پايگاه خبري تحليلي «پارس»- هایلی هاینس بریتانیایی با ساختار ژنتیکی مردانه به دنیا آمد. او که فاقد رحم، تخمدان و لوله‌های رحمی بود و نمی‌توانست مادر شود بعد از درمانی طولانی‌ معجزه‌ای را تجربه کرد: دو دختر از همین مادر متولد شدند.
 
به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، هایلی هاینس، زاده شمال لندن می‌گوید: «مادر شدن هیجان‌انگیزترین لحظه زندگی‌ام بود.»

faghedrahem

روزنامه "تلگراف" در شماره روز شنبه (۳۱ ژانویه/ ۱۱ بهمن) خود می‌نویسد، زنی که به او گفته شده بود، به خاطر نبود اندام‌های تناسلی داخلی هرگز فرزند نخواهد داشت دو نوزاد دختر به دنیا آورده است. او اینک دوقلویی معجزه‌سان دارد: آوری و دارسی و این معجزه را هورمون‌درمانی طولانی برای او امکان‌پذیر کرده است.

هاینس در ۱۹ سالگی زمانی که متوجه شد رحم، تخمدان و لوله‌های رحمی ندارد فهمید که هرگز قادر به مادر شدن نیست. اما او ۹ سال بعد توانست بعد از گذراندن درمانی طولانی‌مدت علیه بیماری "سندروم عدم حساسیت آندروژن" با کمک لقاح مصنوعی مادر شود.

اینک خانم هاینس و سام، همسرش که هر دو ۲۸ ساله‌اند می‌گویند شادی وصف‌ناپذیری را تجربه می‌کنند.

هاینس می‌گوید، ابتدا نمی‌دانست که با دیگران متفاوت است، اما وقتی که تا سن ۱۹ سالگی "عادت ماهیانه" زنان برای او اتفاق نیافتاد فهمید که مشکلی دارد.

او برای ماه‌ها در بیمارستان تحت آزمایش‌های مختلف قرار گرفت تا اینکه نتیجه مشخص شد. نتیجه این بود که هایلی مبتلا به بیماری نادری به نام "سندروم عدم حساسیت آندروژن" یا AIS است. متخصصان به او گفتند که با وجود زن بودن دارای فرمول کروموزومی XY و از نظر ژنتیکی مرد است.

او به یاد می‌آورد: «وقتی به من گفتند که رحم ندارم پریشان و بیمار شدم. بزر‌گ‌ترین ترسم این بود که هرگز مادر نشوم. ناگهان تکه‌ای بزرگ از زندگی‌ام کنده شد. خود را نیمه‌زن تصور می‌کردم و شرمگین بودم. چطور بتوانم به مردی که می‌خواهم با او رابطه‌ای را شروع کنم بگویم که از نظر ژنتیکی یک مرد هستم.»

هایلی به سام، دوست خود که از ۱۶ سالگی با او صمیمی بود اعتماد می‌کند و ماجرا را به او می‌گوید؛ به کسی که ابتدا دوست پسرش و بعد همسرش می‌شود. هایلی می‌گوید: «سام از همان روز اول در کنارم بود و مرا با همین مشکلم قبول کرد. اما ما هنوز نمی‌دانستیم، آیا روزی بچه‌دار خواهیم شد یا نه. هر دویمان می‌خواستیم تشکیل خانواده دهیم، اما چاره‌ای جز انتظار کشیدن نداشتیم تا ببینیم آیا درمان عمل می‌کند؟»

بیشتر بخوانید: اینترپل در تعقیب صاحب کارخانه "بچه‌سازی" بانکوک
اولین نشانه‌های امید به این که ممکن است درمان‌های هایلی جواب بدهد در سال ۲۰۰۷ هویدا شد. در این سال متخصصی در بیمارستان "رویال دبری" در یکی از اسکن‌های قبلی رحمی کوچک دید که پیش از این از نظر دور مانده بود.

هایلی می‌گوید، این رحم تنها چند میلی‌متر بود با این حال شروعی محسوب می‌شد؛ شروعی که او را به رشد این رحم امیدوار کرد و این‌که او روزی قادر به استفاده از لقاح خارج از رحمی (IVF) خواهد شد.

از هورمون‌درمانی تا لقاح مصنوعی
هایلی هاینس تحت هورمون‌درمانی قرار گرفت تا سطح هورمون‌های پروژسترون و استروژنش طبیعی شده و محیطی به‌وجود بیاید که رحم بتواند رشد کرده و بیمار نیز از مشکل استئوپروز (پوکی استخوان) نجات یابد.

این درمان تا سال ۲۰۱۱ ادامه پیدا کرد. در این سال به خانم هاینس گفته شد که رحم او آماده پذیرش لقاح مصنوعی است. سرانجام در آوریل گذشته این زوج جوان تمامی پس‌انداز خود یعنی مبلغ ۱۰ هزار و پانصد پوند را برای عمل لقاح مصنوعی در کلینیکی در قبرس پرداخت کرد.

"۶۰درصد شانس حاملگی"
در حدود ۱۳ نطفه در رحم این زن کاشته شد و پزشکان گفتند، برای خانم هاینس ۶۰ درصد شانس حاملگی وجود دارد، اما او باید برای آگاه شدن از جواب تا آزمایشی که قرار بود دو هفته بعد انجام شود صبر کند.

بیشتر بخوانید: دولت بریتانیا لقاح مصنوعی یک پدر با دو مادر را بررسی می‌کند
با این حال این آزمایش بعد از ۱۰ روز انجام شد و به نگرانی این زوج خاتمه داد. هایلی هاینس می‌گوید: «من خیلی مضطرب بودم و از سرم تا انگشت‌های پایم به لرزه افتاده بود. من آزمایش را انجام دادم و جواب مثبت بود، نمی‌توانستم خوشحالی‌‌ام را پنهان کنم، می‌پریدم و جیغ می‌کشیدم. اما سام آرامش خود را حفظ کرد و مرا متقاعد ساخت، قبل از این که شادی‌مان را جشن بگیریم دومین آزمایش را انجام دهیم.»

هایلی در آزمایش بعدی که پس از شش هفته انجام شد فهمید که صاحب دوقلویی ناهمسان خواهد شد و این خبر شادی او را دوچندان کرد.

او می‌گوید، فرزندپذیری هم چاره‌ای دیگر بود ولی آن‌ها ترجیح می‌دادند که فرزندشان از نظر بیولوژیکی به خودشان تعلق داشته باشد. سرانجام این ‌آرزو تحقق یافت؛ با تخمکی ناشناس و اسپرمی از سام.

دوران بارداری بدون مشکل سپری شد و دوقلوها سرانجام به‌دنیا آمدند. مادر آنها می‌گوید: «دارسی و آوری قشنگ‌ترین دخترکوچولوهای دنیا هستند. حتی حالا هم نمی‌توانم سام را از دخترها جدا کنم. او عاشق آن‌هاست. ما زمان زیادی برای این بچه‌ها انتظار کشیدیم.»

"داستانی شگفت‌آور"
دکتر گیتا ونکات از کلینیک "هارلی استریت" لندن این واقعه را "شگفتی‌آور" خوانده است.

او می‌گوید: «در حالت طبیعی این هورمون زنانه استروژن است که به رشد رحم کمک می‌کند، اما او این هورمون را نداشت و آنها این هورمون را از طریق هورمون‌درمانی به او دادند و همین کار این امر را ممکن ساخت. واقعا که این داستان، شگفتی‌آور است.»