به گزارش پارس به نقل از مهر، معصومه ابتکار ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران و رسانه های گروهی اظهار داشت: گرد و غبار یک مسئله سیاسی و مربوط به یک دولت خاص نیست و همه باید در حل این معضل کشور باید کمک کنند.


وی بیان داشت: مسئله گرد و غبار با رفتن ابتکار به اهواز یا ایلام حل نمی شود بلکه نیازمند زمان و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت است که البته در این بین دولت نیز برای حل این معضل تلاش می کند.

وی عنون کرد: گرد و غبار عمدتا منشا خارجی دارد و درصدد هستیم با کمک صندوق های بین المللی و صندوق ملی محیط زیست برای رفع این معضل تلاش کنیم که هم اکنون نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

این مسئول تصریح کرد: مقداری از گرد و غبار نیز منشا داخلی دارد که در این رابطه نیز محیط زیست موظف به شناسایی کانون های بحران برای مقابله توسط سازمان جنگلها و مراتع است.

ابکار عنوان کرد: یکی از دیگر برنامه های محیط زیست در کشور بحث تجهیز و توسعه امکانات هواشناسی برای مقابله با گرد و غبار است که این مهم در کلیه استانهای دارای گرد و غبار در حال انجام است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور افزود: البته در بحث گرد و غبار مسائل زیاد و پیچده ای وجود دارد که نیازمند زمان است و دولت به همه استانهایی که با این معضل برخوردار هستند توجه یکسان دارد.

برنامه ای برای ببر سیبری نداریم

وی افزود: ببر سیبری نیز هم اکنون به دلیل بیماری در اختیار دامپزشکی برای رفع بیماری قرار دارد و سازمان محیط زیست برنامه خاصی برای این ببر ندارد.

طرح احیا و پرورش گوزن زرد ایرانی توسعه می یابد

ابتکار  در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد احیا و پرورش گوزن زرد ایرانی در استان ایلام عنوان کرد: این طرح یکی از مهمترین و موفق ترین طرحهای محیط زیست کشور در استان ایلام است که درصدد  هستیم با مطالعات بیشتر این طرح را در استان توسعه و حتی وارد طبیعت کنیم.

وی بیان داشت: در بحث آلودگی هوا نیز اقدامات بسیار خوبی در کشور انجام گرفته به نحوی که اعمال استانداردهای آلودگی هوا و در کلیه خطوط تولید خودروها الزامی شده است و در همین هفته گذشته وانت پیکان از رده خارج شده است.

ابتکار بیان داشت: هم اکنون میزان آلودگی هوا در کلان شهر و به خصوص شهر تهران در مقایسه با سالهای گذشته کم شده است و این مهم با اقداماتی نظیر حذف بنزین پتروشیمی، از رده خارج کردن ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده و ...امکان پذیر شده است.

وی درباره مدیریت پسماند در کشور نیز گفت: در این زمینه اقدامات خوبی در کشور صورت گرفته به طوری که طبق یک طرح در دولت کلیه شهرداری و شورای شهر و روستا مکلف به طرح مدیریت پسماند شده اند.

رئیس سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: امروز در سفر به استان ایلام نشستهای خوبی برگزار شد و طبق یک تفاهم نامه نیز که به امضا رسید، مناطق طبیعی استان ایلام که قابلیت ارتقا به مناطق حفاظت شده دارند مورد ارزیابی قرار گیرند.