پايگاه خبري تحليلي «پارس»- بهناز مقدسی- در ظرف اسید که باز شد، صورت‌هایشان سوخت. فریاد پشت فریاد. نفسشان بالا نمی‌آمد، سوزشی غیرطبیعی همه وجودشان را گرفته بود. یکی آب آورد و دیگری لباس‌های سوخته‌اش را از تنش جدا کرد. آن ساعت از روز وقتی در خیابان بودند، ماده‌ای سوزان امانشان را گرفت، زندگی‌شان را هم. کمی که می‌گذرد، سرنوشتش به کل عوض می‌شود. بوی تند و سوزان اسید روی صورتشان بود و این‌گونه قربانی اسیدپاشی شدند. کم‌کم می‌سوزاند، کم‌کم تحلیل می‌برد و در عرض چند ماه زیر و رویت می‌کند. اول پوستت را می‌سوزاند و بعد آرام‌آرام به سمت استخوان‌هایت حرکت می‌کند؛ این ماهیت سوختن با اسید است. آمنه بهرامی، سهیلا جورکش و دکتر انوری مشهورترین قربانیان اسید پاشی‌اند. سرگذشت این قربانیان متفاوت است و حالا اسید سرنوشت‌شان را با یکدیگر پیوند زده.

آمنه اسیدپاش‌اش را بخشید، سهیلا هنوز روی تخت بیمارستان درحالی‌که با درد و رنج دست و پنجه می‌کند در آرزوی شنیدن خبری از دستگیری اسیدپاش سریالی اصفهان است، دکتر انوری نگران بینایی چشم‌هایش است و در انتظار مجازات پزشکی که زندگی‌اش را سوزاند.

وقتی اسید قاضی شد!
٣ ماه از حادثه اسیدپاشی ٢ مرد موتورسوار که انتقام سوزانی را از مدیر بیمارستان ضیاییان گرفتند، گذشت. انتقام‌گیری تلخی که طی آن یک پزشک به صورت پزشک دیگر اسید پاشید، حادثه‌ای بود که در آذرماه امسال جامعه پزشکی را متأثر کرد. حالا ٩٢ روز از آن روز سیاه می‌گذرد، دیگر از روپوش سفیدرنگ پزشک اسیدپاش در مطب‌اش خبری نیست، او لباس راه‌راه آبی رنگ زندان به تن دارد و با دست و پاهای زنجیر شده همچنان برای روشن شدن زوایای مبهم پرونده‌اش تحت بازپرسی قرار می‌گیرد.

روزی که اسید زندگی دکتر انوری را سوزاند هیچ‌کس تصور نمی‌کرد او قربانی پزشکی باشد که سال‌ها در کنار یکدیگر بیماران را مداوا کرده بودند. حادثه‌ای که جامعه را در شوکی عمیق فرو برد. از آن روز به بعد همراه با صورت اسیدی دکتر، امنیت اجتماعی و اعتماد هم تحلیل رفت. روزهای اول سخت‌تر بود. همان زمان که مردجوانی را همراه با برادرزاده‌اش به دادسرا آوردند و مشخص شد مرد اسیدپاش یک پزشک متخصص است. منتقدان روز به روز تعدادشان بیشتر می‌شد و در کنار عملیات پلیسی، مرد قربانی تحت مداوا قرار گرفته بود. مردم از دور درحال پیگیری ماجرا بودند و هیچ‌کس از نزدیک عمق فاجعه را ندید. روزهای سختی که بر خانواده دکتر انوری گذشت حالا سخت‌تر هم شده است. آتشی که زندگی‌شان را خاکستر کرده بود حادثه‌ای است که هیچگاه از خاطرشان نخواهد رفت. ٨ آذرماه ‌سال ٩٣ و حالا ١٠اسفند ماه است. انتقام اسیدی راه ٢پزشک را از یکدیگر جدا کرده، رئیس بیمارستان که درواقع قربانی این ماجراست حالا به‌عنوان بیمار روی تخت پزشکان تحت مداوا قرار گرفته و پزشک اسیدپاش با دست و پایی زنجیر شده در سلول زندان در انتظار مجازات است.

روال مجازات و درمان ٢ پزشک
پزشک اسیدپاش درحالی‌که برای ادامه روند محاکمه، وکیل گرفته است هفته گذشته برای روشن شدن زوایای مبهم پرونده‌اش بار دیگر به شعبه پنجم دادسرای جنایی تهران به ریاست قاضی حسین‌پور احضار شد. او که حالا با شکایت ٢ پزشک دیگر مبنی بر تهدید و اسید پاشی روبه‌روست این‌بار ادعایی متفاوت را پیش روی بازپرس پرونده قرار داد و گفت: «آن شب قصد اسیدپاشی نداشتم، رفتم با دکتر انوری صحبت کنم. اما او از روبه‌رو شدن با من عصبانی شده بود به همین خاطر با هم درگیر شدیم و در همین حال روی موتورسیکلتم افتادیم. ظرف جوهر نمکی که برای باز کردن لوله آشپزخانه گرفته بودم از روی موتور به پایین افتاد. در همین لحظه متوجه شدم که محتویات قوطی جوهر نمک روی صورت دکتر انوری پاشیده شده است.»

درحالی‌که پزشک متهم با ادعاهایی عجیب قصد دارد مسئولیت این جنایت را از خودش سلب کند اما زوایای مبهم پرونده نشان می‌دهد او عامل اصلی این جنایت اسیدی است.

دکتر سیامند انوری هم با گذشت ٣ ماه از حادثه هنوز طول درمان‌اش را سپری می‌کند. او که با همکاری وزارت بهداشت وکیل گرفته درحالی روند پرونده‌اش را پیگیری می‌کند که قرار است این هفته برای بررسی وضع جسمانی‌اش به کمیسیون پزشکی، سازمان پزشکی قانونی برود تا میزان صدمات سوختگی ناشی از اسید برای تعیین میزان مجازات پزشک اسیدپاش لحاظ شود.

داستان یک انتقام‌گیری
شامگاه روز شنبه ٨ آذرماه وقتی دکتر انوری مدیر بیمارستان ضیاییان در ده ونک از خودرواش پیاده شد ناگهان ٢ مرد موتورسیکلت سوار راهش را سد کردند. چند دقیقه‌ای با یکدیگر گلاویز شدند و سپس راکبان موتورسیکلت با پاشیدن مایعی داغ و سوزان روی صورت او متواری شدند. درحالی‌که دکتر انوری می‌دانست هدف اسیدپاشی قرار گرفته تا رسیدن اورژانس صورتش را با آب شست‌وشو داد تا این‌که به بیمارستان منتقل شد. با اعلام این خبر به پلیس جنایی پایتخت، بلافاصله عاملان این توطئه هولناک تحت تعقیب قرار گرفتند. تا این‌که مشخص شد یکی از همکاران دکتر انوری که در بیمارستان ضیاییان پزشکی متخصص است به دلایلی انتقام‌جویانه عامل اصلی این اسیدپاشی بوده است.