پايگاه خبري تحليلي «پارس»- موهای بلند، براق و زیبا همیشه روی دیگران تاثیر میذارن، همین امر نشون میده که چرا مراقبت از مو خیلی مهمه. مراقبت خوب از موها نیاز به دانش فوق العاده ای نداره؛ فقط لازمه که به موها توجه کنین.

موها به محافظت و مراقبت نیاز دارن. مواد شیمیایی ناخواسته، محصولات مختلف، مدل های خاص مو و رژیم غذایی ناسالم میتونن موها رو بی جان کنن. مراقبت نامناسب و ناکافی از مو عامل اصلی شوره، موخوره و خشکی و آسیب دیدگی موهاست.

و اما ده حکمی که برای مراقبت از مو باید انجام بدین:

از شستشوی بیش از حد مو خودداری کنین: 
شستن بیش از حد موها میتونه اونا رو خشک کنه. موها رو وقتی بشورین که کثیف شده باشن، تقریبا دو یا سه بار در هفته. شستن بیش از حد باعث ایجاد موخوره شده و چربی طبیعی مو رو از بین میبره و در نهایت بهش صدمه میزنه.

مراقب محصولاتی که برای مو استفاده میکنین باشین: 
پروتئین روی موهای سالم رو مسدود کرده و ازش مراقبت میکنه، اما اگه بیش از حد باشه بهش صدمه میزنه. موهایی که دائم رنگ میشن و در معرض مواد شیمیایی هستن، خیلی زود شکننده، وز کرده و خشک میشن. همیشه از محصولاتی استفاده کنین که مواد طبیعی متعادلی داشته باشن.

مدل موی مناسبی رو انتخاب کنین: 
بافتن مو میتونه اون رو از شکستگی و موخوره در امان نگه داره. خوابیدن با موهای بافته شده نه تنها ازش محافظت میکنه، بلکه رشد مو رو هم بیشتر میکنه. موهایی که در طول خواب رها باشن، بیشتر در معرض شکستگی و کثیفی هستن. همچنین وقتی که در حال پخت و پز هستین هم باید از موها محافظت کنین.

از انواع روغن ها برای موها استفاده کنین: 
موها با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، گرد و غبار و آلودگی خشک و خشن میشن. استفاده از روغن برای مو میتونه از این صدمات جلوگیری کرده و موها رو درخشان انعطاف پذیر نگه داره.

شامپوی مناسبی انتخاب کنین: 
شامپوها ماده شیمیایی به نام سولفات دارن تا به ایجاد کف کمک کرده و از تحریک چشم جلوگیری کنن. این ماده شیمیایی در طول زمان برای مو مضر است. شامپویی رو انتخاب کنین که مناسب نوع موی شما باشه.

به طور طبیعی به موهاتون حالت بدین: 
حالت دادن به موها بد نیست اما تکرار این کار باعث صدمه به مو میشه. تا جایی که میشه از صاف و فر کردن، دکلره و بیگودی زدن خودداری کنین. از کش و تل های لاستیکی برای جلو و عقب بردن موهاتون استفاده نکنین چون موها رو ضعیف میکنه.

موها رو به طور طبیعی خشک کنین: 
حوله برای مو خیلی خشنه و میتونه باعث صدمه و موخوره بشه. پس سعی کنین موها رو توی یه تی شرت یا پارچه پنبه ای بپیچین تا خشک بشن. موها رو سشوار نکنین چون گرماش موها رو نازک و خشک میکنه.

موها رو به طور مرتب کوتاه کنین: 
موخوره مانع رشد مو میشه. بهترین روش برای خلاص شدن از موخوره اینه که موها رو به طور دائم کوتاه کنین. هر ۶ تا ۸ هفته یکبار برای این کار عالیه. این کار از موخوره جلوگیری کرده و رشد مو رو زیاد میکنه.

موها رو شونه بزنین: 
شونه کردن به تحریک فولیکل ها کمک کرده و رشد مو رو افزایش میده. البته اگه شونه زدن هم بیش از حد انجام بشه باعث موخوره و وز کردن میشه. از برس زدن موها وقتی که خیس هستن خودداری کنین، و از یه شانه دندانه درشت برای شونه کردن استفاده کنین تا موها گره نخورن.

از یه نرم کننده مناسب استفاده کنین: 
همیشه موها رو با توجه به نوع و طولش با نرم کننده ای مناسب شستشو بدین. اگه موهای نازکی دارین باید از یه نرم کننده با روغن گیاهی ، مثل روغن درخت چای یا اسطوخودوس استفاده کنین و حواستون باشه که به ریشه ها نزنین. اگه موی ضخیمی دارین از یه مرطوب کننده معمولی با رطوبت طبیعی استفاده کنین.