پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- بارها در مقاله ها و خبرهای مختلف خوانده ایم و شنیده ایم که عسل خواص درمانی و شفابخش بسیاری دارد. عسل نه تنها به صورت خوراکی، بلکه به طور موضعی نیز تاثیرگذار است و استفاده از ماسک عسل و موم عسل برای درمان مشکلات پوستی در طب سنتی ایران بسیار توصیه شده است. در ادامه این مطلب، با برخی از آثار مثبت عسل که در طب سنتی بر آنها تاکید شده است، آشنا خواهید شد.

در طب سنتی، مزاج عسل اهمیت دارد و درمان کننده درد است و ترکیب های آن خیلی مهم تلقی نمی شود. مزاج زنبور گرم و خشک است و عسلی که تولید می کند، مزاج گرم و تر دارد. اگر عسل به شکل مصنوعی با قند، ویتامین ها و مواد معدنی تهیه شود، اصلا خاصیت درمانی ندارد. هرچه عسل طبیعی تر باشد، گرمی و تری آن بیشتر و خواص آن قابل توجه تر است. از نظر ترکیبات، عسلی که زنبور آن را با نشستن روی گیاهانی نظیر آویشن و گون می سازد، مفیدتر از عسلی است که از قندی که گاه به زنبور داده می شود تا عسل بسازد، تولید شده است اما از نظر درمانی، حتی این نوع عسل هم مزاج گرم دارد و در درمان بیماری ها تاثیر دارد.

عسل و خشکی پوست
می توانید از عسل به تنهایی استفاده کنید اما اگر به عسل روغن بادام یا روغن بنفشه بیفزایید، اثر مرطوب کنندگی آن چند برابر می شود. به ازای هر قاشق مرباخوری عسل، یک قاشق مرباخوری روغن بیفزایید و با دست لایه ای را به صورت بمالید و ماساژ دهید و اجازه دهید تقریبا ۱۵ دقیقه روی صورت بماند به طوری که وقتی دست روی صورت می مالید، به دست نچسبد و خشک و سخت شده باشد. در این زمان ماسک را با آب ولرم از روی پوست پاک کنید.

عسل و جوش صورت
ممکن است علت این جوش گرمی باشد. در این صورت ماسک عسل، شیر و آبلیمو بهترین توصیه برای شماست. این ماسک باعث سفیدی و رفع قرمزی و برطرف شدن جوش ها می شود. از هر کدام از این مواد یک قاشق مرباخوری با هم مخلوط کنید و ۱۵ دقیقه روی صورت ماساژ دهید.

عسل و لک پوستی

دلیل بروز این لک ها مشکلات کبدی است. پس ابتدا باید کبد را درمان کرد. در کنار این مساله ماسک عسل و سیب رنده شده یا عسل و ژل آلوئه ورا توصیه خوبی است و باعث روشنی پوست می شود. یک قاشق مرباخوری عسل را با یک سیب متوسط پوره شده مخلوط کنید و روی صورت ماساژ دهید.

عسل و بی رنگی پوست
برای سرخ و سفید شدن پوست صورت، عسل را با مقداری کمی دارچین مخلوط کنید و روی پوست قرار دهید. این ماسک به ویژه برای خانم هایی که مزاج سرد دارند، مناسب است. اگر مزاج گرمی دارید و جوش می زنید یا به گرمی ها حساس هستید، این ماسک را استفاده نکنید یا قبل از استفاده آن را روی ناحیه کوچکی زیر بازو نزدیک زیربغل که پوست حساسی دارد، امتحان کنید. اگر دچار سرخی و حساسیت شدید، این ماسک را نزنید.

عسل و زخم
یکی از خواص مهم عسل خاصیت ضدعفونی کنندگی آن است. عسل نه ترش می شود نه کپک می زند یعنی میکروب در آن رشد نمی کند پس برای زخم، بریدگی، سوختگی و ترک های لب بهترین درمان است. عسل به بهبود سریع تر زخم و رفع جای آن کمک می کند. تری عسل مانع از خشکی پوست ناحیه می شود و گرمی آن انرژی لازم را تامین می کند و مانع از مرگ سلول های اطراف زخم خواهد شد و باعث جوش خوردگی سریع تر زخم و رفع جای آن می شود.

عسل و اگزما
برای رفع اگزما باید خشکی پوست را درمان کرد. برای این منظور عسل را با روغن زیتون یا آلوئه ورا یا روغن

بادام شیرین یا اگر مزاج گرمی دارید با روغن گل بنفشه مخلوط کنید و روی محل اگزما بگذارید و بعد از یک ربع با آب ولرم بشویید. این کار را می توانید چند مرتبه در طول روز تکرار کنید.

طب سنتی، عسل و بیماری های پوستی
در طب سنتی، اعتقاد بر این است که عسل به ۲ شیوه باعث درمان بیماری های پوستی می شود؛ گرمی آن مرهم بیماری هایی است که علت آنها کاهش جریان خون زیر پوست است و تری عسل نیز درمان کننده بیماری هایی است که در نتیجه خشکی پوست ایجاد می شوند. برخی بیماری ها نیز به دلیل اختلال های غدد چربی بروز می کنند و از آنجا که چربی ها مزاج سرد دارند، در بیشتر موارد با گرمی عسل از بین می رود. اگر مشکلات اینچنینی دارید، متخصصان طب سنتی ماسک هایی را از عسل به شما معرفی می کنند که در بهبود بیماری ها بسیار موثر هستند.

دکتر محمد فصیحی دستجردی متخصص بیماری‌های عفونی و محقق طب سنتی