پايگاه خبري تحليلي «پارس»- یک آنالیز جدید از کارآزمایی‌های بالینی گذشته درباره مصرف مکمل‌های سیر بر ضد فشار خون بالا نشان می‌دهد، این مکمل‌ها فقط تاثیر خفیفی بر فشارخون دارند اما پژوهشگران انجام تحقیقات درازمدت‌تر و دقیق‌تر برای ارزیابی این «درمان» جایگزین پرطرفدار را ترغیب می‌کنند.

دکتر آلن نوردمان، از انستیتوی اپیدمیولوژی بالینی و آمار زیستی بازل در دانشگاه بازل در سوئیس و سرپرست این بررسی گفت: «بسیاری از افراد دچار فشار خون بالا از مصرف داروهای ضدفشار خون معمول اکراه دارند و به درمان‌های «طبیعی» علاقه بیشتری نشان می‌دهد.»

نوردمان گفت: «برخی از شواهد درباره تاثیر احتمالی سیر بر پایین آوردن فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری‌ خون در کوتاه‌مدت وجود دارد، اما کیفیت این بررسی‌ها آنقدر بالا نیست و داده‌های درازمدت در این باره وجود ندارد.»

نوردمان و همکارانش در مقاله‌‌شان در ژورنال American Journal of Hypertension می‌نویسند: «فشار خون بالا یا پرفشاری خون در نیمی از مرگ‌های ناشی از سکته مغزی یا بیماری قلبی در جهان نقش دارد». آنها می‌افزایند: «در بخش عمده‌ای از افراد مبتلا به پرفشاری خون، فشار خون تحت کنترل نیست و یک دلیلش این است که بیماران اغلب داروهایشان‌ را به‌طور مرتب مصرف نمی‌کنند.» بسیاری از بیماران به دنبال درمان‌های جایگزین برای داروهای ضدفشارخون فعلی می‌گردند‌ و بسیاری از آنها به سیر معمولا به شکل کپسول‌های سیرخشک‌شده به خاطر خواص ادعایی آن در کاهش دادن فشار خون روی آورده‌‌اند اما فقط چند کارآزمایی شواهدی مبنی بر کمک سیر به افراد دچار پرفشاری‌خون را به دست داده است.

نوردمان و همکارانش داده‌های 9تحقیق قبلی منتشرشده را گردآوری کردند که شامل 482نفر با میزان فشار خون دست‌کم 140/90 میلی‌متر جیوه حد تشخیصی برای فشار خون بالا بود.

همه این بررسی‌ها سیر را با یک دارونما یا یک درمان معمول مقایسه کرده و دست‌کم 4 هفته طول کشیده بودند. هنگامی که نورمان و همکارانش داده‌ها را با هم تلفیق کردند، دریافتند که کاهش قابل‌توجه از لحاظ آماری در فشار خون سیستولی (فشار خون حداکثر) تا حدود 9میلی‌متر جیوه و در فشار خون دیاستولی (فشار خون حداقل)‌ تا حدود 4 میلی‌متر جیوه در مصرف‌کنندگان مکمل سیر رخ داده است.

این پژوهشگران می‌گویند: «این اثر دست‌کم در کوتاه‌مدت با داروهای کاهنده فشار خون، قابل‌مقایسه است.» اما آنها یادآور می‌شوند‌ که اغلب این بررسی‌ها کوچک است و روش‌هایشان ایده آل نیست. به علاوه اغلب این بررسی‌‌ها از پودر سیر استفاده کرده بودند اما دوز مصرفی در آنها از 2400-600 میلی‌گرم در روز متفاوت بود و در عوض برخی از این بررسی‌ها از سیر تازه استفاده کرده بودند.

هنگامی که این گروه بازبینی نتایج را با استفاده صرف از بررسی‌های با بالاترین کیفیت، آنالیز دوباره کردند، تاثیربخشی سیر آنقدر قوی نبود.

نوردمان گفت: «اکنون بیش از 25 سال پس از آنکه نخستین کارآزمایی سیر انجام شد، زمان آن رسیده است که «کارآزمایی قطعی» در این باره انجام شود. البته گمان کنم که تامین هزینه این کارآزمایی مشکل باشد،‌ چراکه هیچ شرکت دارویی علاقه‌‌ای به تاثیر یک فراورده طبیعی در کاهش فشار خون ندارد.» نوردمان گفت: « افرادی که به فکر استفاده از سیر هستند‌ باید مدت بیشتری به انتظار بمانند تا کارآزمایی‌های درازمدت باکیفیت در این باره تکمیل شوند.» او گفت: «اگر آنها از مصرف داروهای ضدفشارخون معمول اجتناب می‌کنند، ‌ممکن است سیر یک گزینه جایگزین باشد به شرطی که فشار خونشان به دقت تحت‌نظر باشد.»

دکتر رابرت اوسفلد، متخصص قلب و رئیس «برنامه سلامت قلب» در مرکز پزشکی مونته‌فیوره در نیویورک که در این تحقیق شرکت نداشته است،‌ در این باره گفت: «به نظر من پژوهشگران سوئیسی تلاشی بسیار صادقانه برای ارزیابی کل مقالات منتشرشده درباره تاثیر بالقوه سیر بر فشار خون انجام داده‌اند.» دلایل جالب‌توجهی وجود دارد که فکر کنیم سیر ممکن است برای فشار خون سودمند باشد، به‌خصوص که بررسی‌های دیگری نشان داده‌اند که سیر ممکن است کارکرد عروق خونی را بهبود بخشد و دارای خواص آنتی‌آکسیدان و ضدالتهابی است. او یادآور شد: «انجام دادن این نوع آنالیز بررسی‌های پیشین، دارای «نقاط قوت و ضعف» خودش را دارد، از جمله سوگیری‌ها در هر یک از بررسی‌ها و پژوهشگران سوئیسی نیز به این امر اذعان دارند.»

اوسفلد با این نتیجه‌گیری موافق است که در حال حاضر شواهد کافی برای اعتماد به سیر به‌عنوان یک درمان موثر فشار خون بالا وجود ندارد.

او گفت: «صادقانه بگویم به نظر من هنوز رای نهایی در این باره صادر نشده است. منطق فیزیولوژیکی برای تاثیربخشی سیر وجود دارد ‌اما هنوز به شواهد قطعی در این باره دست‌نیافته‌ایم.»

اوسفلد گفت: «خوردن سیر در اغلب موارد به جز در برخی از افرادی که چند داروی رقیق‌کننده خون مانند وارفارین دریافت می‌کنند، بی‌خطر است.» او افزود: «بیمارانی که این داروها را مصرف می‌کنند،‌ پیش از خوردن مکمل‌های سیر باید با دکترشان مشورت کنند.» او گفت: «نکته بسیار مهم این است که مبتلایان به پرفشاری خون نباید براساس این بررسی سیر را جایگزین درمان‌های با تاثیر ثابت‌شده بر فشار خون بالا کنند.» او گفت: «به نظر من هم اکنون درمانی جادویی برای فشار خون بالا وجود دارد و آن سبک زندگی سالم است. خوردن رژیم غذایی براساس گیاهان و غلات کامل که سیر هم می‌تواند افزودنی مطبوعی به آن باشد و ورزش مرتب تا جایی که وضعیت پزشکی‌تان اجازه می‌دهد.»

اوسفلد گفت: «به نظر من ترکیب رژیم غذایی مناسب و ورزش تاثیر بسیار بیشتری در کمک به سلامت شما خواهد داشت و سیر بخشی از این پازل بسیار بسیار مهم است.»