پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- تا پايان سال 93 كمتر از 48 ساعت باقي‌مانده اما به اندازه دهها سال مطالبه مردمي بر زمين مانده كه نمونه مهم آن «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملي و مديريت جهادي» است كه از سوي مقام معظم رهبري در ابتداي سال تأكيد شده بود. 

نبايد فراموش كرد در ساختار جمهوري اسلامي، ولي‌فقيه، استراتژيست اصلي نظام بوده و رهبر انقلاب در رأس نظام تصميم‌گيري قرار دارند. بنابراين در اين جايگاه است كه ايشان اولويت‌ها و جهت‌گيري‌هاي كشور را متناسب با شتاب بالاي تحولات و تغييرات تبيين و با شناسايي دقيق تهديدات موجود كشور، مشخص مي‌كنند. 

معظم له در پيام ابتداي سال اينگونه مي‌فرمايند: «در نگاه به سال ۹۳ آنچه به نظر اين حقير مهم‌تر از همه است، دو مسئله است؛ يك مسئله همين مسئله‌ اقتصاد و ديگري مسئله‌ فرهنگ است. در هر دو عرصه و در هر دو زمينه توقعي كه وجود دارد، تلاش مشتركي است ميان مسئولان كشور و آحاد مردم. آنچه براي بناي زندگي و سازندگي آينده مورد انتظار است، بدون مشاركت مردم تحقق‌پذير نيست. بنابراين علاوه بر مديريتي كه مسئولان بايد انجام بدهند، حضور مردم در هر دو عرصه لازم و ضروري است؛ هم عرصه‌ اقتصاد، هم عرصه‌ فرهنگ. بدون حضور مردم كار پيش نخواهد رفت و مقصود تحقق پيدا نخواهد كرد. مردم در گروه‌هاي گوناگون مردمي با اراده و عزم راسخ ملي مي‌توانند نقش‌آفريني كنند. مسئولان هم براي اينكه بتوانند كار را به‌درستي پيش ببرند، احتياج به پشتيباني مردم دارند. آنها هم بايستي با توكل به خداي متعال و با استمداد از توفيقات و تأييدات الهي و كمك مردمي، مجاهدانه وارد ميدان عمل بشوند؛ هم در زمينه‌ اقتصاد و هم در زمينه‌ فرهنگ.» 

شعاري كه پيام واضح و شفافي را به مردم و مسئولان كشور داشت، نخست آنكه كشور در مسائل فرهنگي و اقتصادي با مشكلاتي روبه رو است و دوم آنكه نگاه مسئولان به مديريت كلان كشور به‌خصوص در حوزه اقتصاد و فرهنگ بايد تغييرات اساسي كند. 

امروز پس از گذشت 363 روز از نخستين روز سال 93 نه تنها اين شعارها محقق نشده بلكه مي‌توان ثابت كرد كه در برخي از حوزه‌هاي مربوط به اين دو بخش هم پسرفت‌هايي داشته‌ايم آن هم در شرايطي كه كشور با توجه به تحريم‌ها و محدوديت بين‌المللي نياز مبرمي به توجه مسئولان در حوزه اقتصاد داشت. از سوي ديگر شبيخون فرهنگي غرب عليه ايران كه هر روز ابعاد تازه‌تري به خود مي‌گيرد هم در سال 93 نيازمند توجه جدي كارگزاران نظام و مردم بود كه مانند سال‌هاي گذشته مظلوم واقع شد.
 
در سال اخير بحث‌هاي بسياري درباره مديريت جهادي و توجه به اقتصاد مطرح شد و دولت و مجلس گام‌هايي براي بهبود وضع اقتصادي و سامان دادن به شرايطي برداشتند كه در سال‌هاي قبل با بحران روبه رو بود، اما در روزهاي پاياني سال به نظر مي‌رسد هنوز تا تحقق اهداف شعار سال فاصله داريم كه اين فاصله ناشي از عدم درك صحيح و ناكارآمدي‌هاست. نااميدي دشمن از تقابل سياسي و خياباني با نظام در سال ۸۸ سبب شد تا دشمن اصلي‌ترين نقطه قوت نظام جمهوري اسلامي ‌يعني باور ديني و فرهنگي مردم به اين نظام را هدف اصلي خود قرار دهد، از سوي ديگر عوض شدن عرصه نزاع از عرصه نظامي‌ به عرصه اقتصادي سبب شد مقام معظم رهبري اين دو حوزه را براي سال ۹۳ مورد توجه قرار دهند. اين مسئله زماني مهم‌تر نمايان شد كه كارشناسان رفتار دولت يازدهم در اين دو زمينه را ضعيف ارزيابي مي‌كنند. اين گروه مي‌گويند: اگر شعار سال محقق مي‌شد شرايط كشور متفاوت از اينكه هست مي‌شد. 

