امسال هم این توفیق و افتخار نصیب بنده شد که مسیر راهیان نور را دنبال کنم ؛ واقعیت این است که هر سال که انسان به مناطق عملیاتی جنوب مشرف می شود یک معرفت جدیدی پیدا می‌کند. کسانی که در دوران دفاع‌ مقدس بوده‌اند و نگران از دست رفتن خاطره و ارزش‌های دفاع مقدس هستند باید برای حفظ ارزش‌ها و آرمان‌ها فداکاری کنند و همانطور که در دفاع مقدس جنگیدند امروز باید انتقال دهنده پیام آن دوران باشد. 

جنگ ما غریب بود، شهیدان ما غریب بودند ،مراقب باشیم که یادمان های حماسی ما غریب نباشند.با اینکه زائرین از سراسر کشور از یادمان ها بازدید می‌کنند ولی باز هم یادمان‌ها غریب هستند زمانی این غربت بیشتر می‌شود که ما به مشعل‌های هدایت و چراغ‌های راهنما نگاه نکنیم و نگاه‌مان به این یادمان‌ها، نگاهی محدود باشد. این مسیر دشواری که مردم در این سال ها پیمودند و مسیر دشوارتری که در آینده پیش رو داریم بجز استعانت از روح شهدا نمی توانیم طی کنیم همان گونه که در طول این سال ها خیلی ها از این مسیر عقب ماندند و جدا شدند به نحوی که اسم شهدا را آوردند ولی رسم شهدا را به جا نیاوردند.

سه موضوع در فراموش کردن فرهنگ دفاع مقدس تاثیر می گذارد: گذشت زمان، زیرسوال بردن و کمرنگ کردن و تغییر تحلیل مردم نسبت به این حوزه و افزایش تنوع و تفریحات امروزی از مهمترین عوامل فراموشی این فرهنگ ایثار و شهادت هستند. 

 اولین موضوع گذشت زمان است چرا که  اگر زمان بگذرد و کسی برای یاداوری حماسه ها کاری انجام ندهد  خود گذر زمان باعث فراموشی می شود به فضل الهی با وجود گذشت زمان توانسته ایم در مقابل عامل زمان، آن را مدیریت کنیم و این فرهنگ با ارزش را به جامعه القا نماییم به طوری که بعد از گذشت 35 سال از دفاع مقدس دنیا به حقیقت و حقانیت جمهوری اسلامی و دفاع مقدس پی برده است. دومین عامل، دشمنان ملت  هستند که به مردم القا می کردند جنگ از اول بیخود بوده است در حالی که امروز همدلی در مورد دفاع مقدس و راهیان نور وجود دارد که به کسی اجازه تخریب آن را نمی دهد امروز حتی کسانی که جمهوری اسلامی ایران را قبول ندارند نسبت به دفاع مقدس سر تعظیم فرود می آوردند.سومین مسئله تنوع و کثرت سرگرمی ها است؛ افرادی که در این مناطق حضور پیدا می کنند در مقابل دیگر خواسته های خود مقاومت می کنند یعنی اینکه اگر به کشورهای خارجی یا کیش و قشم نمی روند اما در چنین مناطقی حضور می یابند، برای این است که بگویند توانستیم در مقابل وسوسه های رقیب ایستادگی کنیم و پیروز شویم.

مقام معظم رهبری امسال را  سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری کردند همدلی یعنی همدلی با شهدا؛ پس اگر دولت و ملت با شهدا همدل باشند با یکدیگر همدل هستند و اگر این طور نباشد با یکدیگر همدل نخواهند بود.

با شروع به کار دولت تدبیر و امید برخی می گفتند که این دولت با راهیان نور و جبهه مخالف است و رزمنده ستیز است این فشارها ممکن بود بعضی ها را دلسرد کند اما آن سخنان درست نبود و رئیس جمهور در هیئت دولت به صراحت گفتند که این دولت، دولت جبهه و رزمندگان است. دولت باید در مورد ارزش های دفاع مقدس احساس وظیفه کند و با همراهی و حمایت واقعی از این حرکت این راه را ادامه دهد. ‌اگر بخواهیم همدلی میان دولت و ملت را حفظ کنیم می‌توانیم همگی حول محور ارزش های دفاع مقدس جمع شویم.

 همه ما وظیفه داریم در دستگاه های مختلف اولویت را به سمت راهیان نور ببریم و از حداکثر ظرفیت ها در این حرکت بزرگ استفاده کنیم. وزارت خانه ها باید این را باور داشته باشند که نسبت به دفاع مقدس مسئولیت ذاتی دارند و نه اینکه لطف می کنند، باید پای کار بیایند و یاری دهنده این کار بزرگ باشنددولت باید وظیفه ذاتی خود را نسبت به راهیان نور انجام دهد بدون اینکه ردیف بوجه مستقلی وجود داشته باشد، یعنی بهداشت و درمان وظیفه دارد سلامت زائرین را با دقت پیگیری کند. وزارت راه و شهرسازی موظف است که مسیرهای ورودی و خروجی این مناطق را تامین کند. وزارت نیرو موظف است که آب و برق و فاضلاب این مناطق را تامین کند، دولت وظیفه دارد و باید وظایفش را نسبت به این قضیه انجام دهد.

 در حوزه زیر ساختی، ما سال به سال با ارتقاء وضعیت یادمان‌ها، جاده ها و امکانات خدماتی مواجه هستیم و در سال‌های اخیر تحولات شگرفی نسبت به جنبه‌های خدماتی و زیر ساختی اتفاق افتاده است البته ما راه طولانی را داریم تا بتوانیم این خدمات را تکمیل بکنیم.

در طول سالیان گذشته نگاه مقام معظم رهبری به راهیان نور نگاه تشویق همراه با حساسیت بوده است که در دیدار مسئولان راهیان نور، ایشان دغدغه‌هایشان را صریح بیان کردند، باید نتیجه  فعالیت های محتوایی راهیان نور تقویت امید و همدلی و اعتماد مردم به مسئولان باشد.

ایده "ما می توانیم" ایده دفاع مقدسی است و این ما می‌توانیم‌ها معطوف به توانستن‌های متعدد خواهد بود و از این مسیر، می‌توانیم یک ایران قدرتمند را بسازیم.راهیان نور را یکی از مصادیق تحقق شعار "ما می‌توانیم" است چرا که راهیان نور با امکانات خیلی کمی شروع کرد ولی امروز تبدیل به بزرگ ترین حرکت فرهنگی کشور شده است.