به گزارش پارس به نقل از فارس، جلسه مطبوعاتی فیلم «حکایت عاشقی» دقایقی پیش با حضور احمد رمضان‌زاده کارگردان، بهمن زرین‌پور بازیگر، بهرام رادان بازیگر، شیلان رحمانی بازیگر، محمد آلادپوش مدیر فیلم‌برداری، آزیتا موگویی مجری طرح، مشکین مهرگان طراح صحنه و لباس و محمدرضا مقدسیان منتقد در سالن سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.


در ابتدای این نشست احمد رمضان‌زاده درباره تولید این فیلم گفت: خودم بزرگ شده کردستان هستم و حادثه حلبچه از زمانی که اتفاق افتاد تا سال 88 یکی از دغدغه‌های ذهنی‌ام بود در همان سال‌ها طرح اولیه را نوشته و سال 90 آن را به فارابی ارائه دادم. به دلایل مختلفی که هنوز نمی‌دانم ارائه پروانه ساخت این فیلم 3 سال طول کشید.

وی ادامه داد: از زمانی که پروانه ساخت صادر شد آزیتا موگویی با ما همراه شد و همان زمان سعی کردیم بهترین عوامل را در کنارمان داشته باشیم.

بهرام رادان که نقش عکاسی در حلبچه را ایفا می‌کرد در ادامه این نشست گفت: مدت زیادی بود که دوست داشتم در فیلمی با محوریت دفاع مقدس ایفای نقش کنم. هنوز هم این فیلم را دفاع مقدسی نمی‌دانم چرا که معتقدم «حکایت عاشقی» روایتی عاشقانه را در بستر جنگ روایت می‌کند و از طریق خانم موگویی با کارگردان اثر آشنا شدم.

وی ادامه داد: در کل ایفای نقش در چنین فیلمی بسیار سخت بود آن هم به این دلیل که تعدد لوکیشن بسیاری داشتیم و همچنین موقعیت زمانی فیلم و... شرایطی سخت را برای ایفای چنین نقشی در پیش‌روی ما بود. امروز برای بار اول این فیلم را دیدم و از این بابت خوشحالم که در اجرا خیلی بهتر از متن موفق عمل کردم.

بهمن زرین‌پور در این نشست گفت: زمانی که فیلم‌نامه را خواندم لحظات جذابی برایم ترسیم شد و وقتی از حضور عوامل این گروه اطلاع پیدا کردم بابت حضور در چنین فیلمی بسیار خوشحال شدم. همچنین حضور مسعود جعفری جوزانی نیز برایم جایگاه ویژه‌ای داشت.

در ادامه این نشست شیلان رحمانی گفت: از طریق آرش سجادی به این پروژه معرفی شدم و زمانی که فیلم‌نامه را خواندم بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم. شاید یکی از دلایلش این باشد که خودم اصالتاً کُرد زبان هستم و فاجعه حلبچه برایم واقعاً وحشتناک بود.

وی افزود: از همان ابتدا نقشم را بسیار دوست داشتم و بعد از چند جلسه‌ای که با عوامل داشتیم خیلی خوشحال شدم که این نقش را به من سپردن ایفای چنین نقشی برایم بسیار سخت بود چرا که لحظات آسان نداشتیم و امیدوارم که از عهده ایفای آن برآمده باشیم.

در ادامه آزیتا موگویی درباره روند تولید این فیلم گفت: معمولاً در این مراسم‌‌ها مسعود جعفری جوزانی حاضر نمی‌شود و من مسئولیت پاسخگویی به دوستان را از جناب ایشان هم دارم. اگر ما در اینجا حضور داریم به این معنی نیست که زحمات اصلی بر دوش ما بوده بلکه باید بگویم همه دوستان در این کار به اندازه خود زحمت کشیدند.

مشکین مهرگان در این نشست اظهار داشت:‌ برای اینکه بتوانیم با فضای موجود در کار ارتباط برقرار کنیم دو ملاحظه مهم پیش‌رویمان بود نخست اینکه از نظر اقلیمی در مکان دیگری (کردستان عراق) حضور داشتیم و دوم اینکه باید ملاحظات تاریخی که مربوط به این دوره از تاریخ است را در نظر می‌گرفتیم. در حقیقت باید بگویم کار همه عوامل تولید سخت بود چرا که باید بستر مناسبی را برای تولید فراهم می‌کردیم.

احمد رمضان‌زاده در ادامه در مورد اینکه آیا می‌توان این فیلم را جزو آثار دفاع مقدسی بسته‌بندی کرد، گفت: بله، چراکه حتماً این اتفاقات در دل جنگ افتاده و نکته‌ای که برایم خیلی مهم است این است که مردم ایران در آن دوره پذیرای این پناهنده‌ها شدند در کل باید بگویم فیلم حکایت عاشقی با فضای دفاع مقدس کاملاً در ارتباط است.

بهرام رادان در ادامه گفت: فضای دفاع مقدس بهانه‌ای بوده برای روایتی عاشقانه؛ من اسم این ژانر را عاشقانه می‌گذارم و باید بگویم تصور ما به عنوان مخاطب از فیلم‌های دفاع مقدسی طور دیگری بود.