   سال ۹۰ آغاز حركت جهادگونه اقتصادي
با ورود به سومين سال از دهه پيشرفت و عدالت و در حالي كه كشورمان با تحريم‌هاي جدي از سوي غرب مواجه بود، رهبر انقلاب نخستين سال از دهه ۹۰ را به عنوان سال جهاد اقتصادي نامگذاري كردند. اين نامگذاري به خصوص از آنجا كه پس از توطئه‌هاي بين‌المللي در خصوص اعمال تحريم‌ها عليه ملت و دولت ايران با شكست مواجه شد و بر خلاف تصور غرب و مجامع بين‌الملل نتوانست ايران را از مسير پيشرفت در زمينه‌هاي اقتصادي، علمي، فرهنگي و …. از گام نهادن در مسير پيشرفت بازدارد، نامگذاري مدبرانه‌اي به شمار مي‌رفت. 

از منظر مقام معظم رهبري اگرچه كشورمان در سومين سال از دهه پيشرفت و عدالت«نيازمند فعاليت چشمگير در عرصه‌هاي فرهنگي، سياسي و عرصه انحصاري علمي» بود اما«در عرصه اقتصادي نيازمند فعاليت جهادي» است. 

به تعبير ايشان تحريم‌هايي كه از سوي دشمنان ملت ايران عليه ملت ايران زمينه‌سازي و اعمال شد، مقصودي جز ضربه‌زدن بر پيشرفت كشور ما نداشت تا از اين طريق حركت شتابنده ايران در مسير پيشرفت را با كندي مواجه كرده يا مانع آن شوند. 

مقام معظم رهبري در پيامي به مناسبت آغاز سال ۹۰ اين سال را«سال جهاد اقتصادي» نامگذاري كردند و از مسئولان كشور اعم از دولت، مجلس، ارگان‌ها و نهادهاي مرتبط با مسائل اقتصادي و نيز ملت ايران خواست تا در عرصه اقتصادي«حركتي جهادگونه» پيش گرفته تا با«اقدامي جهشي و مجاهدانه به معناي حقيقي كلمه» مظهر پيشرفت و استقرار عدالت را در كشور نهادينه كنيم. (شبكه خبري تحليلي البرز، 7/1/1390، با اندكي تلخيص و تغيير)
  
 سال ۹۱  سال «توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‏ ايرانى»
مقام معظم رهبري در پيام نوروزي خود سال ۹۱ را به عنوان سال«توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‏ ايرانى» نام نهادند. تأكيد رهبر معظم انقلاب بر تداوم جهاد اقتصادي و انتخاب عنوان«توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه‏ ايرانى» براي سال ۱۳۹۱گوياي توجه معظم له به حوزه اقتصاد در دهه پيشرفت و عدالت است. نامگذاري سال اول دهه پيشرفت و عدالت به عنوان سال اصلاح الگوي مصرف، سال دوم با عنوان همت مضاعف و كار مضاعف و سال گذشته به نام سال جهاد اقتصادي و امسال نيز به عنوان«توليد ملى، حمايت از كار و سرمايه ايرانى» و تأكيد‌هاي مكرر ايشان مبني بر توجه دقيق دولتمردان به حوزه اقتصاد است كه لازمه تحقق آن نگاهي جهادگونه و ايثارگرانه است. اصلاح الگوي مصرف، همت مضاعف، كار مضاعف، جهاد اقتصادي و تلاش براي توليد، عناويني است كه مفهوم تلاش، كوشش توأم با ايثارگري و از خودگذشتگي را به ذهن متبادر مي‌كند. 

   سال ۹۲ سال خلق حماسه سياسي و حماسه اقتصادي
رهبر معظم انقلاب در پيام نوروزي خود با اشاره به حركت رو به جلوي ملت ايران در سال 91 به ويژه در مواجهه اقتصادي و سياسي با جهان استكبار، چشم‌انداز‌ سال ۹۲ را اميدوارانه و همراه با پيشرفت و تحرك و ورزيدگي و حضور جهادي ملت ايران در عرصه‌هاي سياسي و اقتصادي دانستند و تأكيد كردند:  با اين نگاه، سال ۹۲ را«سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي» نامگذاري كردند. اين امر نشان‌دهنده اهميت اقتصاد در كنار سياست در تفكر رهبر انقلاب است و ايشان با اذعان به سختي‌هاي اقتصادي كه در سال ۹۱ بر ملت ايران بار شد، با اين نامگذاري درجه اهميت اقتصاد را در برهه حساس كنوني يادآور شدند. هرچند سال‌هاي قبل نيز محور شعارهاي رهبر معظم انقلاب اقتصاد بود، اين سال با عنوان سال«حماسه اقتصادي» در شعار ايشان تجلي مي‌يابد. با توجه به اين چند سؤال اساسي مطرح مي‌شود، اينكه 

چرا رهبر طي چهار سال پياپي بايد موضوع اقتصادي را سرلوحه اقدامات دولت و مردم قرار دهند؟

چرا شعار سال 92 حماسه سياسي، حماسه اقتصادي كاملاً محقق نشد؟

چرا رهبري اولويت سال 93 را فرهنگ و اقتصاد دانستند؟

چرا بايد عزم ملي و روحيه جهادي در مردم و مسئولان احيا مي‌شد؟

در ادامه دو تن از منتخبان ملت به اين سؤالات پاسخ داده‌اند. 
 
