به گزارش پارس به نقل از تابناک، یک هفته گرد و غبار سنگین در هوای استان‌های خوزستان، ایلام، بوشهر و کرمانشاه، تنفس را برای میلیون‌ها تن از مردم ساکن این مناطق ایران دشوار ساخته و در این میان، وضعیت مردم خوزستان دشوار‌تر از دیگر استان‌هاست. گرد و غبار پیش از این نیز سراغ جنوبی‌ها آمده بود، اما هیچ‌ گاه به این سنگینی و نفس گیری نبود و به مدت یک هفته پابرجا نبود و زندگی را کامل برای 10 درصد جمعیت کشور مختل نساخته بود.

در این شرایط، دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، پیشنهادهایی برای گذر از این بحران ارائه نمود. در پیشنهاد محسن رضایی علاوه بر تشکیل جلسات فوق العاده هیأت دولت با موضوع عبور از این بحران، پیشنهاد تخصیص درصد مشخصی از درآمدهای حاصل از نفت و گاز استان برای حل مشکلات توسعه‌ای و نیز مقابله با این فاجعه محیط زیستی مطرح شده است.

این پیشنهادها با توجه به شرایط پیچیده استان خوزستان و برخی از مصائبی که از سال‌های پیش مانده و زخم‌های ترمیم نشده صنعت و تجارت خوزستان از دوران جنگ تحمیلی ـ که باعث شده این استان نه تنها نتواند به یک قطب اقتصادی بالفعل بدل شود، بلکه به چالش‌های تازه‌ای نظیر این وضعیت گرد و غبار که به باران خاک نیز تعبیر شده، روبه رو شود ـ منطقی به نظر می‌رسد.

[پیشنهاد محسن رضایی به روحانی برای عبور خوزستان از بحران]

متن کامل این نامه، بدین شرح است؛

جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی
سلام علیکم

فاجعه زیست محیطی خوزستان و چند استان دیگر کشور از جمله ایلام و بوشهر و کرمانشاه، مسأله ساده‌ای نیست که بتوان از کنار آن گذشت؛ هرچند دولت جنابعالی و چند نفر از وزرای شما با تمام تلاش در حال پیگیری موضوع هستند، عمق درد و رنج مردم آنقدر زیاد است که باید یک فکر اساسی برای آن کرد.

غبار و پدیده ریزگرد‌ها قریب به یک هفته است که زندگی مردم را در استان خوزستان و همچنین استان های بوشهر، ایلام و کرمانشاه مختل کرده است و صد‌ها نفر را روانه بیمارستان کرده و عده‌ای نیز جان خود را از دست داده‌اند.

مجموعاً بالغ بر 10 درصد جمعیت کشور در معرض این فاجعه زیست محیطی قرار دارند. این حادثه کمتر از زلزله و حوادث مشابه دیگر نیست. حداقل این است که جلسات فوق العاده هیأت دولت تشکیل شود و برای جلوگیری از تکرار این حادثه فکر اساسی و عاجلی صورت گیرد.

شما به خوبی می‌دانید که استان خوزستان بار اصلی اقتصاد کشور را از نظر درآمد ملی و آب و برق و انرژی کشور بر عهده دارد، ولی با مشکلات اساسی مواجه است. تحمل هشت سال جنگ تحمیلی درگذشته و ناامنی محیط زیستی، اقتصاد و زندگی مردم را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده است.

حداقل ترمیم لازم اختصاص ۵ درصد از کلیه درآمدهای حاصل از نفت و گاز استان برای حل مشکلات توسعه‌ای استان و نیز مقابله با فاجعه محیط زیستی مذکور است.

برادر جنابعالی
محسن رضایی