به گزارش پارس به نقل از مهر، معصومه ابتکار در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، افزود:‌ امیدواریم با همگرایی کامل همه دستگاه های مسئول و همراهی مردم شهر اهواز فرایند کنترل و کاهش و درمان این مشکل به خوبی طی شود.
 
وی اظهارداشت: برنامه های کوتاه مدت برای این منطقه شامل کمک های درمانی و تامین تجهیزات بهداشتی و همچنین آموزش و اطلاع رسانی به موقع است و در میان مدت باید برای کنترل کانونها و منشاء ‌ریزگردها در داخل کشور اقدام و در بلند مدت هم به دنبال اجرای برنامه های مشترک با کشورهای همسایه و کانون های خیزش گرد و غبار را اجرا کنیم.
 
ابتکار گفت: پدیده ریزگردها سالهاست که بخشی از کشور را رنج می دهد و در استان سیستان و بلوچستان هم به تواتر دیده می شود و گاهی تا 23 استان را تحت تاثیر قرار داده است.
 
منشا اصلی پدیده ریزگردها
 
ابتکار افزود: منشا اصلی این پدیده جریان های گرد وغباری است که از شمال غربی آفریقا به این منطقه وارد می شود و تغییر اقلیم، افزایش دما،کاهش بارندگی و برخی طرح های عمرانی و توسعه ای کم توجه به اصول زیست محیطی در این پدیده موثر است.
 
وی گفت:‌ سازمان محیط زیست وظیفه هماهنگی و همگرایی و هم افزایی دستگاههای مختلف درفرایند تقسیم کار مقابله با پدیده های زیست محیطی از جمله ریزگردها را دارد و سازمان هواشناسی باید به موقع اطلاع رسانی کند و سازمان جنگل ها در طرح های بیابان زدایی جدی تر باشد و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم تخصیص ها را به موقع انجام دهد.
 
خشک شدن تالاب هورالعظیم
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:‌ خشک شدن تالاب ها از جمله تالاب هورالعظیم هم در این پدیده موثر است که اقداماتی را برای جریان آب به این تالاب انجام داده ایم و سازمان حفاظت محیط زیست با طرح های انتقال فرامنطقه ای آب به جز برای تامین نیاز شرب موافقت نمی کند و دولت هم با تشکیل شورای عالی آب بر وضعیت آب و منابع آن تاکید دارد.
 
ابتکار افزود:‌ کشاورزی ما باید اصلاح شود و بهره وری آب را افزایش دهیم که با تغییر الگوی کشت امکان پذیر است و دانشگاه های استان خوزستان هم تلاش های علمی جدی را در این زمینه آغاز کرده اند.
 
وی با اشاره به تفاهم نامه سازمان محیط زیست با وزارت بهداشت، گفت: سازمان محیط زیست وظیفه هماهنگی نظارت و پایش مسائل زیست محیطی را بر عهده دارد و امیدواریم با همراهی مردم عزیز خوزستان به ویژه شهر اهواز به زودی فرایند کنترل و مقابله با پدیده گرد و غبار آغاز شود که این هفته تلاش می کنیم با حضور در شهر اهواز این برنامه را با مسئولان ملی و محلی بررسی کنیم و فرایند اجرایی این بسته اجرایی دولت کلید خواهد خورد.