  در سال 93 در حق سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي ظلم شد
عبدالرضا مصري نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون اجتماعي مجلس درباره ميزان تلاش قواي سه‌گانه براي پياده‌سازي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي بيان مي‌كند:  به اعتقاد بنده در سال 93 نه تنها حق اقتصاد مقاومتي ادا نشد بلكه در حق سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي ظلم هم شد و انتظار بود كه به بحث اقتصاد مقاومتي به عنوان نسخه شفابخش اقتصاد كشور توجه جدي شود و در سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري بسيار جامع بود و اگر كشورهاي ديگر هم كه به سرطان اقتصادي مبتلا هستند اين سياست‌ها را اجرا نمايند، بنده اعتقاد دارم كه نجات خواهند يافت. 

وي افزود: بايد عرض كنم كه امسال به برگزاري كنگره، همايش، ستايش و تشريح سپري شد و فرصتي براي اجرايي نمودن اين سياست‌ها نگذاشتيم و مقام معظم رهبري در سياست‌هاي ابلاغي فرمودند كه شاخص‌هاي كمي براي سياست‌ها بگذاريد و بر ميزان رسيدن به اهداف اعلامي نظارت كنيد كه متأسفانه تا كنون چنين اقداماتي صورت نگرفته است. 

عضو كميسيون اجتماعي مجلس بيان نمود: پس از ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در مجلس طرحي تهيه كرديم كه در آن طرح به دولت فرصتي داديم ظرف مدت دو ماه از ابلاغ اين قانون نسبت به تنقيه قوانين مزاحم اقتصاد مقاومتي اقدام كند چون يكي از فرمايشات رهبر معظم خطاب به قوه مقننه اين بود كه قوانين مزاحم و سد راه را حذف كنيم و بهترين جايگاهي كه مي‌تواند اين قوانين را تشخيص دهد خود دستگاه‌هاي اجرايي هستند اما در پروسه كار مجلس، يك فوريت و دو فوريت، اداره قوانين و كميسيون‌ها، متأسفانه سال سپري شد و هنور اين طرح در صحن مجلس مطرح نشده است. 

وي افزود: در سال 93 در ارتباط با اقتصاد مقاومتي آنچنان كه شايسته اين نسخه شفابخش بود اقدام عملي انجام نگرفت و هر سه قوه در اين موضوع همين گونه بودند و فقط در حد كلامي به موضوع اقتصاد مقاومتي پرداختند. 
 
  دولتمردان بسيار ضعيف عمل كرده‌اند
احمد سالك هم با توجه به ميزان تحقق شعار سال 93 عنوان مي‌كند: اين شعار يعني اقتصاد، فرهنگ، عزم ملي و مديريت جهادي چهار كليد‌واژه‌اي است كه يك ارتباط قوي ارگانيكي به همراه دارد بنابراين اقتصاد مقاومتي كه از سوي مقام معظم رهبري مطرح شده در جهت تحقق قطع وابستگي‌ها شكل نگرفته است و تلاش براي تحقق اقتصاد مقاومتي، قطع وابستگي به اقتصاد نفتي و اقتصاد دولتي در اين زمينه نبوده است. وي با اشاره به فعاليت رسانه‌هاي بيگانه اظهار داشت: با توجه به هجمه بسيار سنگين به كشور كه از طريق رسانه‌هاي بيگانه به موضوع فرهنگ ديني بوده است دستگاه‌هاي نظام در تلاش هستند تا به سمت ايجاد اقتصاد مقاومتي پيش روند. بنابراين ديده مي‌شود دستگا‌ه‌ها به سمت و سوي احياي مطالبات مقام معظم رهبري در راستاي مسائل فرهنگي شكل گرفته است. 

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به تلاش دستگاه‌هاي ذيربط افزود: عزم مردم در زمينه تحقق مطالبات رهبري بيشتر از مسئولان بوده است، مديريت جهادي بستگي به اين دارد كه عملكرد دستگاه‌ها را در رابطه با مديريت جهادي مورد توجه قرار بدهيم. اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس با تأكيد بر اينكه ما نگراني از جانب مردم نداريم چون مردم بسيار بابصيرت هستند و جلوتر از مسئولان پيش مي‌روند، اظهار كرد: اما در كنار اين مسئله دولتمردان بايد در جهت تحقق شعار سال در كنار مسئوليت اجرايي نقش حمايتي نيز داشته باشند كه تاكنون بسيار ضعيف عمل كرده‌اند.