به گزارش پارس به نقل از فارس، غلامرضا خاتمی با اشاره به اینکه کودکان قدرت بیان ندارند و مشکلات خود را با سر و صدا و بد اخلاقی بیان می‌کنند، اظهار داشت: دل‌درد یکی از مشکلاتی است که در کودکان 4 سال به بالا به دلیل رشد زبان بیان می‌شود اما کمتر از این سنین معمولاً با گریه، امتناع از غذا خوردن و بازی کردن خود را نشان می‌دهد.


وی افزود: دل‌درد اختلال شایعی است که در کودکان دیده می‌شود و کودکی وجود ندارد که یک بار آن را تجربه نکرده باشد.

* یکی از علل دل‌درد احشا است

رئیس انجمن پزشکان و کودکان گفت: علل دل‌درد آن قدر زیاد است که پزشک پس از گرفتن شرح حال و بررسی آزمایش به تشخیص دل‌درد پی می برد، علت زیاد بودن نوع دل درد این است که در شکم افراد احشا متفاوتی مانند کبد، طحال، معده، روده کوچک و بزرگ، آپاندیس، کیسه صفرا، مثانه و کلیه‌ها وجود دارد و هر کدام می‌توانند عامل دل‌درد باشند.

وی افزود: قرار داشتن احشا در بدن موجب می‌شود تا ابتدا از کودک شرح حال گرفته شود و پس از آن معاینه و انجام آزمایش می‌تواند به تشخیص نهایی دل‌درد منجر شود.

* آپادینسیت در شیرخواران کمتر و در کودکان 7 ساله شایع‌تر است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: برخی بیماریها در سنین مختلف شایع هستند مثلاً آپاندیسیت در کودکان 6 و 7 ساله شایع‌تر و در شیرخواران کمتر دیده می‌شود. همچنین اسهال و استفراغ در دوران شیرخوارگی، کودکی و پس از آن شایع‌تر است.

* 150 علت برای دل‌درد وجود دارد

این فوق تخصص گوارش تصریح کرد: 150 علت برای دل‌درد وجود دارد که با توجه به سنین مختلف خود را نشان می‌دهد بنابراین علت درد با سن کودک تغییر می‌کند، گاهی ممکن است علت دل‌درد سنگ کیسه صفرا و هپاتیت باشد، سنگ کیسه صفرا در کودکان 8 ساله بیشتر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از پیدا کردن علت دل‌درد تصمیم‌گیری درباره درمان آن آسان می‌شود همچنین گاهی کودک تحت عمل جراحی قرار گرفته و این موضوع می‌تواند عامل دل‌درد او باشد، در جراحی آپاندیسیت به علت چسبندگی روده که می‌تواند از یک ماه تا یکسال بعد از عمل جراحی باشد، کودک دچار مشکل می شود. از طرفی تصادف و ضربه به شکم می‌تواند پس از دو سال از زمان وقوع عامل دل درد در کودک باشد.

* دل‌درد در کودکانی که زیاد می‌خورند شایع است

رئیس انجمن پزشکان و کودکان گفت: یکی از علل دل‌درد در کودکان مربوط به تغذیه آنها است، برخی کودکان که بیش از حد می‌خورند دچار دل‌درد و استفراغ می‌شوند زیرا معده از خود دفاع می‌کند همچنین مصرف غذاهایی که کودک به آن آلرژی دارد موجب درد و استفراغ می‌شود.

وی افزود: نقش والدین در تعیین حجم و نوع غذای کودک موثر است و توصیه می‌شود کودکان غذاهایی که دوست دارند بخورند اما حجم آن مشخص باشد.

این فوق تخصص گوارش تصریح کرد: گاهی اوقات کودک با برخی مسائل بهداشتی آشنا نیست مثلاً وقتی میوه‌ای از دست او به زمین می‌افتد آن را بر می‌دارد و می‌خورد همچنین آموزش کودکان برای مصرف آب آشامیدنی سالم به ویژه موقع سفر و پیک‌نیک در سلامت او و عدم ابتلا به دل‌درد موثر است.

* در مواقع دل‌درد از خود درمانی بپرهیزید

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم مراجعه به پزشک و پرهیز از خود درمانی خاطرنشان کرد: گاهی کودک آن قدر که از خوددرمانی آسیب می‌بیند از خود دل‌درد آسیب نمی‌بیند بنابراین حتی‌المقدور با پزشک معالج ارتباط برقرار کرده و پس از حضور نزد او اطلاعات کلی و آموزش در زمینه پیشگیری از ابتلا مجدد را کسب کنید.