به گزارش پارس به نقل از مهر، محمود واعظی امروز یکشنبه در مراسم رونمایی از موتور جستجوی ایرانی «یوز» با اشاره به اینکه این موتور جستجو برای نخستین بار در کشور در این ابعاد راه اندازی شده است، گفت: قرار است روز 27 اردیبهشت دومین موتور جستجوی ایرانی با نام پارسی جو نیز توسط بخش خصوصی و با حمایت وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات رونمایی شود که هم اکنون نسخه آزمایشی آن توسط دانشگاه یزد به بهره برداری رسیده است.
 
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه ما به دنبال این نیستیم که با گوگل رقابت کنیم، تصریح کرد: قصد محدودیت استفاده از گوگل را برای کاربران ایرانی نداریم و قصدمان این است که سرویس هایی را ایجاد کنیم که نیازمندی و مطالبات مردم را پاسخ دهند و مردم با توجه به نیازشان از سرویس های داخلی با کیفیت استفاده کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه حق مردم است که از هر موتور جستجویی که به مطالباتشان پاسخ می دهد برای جستجو در صفحات وب استفاده کنند، خاطرنشان کرد: بازار فناوری اطلاعات رقابتی است و باید بتوان خدماتی را ارائه کرد که مردم با آزادی عمل و حق انتخاب به دلیل کیفیت بالا بتوانند از آن استفاده کنند.
 
وی چشم انداز راه اندازی پروژه موتور جستجوی یوز را ارائه خدمات به کشورهای منطقه و همسایه از جمله افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان که از لحاظ زبانی با ایران نقطه مشترک دارند اعلام کرد.
 
واعظی با بیان اینکه یکی از اولویت های وزارت ارتباطات راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است، گفت: قصد داریم آنچه را که در 11 سال گذشته در حد شعار بوده را اجرایی کنیم که این پروژه نیازمند ملزوماتی است که موتور جستجوی بومی یکی از این ملزومات خواهد بود. براین اساس هدفگذاری آینده کشور آن است که تولید محتوا و پهنای باند داخلی گسترش یابد تا کاربران ایرانی 80 درصد نیازهای خود را از طریق سرورها و میزبانی داخلی برطرف کنند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به هدفگذاری شبکه ملی که 80 درصد پهنای باند داخلی و 20 درصد پهنای باند خارجی را برای ارائه سرویس به مردم هدفگذاری کرده است گفت: حمایت از شرکت های دانش بنیان در جهت اهداف ترسیم شده نظام در حوزه فضای مجازی از دیگر برنامه های این وزارتخانه خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه براساس برآوردها راه اندازی موتور جستجوی ملی تا 3 سال، سوددهی نخواهد داشت گفت: بر این اساس حمایت مالی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت می گیرد تا شدت تولیدکننده در تامین سخت افزار و سرور مشکل مالی نداشته باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: در داخل کشور باید عرصه رقابت بین چند موتور جستجوی بومی ایجاد شود و استفاده از این پروتکل ارتباطی منحصر به «یوز» نباشد.
 
واعظی با تاکید بر حمایت از دانشگاهیان و پژوهشگران در حوزه راه اندازی موتور جستجوی ملی گفت: موتور جستجوی یوز با وسعت 150 سرور بخشی از اهداف شبکه ملی اطلاعات را محقق می کند.
 
وی مزیت استفاده از این پروژه را جستجوی صفحات فارسی با سرعت بالا و جامعیت بالاتر نسبت به موتور جستجوی گوگل عنوان کرد و گفت: میزبانی سرورهای این پروژه در داخل کشور است.
 
وزیر ارتباطات در مورد پیاده سازی بحث فیلترینگ در موتور جستجوی یوز نیز گفت: صفحاتی که در دیتاسنتر موتور جستجوی یوز قرار دارد قابل قبول بوده و نیازی به فیلترینگ ندارد.
 
وی در پاسخ به سوال مهر در خصوص تضمین موفقیت این پروژه ملی با توجه به سایر پروژه هایی که پیش از رونمایی شد اما به موفقیت نرسید گفت: وزارت ارتباطات نقش حامی این پروژه را دارد و اینکه این پروژه موفق شود بستگی به ارائه سرویس خدماتی دارد که بخش خصوصی ارائه خواهد داد تا بتواند نیازهای مردم را تامین کند.
 
وی با اشاره به موفقیت شبکه های اجتماعی داخلی همچون بیسفون گفت: هم اکنون شبکه اجتماعی بیسفون 700 هزار کاربر و شبکه اجتماعی ساینا 100 هزار کاربر دارد.
 
واعظی افزود: دولت برای مردم جهت را مشخص نمی کند بلکه خدماتی ارائه می دهد که در صورت داشتن کیفیت مردم از آن استفاده کنند.
 
وی با بیان اینکه راه اندازی پروژه موتور جستجوی ایرانی از لحاظ اقتصادی نیز به نفع ما است و نسبت به چندین برابر هزینه ای که برای پهنای باند بین الملل می کنیم در آن صرفه جویی اقتصادی شده است.
 
وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه امنیت حریم شخصی افراد در استفاده از موتور جستجوی ایرانی محفوظ است گفت: این برداشت غلط است که سرویس های داخلی حریم اطلاعاتی افراد را فاش می کند اما سرویس های خارجی دارای امنیت هستند؛ دولت حامی حریم خصوصی مردم است.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه بیش از 80 نفر از دانشجویان دکترا و فوق لیسانس بر روی این پروژه کار کرده اند تا محصول قابل رقابت به وجود آید گفت: تا زمانی که این پروژه به سوددهی برسد دولت نقش حمایتی خواهد داشت.
 
وی از مردم خواست برای امنیت حریم شخصی حداقل اطلاعات خصوصی شان را در شبکه های اجتماعی خارجی قرار دهند.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به حمایت از 23 شرکت حوزه فناوری اطلاعات در سال 93 گفت: در این راستا 90 میلیارد تومان در بودجه سال 93 به این شرکت ها اختصاص داده خواهد شد و برای سال 94 نیز 120 میلیارد تومان برای حمایت پروژه های آی سی تی بخش خصوصی در نظر گرفته ایم.
 
واعظی در مورد اختلالات چند روز گذشته شبکه اجتماعی لاین نیز گفت: اختلال ممکن است برای شبکه های داخل کشور نیز به وجود آید و تاکنون تصمیمی مبنی بر مصدود کردن شبکه اجتماعی لاین گرفته نشده است.