مراسم پیاده روی اربعین که با جمعیتی بالغ بر 20 میلیون نفر برگزار شد و چندین رکورد تاریخی را جابجا کرد، تاکنون از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است و در آینده نیز باید ادامه داشته باشد. مثلا اینکه میزان آمادگی نیروی انتظامی، وزارت راه، هلال احمر و سایر خدمات دهنده‌های بزرگ کشوری در مراسمی با مقیاس چند میلیونی و با فرمول متفاوت (پیاده روی)، چه اندازه است.

آنچه که تاکنون به آن پرداخته نشده است، کارنامه اپراتورهای تلفن همراه ایران در این مراسم میلیونی است. بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر از ایران در این مراسم شرکت کردند که قاعدتا از سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل خدمات نسل سه تلفن همراه دریافت می‌کنند. آنهایی که از حجم بالایی از خدمات نسل تلفن همراه استفاده می‌کنند و در این مراسم شرکت کرده بودند، از خدمات برون مرزی اپراتورهای تلفن همراه ایرانی به هیچ وجه راضی نبودند. این در حالی است که هر سه اپراتور تلفن همراه به صورت روزانه در تبلیغات تلویزیونی از خدمات بین‌المللی خود به میزان فزاینده‌ای سخن می‌گویند.

یکی از زائران می‌گوید قبل از سفر اینترنت همراهم را به میزان 25 هزار تومان شارژ کردم که برای پیاده روی اربعین از مزایای داشتن اینترنت همراه بهره‌مند باشم اما نه تنها نتوانستم هیچ استفاده‌ای از خدمات نسل سوم همراهم بکنم بلکه در کمال تعجب پس از سفر کل مبلغ شارژ اینترنتم مصرف شده بود. واقعیت تلخی که همه خدمات گیرنده‌های ایرانی نسل سوم تلفن همراه به آن اذعان دارند. او می‌گوید کسانی که می‌خواستند حتما اینترنت همراه داشته باشند، در آن طرف مرز مجبور بودند سیم‌کارت عراقی خریداری کنند و از خدمات نسل سوم اپراتورهای عراقی بهره ببرند.

اما این ظاهر ماجراست. آنچه که در پس پرده این اتفاق روی می‌دهد، فراتر از این حد است. واقعیتی که همه آگاهان به آن معترفند این است که اربعین 20 میلیونی امسال از سوی رسانه‌های جهانی اعم از رادیویی و تلویزیونی و مکتوب و مجازی، تقریبا به صورت باور نکردنی‌ای، سانسور شد که اگر از همه رکوردهای جهانی اربعین که بگذریم، همین رکورد رسانه‌های غربی و دنباله‌های منطقه‌ای و بعضا داخلی آنها در خلق «بزرگترین سانسور تاریخ» منحصربفرد است.

البته طبیعتا گلایه‌ای به رسانه‌های غربی که در سیطره صهیونیسم جهانی هستند، نیست. آنها کار خودشان را بر اساس راهبرد مشخص و آشکار خودشان دنبال می‌کنند و اگر جز این می‌کردند جای تعجب داشت. این ما هستیم که خودمان، خودمان را سانسور می‌کنیم. واقعیت این است که اپراتورهای تلفن همراه ایرانی نتوانستند زیرساخت ارتباطات مجازی زائران اربعین حسینی را فراهم کنند که در هر لحظه و ساعت این ایام، صدها و بلکه هزارا سورژه رسانه‌ای و اجتماعی توسط میلیون‌ها نفر خلق می‌شد.

تصور کنید اگر خدمات نسل سوم تلفن همراه در اختیار زائرانی که در مسیر پیاده روی در هر لحظه سوژه‌های ناب و منحصربفردی را مشاهده می‌کنند که دارای پیام‌های متفاوت و بکر و جذاب به بشر امروزی که تشنه ارزش‌های اخلاقی است، قرار داشت، آنها می‌توانستند بلافاصله این سوژه را شکار و به صورت آنلاین در اختیار میلیون‌ها مخاطب در شبکه‌های اجتماعی موبایلی قرار دهند که در اقصی‌نقاط جهان به هم متصل هستند که امکان فیلتر و سانسور کردن آن نیز توسط امپراطوری دروغ پراکنی غربی مشکل بود. اما به علت ناتوانی خدمات دهنده‌های تلفن همراه ایرانی در فراهم نمودن این زیرساخت ارتباطی، در واقع ما خودمان، این سوژه‌های بی نظیر اربعین را سانسور کردیم که از ماست که بر ماست.

به نظر وقت آن رسیده است که دستگاه‌های مسئول به کارنامه ضعیف و بلکه منفی اپراتورهای تلفن همراه در مراسم اربعین رسیدگی کنند.