پايگاه خبري تحليلي «پارس»- حاجعلي- تنها 30 دقیقه فرصت برای هکر ناشناس کافی بود تا یکی از سایتهایی که ادعا می کرد، محبوب ترین شبکه اجتماعی داخلی است را از حیز انتفاع خارج کرده و با افشای اطلاعات کاربران، مهر بطلانی بر ادعاهای مدیران ناشناس این سایت بگذارد.

مدیرانی که هنوز کسی از هویت آنها خبر ندارد و ادعا می کنند با داشتن دو میلیون عضو و قرار داشتن در بین ده سایت پربازدید ایرانی، با پیشتازی خود باعث رونق کسب و کار شبکه های اجتماعی داخلی شده و ایرانی ها را از مراجعه به شبکه های اجتماعی خارجی بی نیاز کرده اند.

هر چند رویکرد استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی، در نوع خود قابل تقدیر بوده و در راستای حراست از باورها و ارزشهای ملی تعبیر می شود؛ ولی اینکه هر فرد یا گروهی به خود این اجازه را می دهد که با سوء استفاده از این فرصت، بدون امکان سنجی و برآورد های تجاری از طریق بکارگیری سامانه مديريت محتواى رایگان خارجی و بسترهای نا امن به دلیل بالابودن هزینه ها ، چنین محصول نامطمئنی را به عنوان شبکه اجتماعی بومی روانه بازار کند! جز دامن زدن به نگرش غالب کاربران ایرانی مبنی بر غیرقابل اعتماد بودن شبکه های داخلی، نتیجه دیگری را به دنبال ندارد. همین باوری که باعث می شود کسب و کار بقیه شبکه های اجتماعی داخلی و برخی از ابزارهای تعاملی موبایلی جدید بومی که با زحمت فراوان خود را به اینجا رسانده اند، تحت الشعاع این حادثه امنیتی قرار گرفته و باور عموم را نسبت به تداوم فعالیت آنها دچار تردید بیشتر کند.

متاسفانه کسانی که این روزها با سوء استفاده از تریبون های یک طرفه همانند صداوسیما، مدام بر طبل غیرقابل اطمینان بودن شبکه های اجتماعی خارجی می کوبند، در برابر این فاجعه امنیتی نه تنها هیچ حرفی نزده اند، بلکه با تکیه بر همان نگاه همیشگی تهدید محور، از بازگو کردن این حادثه امنیتی به عنوان انتقام یا برخورد نامتعادل کاربران ایرانی با یک محصول بومی یاد می کنند. جالبتر اینکه همین افراد، با بازگویی صدها باره چند باگ امنیتی بسیار قدیمی شبکه های اجتماعی غیرایرانی که توسط مدیران خود آنها اعلام شده و از مدتها پیش هم رفع شده، مرغ همسایه را غاز پنداشته و در حال بزرگنمایی و انتشار پندارهای غلط و صلب آمیز خود در افواه عمومی هستند.

در حقیقت باید گفت بزرگترین مشکل امروز فضای مجازی ایران، حضور گروهی از افراد غیرمتخصص و ناآشنا با این فضا در پیشانی گفتمان های رسانه ای مربوطه است که در راستای منافع شخصی و گروهی، با تکیه بر روابط و لابی هایی که در پشت آنها قرار دارد، خواهان کسب سهم بیشتری از بازار رو به رشد محتوای دیجیتال از طریق فرافکنی و دشمن سازی محصولات داخلی و خارجی رقیب خود در افکار عمومی جامعه هستند.

و البته برای این افراد هر گز مهم نیست که اطلاعات ارزشمند و حیاتی بیش از 116 هزار کاربر ایرانی که بنا به اذعان خود مدیر این سایت اجتماعی تازه هک شده، هم اکنون در اینترنت پخش شده است، چه تهدید بزرگی برای جامعه مجازی ایران است.

برای این دسته از افراد تنها رتبه این سایت و افزایش ارزش اقتصادی آن از طریق ابزارهای زرد تبلیغاتی شبیه Pop-Up و ناشناس بودن مدیران و ذینفعان آن ارزشمند است و نه چیزی بیشتر.

بگذریم از اینکه مدیر این سایت از رایزنی با گوگل و یاهو برای دادن اخطار به کاربران ایرانی که اطلاعات شان هک شده است خبر داده است. 

همان سایتهایی که در تربیونها همواره از آنها تحت عنوان سایتهای سارق اطلاعات شخصی کاربران ایرانی یاد می کنند.