به گزارش پارس به نقل از فارس، مراسم آغاز هفته پژوهش و تقدیر از دانش‌آموزان پژوهشگر کشور امروز با حضور علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از مسئولان این دو وزارتخانه در هنرستان نمونه دولتی آزادی فلسطین منطقه ۷ تهران برگزار شد.

علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در سخنانی اظهار داشت: آموزش و پرورش با ۱۳ میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور و یک میلیون فرهنگی به عنوان بزرگترین نهاد فرهنگی و علمی کشور است.

وی ادامه داد: تلاش‌هایی را آموزش و پرورش با همه مشکلات خود برای ارتقای کیفیت انجام داده است و با داشتن سند تحول نظام آموزشی، خود را آماده می‌کند تا ابعاد مختلف آن را اجرایی کند.

فانی افزود: امسال و در سال تحصیلی جاری از ۱۳۱ راهکار سند تحول آموزش و پرورش، به ۴۰ راهکار در قالب ۹۹ برنامه ورود پیدا کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: یکی از زیرنظام‌های سند تحول، پژوهش است و آموزش و پرورش، بدون پژوهش راه به جایی نمی‌برد و هرگونه تصمیم در آموزش و پرورش به یک پژوهش و تحقیق نیاز دارد و دانش‌آموز باید یاد بگیرد که چگونه مسئله را بشناسد، تحقیق کرده و ریشه‌یابی کند و چگونه آن را حل کند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموز پژوهشگر حتماً یک دانش‌آموز پرسشگر است، افزود: آموزش و پرورش در سال ۸۲ پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی را ایجاد کرد و در حال حاضر ۴۰۱ پژوهش برای دانش‌آموزی در مناطق مختلف فعال است.

فانی تصریح کرد: در ارکان آموزش و پرورش دنیا، آموختن برای دانستن، به کار بستن، زیستن و برای دیگران زیستن، چهار رکن است که آموزش و پرورش دنیا آن را پذیرفته است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش‌آموزان باید بیاموزند از آنچه که آموخته‌اند استفاده کنند، افزود: همانطور که رئیس‌جمهور بارها گفته‌اند، پژوهش باید برای رفع نیازهای جامعه باشد و آموزش و پرورش در بخش پژوهش و در حوزه دانش‌آموزی و معلمی کارهایی انجام داده و پیگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه معلم پژوهنده می‌تواند دانش‌آموز پژوهنده تربیت کند، گفت: آموزش و پرورش در دولت یازدهم تا آخر امسال لایحه رتبه‌بندی معلمان را تقدیم مجلس می‌کند و امتیازات اساسی برای معلمان پژوهشگر پیش‌بینی شده است و امیدوارم بخش پژوهش در فرایند تعلیم و تربیت شکل گیرد.