پايگاه خبري تحليلي «پارس»- تلخی و ماندگاری خاطرات سونامی سال 2011 ژاپن موجب شده است که هر از چند گاهی ویدئوی تازه ای از این حادثه توسط ژاپنی ها در شبکه های اجتماعی منتشر شود.

sonamijapan

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، تازه ترین این ویدئوها که توسط فیلمبرداران آماتور ثبت شده ، لحظاتی را نشان می دهد که امواج مرتفع ضمن پیشروی در خیابان های شهر، آثار تخریبی فراوانی به جای می گذارد.

sonamijapan1

زمین‌لرزه و سونامی توهوکو ۱۱ مارس ۲۰۱۱ به قدرت ۹٫۰ درجه در ساعت ۱۴ و ۴۶ دقیقه به وقت محلی در نزدیکی سندای در استان میاگی در شمال شرقی ژاپن رخ داد.

sonamijapan2

مرکز سطحی زمین‌لرزه در ۱۳۰ کیلومتری شرق شبه جزیره اوشیکا ناحیهٔ توکوهو با کانون ژرفی به عمق ۲۴ کیلومتر گزارش شده است. زمین ‌لرزه سبب گردید در تمامی مناطق ساحلی ژاپن در کنار اقیانوس آرام هشدار سونامی و درخواست تخلیه این مناطق اعلام شود٬ این هشدار حداقل در ۲۰ منطقه ساحلی دیگر در آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی نیز اعلام شد.

sonamijapan3

این زمین لرزه امواج سونامی به ارتفاع ۱۵ متر در ژاپن و امواج کوچکتری در کشورهای دیگر ایجاد کرد. در تاریخ اول آوریل، دولت ژاپن نام رسمی «زمین‌لرزه بزرگ شرق ژاپن» را بر این فاجعه نهاد.

sonamijapan4

این زمین ‌لرزه خسارات بسیار زیادی شامل تخریب شدید جاده‌ها و راه‌آهن و ایجاد آتش‌سوزی در برخی مناطق را بر ژاپن وارد کرده‌است.

sonamijapan5

در حدود ۴.۴ میلیون خانوار در شمال شرقی ژاپن بدون برق و۱.۴ میلیون نفر بدون آب ماندند.تعدادی از ژنراتورها الکتریکی از کار افتاد و حداقل سه راکتور هسته‌ای در پی انباشته شدن گاز هیدروژن منفجر شدند.

تمام مناطق در شعاع ۲۰ کیلومتری نیروگاه هسته‌ای شماره یک فوکوشیما و ده کیلومتری نیروگاه هسته‌ای شماره2 فوکوشیما که متعلق به شرکت برق توکیو هستند تخلیه شد.

sonamijapan6

ارزیابی‌های اولیه توسط مرکز بین‌المللی ایر بیمه محل‌های تخریب شده را ۱۴،۵ تا ۳۴،۶ بیلیون دلار برآورد کرد.

زمین‌لرزه توهوکو قوی‌ترین زمین‌لرزه در ژاپن و پنجمین در جهان از زمان آغاز ثبت شدت زلزله‌ها از ۱۹۰۰ میلادی عنوان شده‌است. نائوتو کان، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد:« پس از پایان جنگ جهانی دوم در طی ۶۵ سال گذشته این بدترین و سخت‌ترین بحران ژاپن است.»

تعداد کشته های این زمین لرزه 15 هزارو893 نفر، تعداد مجروحان 5 هزارو950 نفر و تعداد افراد مفقود شده 3 هزارو 642 نفرگزارش شده است.