احمد رمضان‌زاده درباره استفاده از تصاویر مستند ادامه داد: به عقیده من ربع قرن از این فاجعه می‌گذرد و متأسفانه حتی برخی از مردم حلبچه را هنوز نمی‌شناسند.

در ادامه شیلان رحمانی درباره شخصیتی که در این اثر ایفا کرده بود، گفت:‌ شخصیت شی‌من کاراکتری قوی دارد و دختر هنرمندی است که عاشق زندگی است و می‌خواهد زندگی‌اش را درست کند نه اینکه به راحتی بخواهد اتفاقات تلخ گذشته را فراموش کند.

بهرام رادان ادامه داد: به عقیده من تجربه تماشای فیلم آن هم در جشنواره به این دلیل که تعدد فیلم‌ها بالا هستند شاید نتواند ذهنیت دقیقی را در ذهن اصحاب رسانه و مخاطبان بگذارد.

احمد رمضان‌زاده در مورد اینکه درام عاشقانه چه تأثیری در جذب مخاطب دارد، گفت: به نظر من قرار دادن درام عاشقانه در جذب مخاطب تأثیر به‌سزایی خواهد داشت و دقیقاً همان دورانی که ما در این فیلم روایت می‌کنیم مملو از این فضاهای عاشقانه است.

وی در مورد حضور هلال‌احمر در فیلم «حکایت عاشقی» گفت:‌ هلال‌احمر در 8 سال دفاع مقدس حضور پررنگی داشته و در پاسخ به دوستانی که می‌گویند شما هلال‌احمر را پررنگ کردید باید بگویم که فیلم‌نامه ما از همان ابتدا دست خودمان بود و سفارشی نبود بلکه خودمان آن را به فارابی ارائه دادیم.

آزیتا موگویی در این باره گفت: زمانی که حلبچه بمباران می‌شود به خاطر نزدیکی‌اش به مرز ایلام از اولین گروهی که برای کمک به مجروحین اعزام می‌شوند گروه‌های هلال‌احمر بود.

رمضان‌زاده در مورد انتخاب ارشک رفیعی به عنوان آهنگساز این فیلم گفت: رفیعی موسیقی کردی را به خوبی می‌شناسد و یکی از دلایل حضورش در این اثر همین موضوع بود و موسیقی که وی ساخته روی فیلم به خوبی نشسته است.

مشکین مهرگان در مورد فضای این فیلم بیان داشت: مقوله جنگ روی انسان اثر می‌گذارد همانطور که روی خیلی از زندگی‌ها اثر گذاشته است. قرار بود به عنوان یک اتفاق تاریخی حادثه‌ای در مورد جنگ ساخته شود و تأثیرش را روی مردم به تصویر بکشد.

آزیتا موگویی گفت:‌ یکی از ویژگی‌های خوب جشنواره فجر برای ما سینماگران در این است که این فرصت در اختیار ما قرار می‌گیرد تا با طیف‌های مختلفی از مخاطب، اهالی رسانه و مسئولان به تماشای فیلم بنشینیم و همین هم به ما در جهت نتیجه‌گیری‌های مختلف از ساخت آثارمان کمک به‌سزایی می‌کند.

وی ادامه داد: مردم ما مردم غیرقابل پیش‌بینی هستند و برهمین اساس ممکن است در اکران عمومی فیلم «حکایت عاشقی» مورد استقبال قرار بگیرد و شاید این اتفاق هم نیفتد اما باید بگویم من و مسعود جعفری جوزانی به این فیلم اعتقاد داشتیم و پای آن هم ایستاده‌ایم.

در ادامه شیلان رحمانی گفت: امیدوارم استقبال خوبی از این فیلم صورت پذیرد و از آنجایی که شاید خیلی‌ها با فاجعه حلبچه‌ها آشنایی نداشته باشند مطمئناً برای‌شان جذاب خواهد بود.

زرین‌پور اظهار داشت: مطمئناً جذابیت قصه در این بود که یک فاجعه بزرگ را در کنار روایتی عاشقانه به تصویر می‌کشد.

وی خطاب به اهالی رسانه گفت: کاملاً به شما دوستان حق می‌دهم چرا که اگر من هم جای شما بودم به دنبال نقاط ضعف آثار می‌گشتم.

بهرام رادان در پایان این نشست خاطرنشان کرد: الان به نسبت یک ساعت پیش خیلی خوشحال‌ترم چرا که خودم را آماده شنیدن بسیاری از نقدها کرده بودم و حتی آنها را روی کاغذ یادداشت کرده بودم تا بتوانیم در جواب اهالی رسانه پاسخ درستی داشته باشم اما الان با نقدهایی که صورت گرفته به این نتیجه رسیدم که فیلم به خوبی مورد استقبال مخاطبان واقع شده ما دور هم جمع نشده بودیم تا فیلمی بسازیم که خیلی سروصدا کند بلکه دوست داشتیم روایت و نوع دیدگاه خود را در این فیلم داشته باشیم.

در انتهای این نشست کیمیا مرادیان تنها بازیگر کودک فیلم «حکایت عاشقی» به گروه تولید اضافه شد که با تشویق حضار روبه‌رو شد و نیز  دقایقی با عوامل فیلم به گپ و گفت پرداخت.