به گزارش پارس به نقل از فارس، بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند عدم ویتامین دی می‌تواند عواقب شدید بر سلامت ما داشته باشد و مطالعه‌ای جدید بر روی مغز و اعصاب نتایج خوبی به ارمغان داشت که نشان داد کمبود ویتامین دی باید حتماً جبران شود زیرا می‌تواند عاملی برای زوال شناختی در کوتاه مدت باشد.

محققان ایتالیایی گزارشی مربوط به افراد مسن و سطح ویتامین دی بدن آنها تهیه کردند که این افراد با خطر زوال شناختی روبه رو شده بودند. ویتامین دی از طریق تابش نور خورشید به پوست، تولید می‌شود اما ذخایر ویتامین دی که در طول تابستان بدست آمده‌اند به سرعت تمام می‌شوند و جامعه‌ای گسترده در زمستان با کمبود ویتامین دی مواجه می‌شوند.

بسیاری از مطالعات نشان دادند کمبود یا عدم ویتامین دی با تصلب شریان و سرطان پروستات همراه است و طول عمر را کاهش می‌دهد.

در این مطالعه محققان تجزیه و تحلیل داده‌های 1927 نفر که به طور متوسط 74 سال داشتند را به عنوان بخشی از یک مطالعه ایتالیایی قرار دادند.

در شروع مطالعه سطح خونی آنان 25 - هیدروکسی – ویتامین - دی بود؛ که به طور متوسط 84.1 nmol/L است؛ (این تست برای تعیین کمبود ویتامین دی و برای تعیین مناسب بودن سطح مکمل ویتامین دی در فرد است؛ در واقع روشی برای ارزیابی وضعیت ویتامین دی است) و 25 - هیدروکسی – ویتامین - دی شکل اصلی هورمون موجود در خون و پیش ساز غیر فعال هورمون فعال است.

28 درصد شرکت کنندگان با (غلظت کمتر از 50 nmol/L) و 6.5 درصد دارای معلولیت بودند و برخی از آنها با (غلظت کمتر از 25 nmol/L ) ناتوانی شدید داشتند. تست MMSE یعنی عملکرد شناختی این افراد و حافظه آنان مورد آزمایش بالینی کوتاه مدت قرار گرفت.

نتایج نشان داد در میان شرکت کنندگانی که در ابتدا زوال شناختی نداشتند و دارای معلولیت (50 nmol/L  ) یا نارسایی (50 تا 75 nmol/L) بودند،  25 - هیدروکسی – ویتامین - دی آنان در طول آزمون MMSE  در طول 4 سال از زمان پیشگیری که شرکت کنندگان با سطح خونی کافی 25 – هیدروکسی – ویتامین – دی کاهش یافته بود.

در میان شرکت کنندگان که دارای 25 – هیدروکسی – ویتامین – دی ناکافی بودند با مقایسه با شرکت کنندگانی با سطح کافی (75nmol/L)، خطر ابتلا به زوال شناختی در آنها 29 درصد افزایش پیدا کرده بود.

برای کسانی که دارای معلولیت کمتر از (50 nmol/L) بودند خطر زوال 36 درصد افزایش یافته بود.

در مقابل کسانی که در شروع مطالعه با زوال شناختی مواجه بودند و کمبود ویتامین دی داشتند به طور قابل توجهی با از دست دادن توانایی‌های شناختی همراه بودند و این نشان می‌دهد به احتمال زیاد حضور عامل دیگری که ممکن است زوال شناختی را سرعت ببخشد کمبود ویتامین دی است.

نویسندگان این مطالعه گفتند: متخصصین مغز و اعصاب باید بدانند مکمل ویتامین دی برای افراد مسن می‌تواند یک استراتژی سودآور برای جلوگیری از بیماری‌های عصبی باشد.

این نتایج مشابه مطالعه قبلی است که نشان می‌دهد کاهش سطح ویتامین دی با عملکرد شناختی و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است.