پايگاه خبري تحليلي «پارس»- معمولا گمان نمی رود كه پدرها بتوانند در آرام كردن یا غذا دادن به كودك، چندان موفق باشند. اما اگر با اكثر پدران صحبت كنید متوجه خواهید شد كه علاوه بر عشق و علاقه، آنها راههای مناسبی را نیز برای آرام كردن نوزادان پیدا كرده اند.

شاید این روش به نظر برخی از مادران، بیش از حد خشن و مردانه باشد، اما واقعیت این است كه بچه ها بعضی وقتها فقط دلشان می خواهد گریه كنند؛ و بعضی وقتها هم دوست دارند كه شما به گریه آنها گوش بدهید

معمولا گمان نمی رود كه پدرها بتوانند در آرام كردن یا غذا دادن به كودك، چندان موفق باشند. اما اگر با اكثر پدران صحبت كنید متوجه خواهید شد كه علاوه بر عشق و علاقه، آنها راههای مناسبی را نیز برای آرام كردن نوزادان پیدا كرده اند. چگونه؟ هر كس می تواند روش خاصی برای خودش انتخاب كند كه بر حسب شرایط و شخصیت وی انتخاب شود. ممكن است این روش برای فرد دیگری كارآیی نداشته باشد. با این حال بد نیست این قبیل تجربیات را در كنار هم بگذارید. شاید ایده جدیدی به ذهن شما نیز برسد. نكته مهم این است كه بدانید یك نسخه عمومی وجود ندارد!

یك روش ممكن است برای برخی پدران مفید باشد، و برای برخی دیگر اصلا جواب ندهد. برخی به جای راههای معمول مانند استفاده از پستانك یا سوار ماشین شدن و گشت زدن در شهر در نیمه شب، راههای مختلفی را پیشنهاد داده اند و توجه به بعضی نكات زیر را توصیه می كنند:

سعی كنید درد كودك خود را حس كنید
توجه داشته باشید: گذاشتن موسیقی محبوب كودك، گرسنگی او را برطرف نخواهد كرد؛ عوض كردن پوشك نیز درد كودكی را كه دارد دندان در می آورد تسكین نخواهد داد! به بیان دیگر، ابتدا باید بتوانید مشكل یا درد اصلی كودك را پیدا كنید. این توصیه كاملا منطقی است؛ اما مشكل آن است كه وقتی كودك شروع به گریه می كند، منطق فراموش می شود!

از انگشت كوچك خود استفاده كنید
اگر نمی دانید كه مشكل چیست، انگشت كوچك خود را به كودك بدهید تا بمكد. این، یك روش كلاسیك است! در واقع، پس از اولین روش محبوب پدران برای آرام كردن كودك یعنی: دادن بچه به مادرش!، این روش را می توان دومین روش كلاسیك و بسیار محبوب نزد پدران دانست! هنگام استفاده از این روش دقت كنید كه دستتان تمیز باشد و نوك انگشت شما روی زبان كودك قرار گیرد، تا ناخنهای شما، سقف دهان كودك را زخم نكند.

یك نوشیدنی بیاورید
البته برای كودك، نه برای خودتان! اگر مادر كودك در دسترس نیست (برخی مردان در این حالت ترجیح می دهند فورا بچه را به مادرش بدهند تا شیر بخورد)، می توانید از یك شیشه شیر خشك ولرم یا شیری كه مادر كودك قبلا دوشیده و در یخچال گذاشته است، استفاده كنید.

كودك را در بغل گرفته، تكان دهید
بچه ها از حركت خوششان می آید! و چه كسی بهتر از پدرشان با بازوهای قوی و مردانه اش می تواند آنها را بغل كرده و تكان بدهد؟ این كار یك حركت دومنظوره است: هم كودك را آرام می كند و هم یك ورزش مناسب برای شانه و بازوها است! البته با بزرگتر شدن كودك ممكن است دیگر فقط روی یك ساعد شما جای نگیرد و شاید لازم باشد برای این كار از گهواره یا تاب استفاده كنید.

ريتم
می توانیم این روش را هم پیشنهاد كنیم: كودك خود را بالا بیندازید، و سپس او را بگیرید! هر چند نوزاد از این بازی لذت خواهد برد، اما مخالفت همسر شما هم طبیعی است! پس از یك روش جایگزین استفاده نمایید: كودك خود را تا شانه هایتان بالا بیاورید و دستهایش را دور گردنتان بیندازید؛ سپس نرم و آرام، برقصید؛ عقب و جلو بروید و یكی دوبار دور خودتان بچرخید؛ با پا به زمین ضربه بزنید و آواز بخوانید. مطمئن باشید كه این روش جواب خواهد داد. آنچه برای كودك می خوانید چندان اهمیت ندارد، زیرا نوزاد چندان متوجه معنی آن نمی شود. وقتی احساس كردید كودكتان در حال آرام شدن یا خوابیدن است، صدای خود را به تدریج پایین بیاورید. موفق باشید!

برخی حركات ساده و بامزه انجام دهید
صداهایی كه می توانید دربیاورید؛ قیافه های عجیب و غریب؛ زمین خوردن؛ همه این شیرین كاریهای عملی كه از دوران بچگی تا به حال یاد گرفته اید، الان به دردتان می خورد! مثلا یك پیشنهاد این است كه یك چیزی روی سرتان قرار دهید، سپس بگذارید كه آن چیز بیفتد و بگوئید «آه، دوباره افتاد» و یك ادای بامزه با صورت تان در آورید!

او را تكان دهید و برایش آواز بخوانید
شاید برای برخی از افراد، این تكنیك هم بخشی از همان تكنیك قبلی (حركات ساده و بامزه) باشد. شاید بتوانید حتی با خواندن یك آهنگ غم انگیز برای كودك، او را آرام كنید؛ اما نگران نباشید، بچه از مفهوم آهنگ چیز زیادی نخواهد فهمید. حركت دادن كودك هم نقش مهمی در آرام شدن او دارد، و این آواز شما نیست كه او را آرام می كند. با این حال، به ذائقه و سلیقه كودك خود نیز احترام بگذارید.

باز هم تماس پوستی ... كودك را به پوست سینه خود بچسبانید
یك حمایل یا آغوش را بردارید، كودك را درون آن بگذارید و سرش را به سینه تان بچسبانید. گرمای بدن شما، ضربان منظم قلب شما، دم و بازدم و حركت سینه شما و كلا حركات بدن شما در هنگام راه رفتن، ظرف چند دقیقه موجب خواهد شد ... كه حداقل یكی از شما دو نفر خوابش ببرد!

منتظر بمانید
شاید این روش به نظر برخی از مادران، بیش از حد خشن و مردانه باشد، اما واقعیت این است كه بچه ها بعضی وقتها فقط دلشان می خواهد گریه كنند؛ و بعضی وقتها هم دوست دارند كه شما به گریه آنها گوش بدهید! اگر كودك شما مریض یا گرسنه نیست، و جایش را هم خیس نكرده است، همچنین بغل كردن یا نكردن او هم تاثیری در گریه اش ندارد، بگذارید به گریه اش ادامه بدهد؛ حداقل تا وقتی كه می توانید صدای گریه او را تحمل كنید!

آخرین تكنیك: بچه را به همسرتان بدهید!
گاهی اوقات مجبور می شوید كه از همان حربه قدیمی استفاده كنید: كودك را به همسرتان بدهید و اعتراف كنید كه خسته و كلافه شده اید!