به گزارش پارس به نقل از ستاد خبری ستاد بازسازی عتبات عالیات، امسال نیز ده‌ها هزار نفر از کشورهای مختلف در شهر نجف برای مشارکت در آیین پیاده روی اربعین حسینی در شهر نجف اشرف گرد هم آمده‌اند و ضمن زیارت حرم امیرالمومنین(ع)، خود را برای ورود به مسیر پیاده‌روی اربعین آماده می‌کنند.
 
علاوه بر جمعیت ساکن در نجف، کثیری از کاروان‌های پیاده که از شهرهای جنوبی و شرقی عراق نظیر بصره و الانبار، به سوی کربلا در حرکت هستند، پس از توقف کوتاهی در شهر نجف، پای در ادامه مسیر  می‌گذارند.
 
بر اساس این گزارش، حضور چنین جمعیتی در  شهری همچون نجف با ظرفیت محدود طبیعتا مشکلاتی برای زائران به همراه دارد که این مشکلات در اطراف حرم مطهر امیرالمومنین(ع) نمود دیگری می‌یابد.
 
با توجه به این که حرم امیرالمومنین(ع) طی سالیان گذشته توسعه چندانی نیافته و همچنین فضای ناکافی برای اسکان زائران باعث شده است که انبوه زائران حرم مطهر علوی در جمعیت متراکم اطراف حرم، به خصوص فضای خارج از صحن شمالی به استراحت بپردازند. این امر باعث شده است که برگزاری مراسم مذهبی و معنوی و بهره‌گیری زائران از این برنامه‌ها به نوعی تحت‌الشعاع قرار گیرد.
 
با یکی از زوار حرم امیرالمومنین(ع) که با چهره بشاش در مسیر منتهی به حرم مطهر نشسته و گویا منتظر همراهان است، به گفت‌وگو نشستم. علی فرمانیان که اهل تهران است و به کار مبل‌سازی اشتغال دارد، سومین روز حضور در نجف را سپری می‌کند وبرای پیاده روی به سمت کربلا آماده می‌شود.
 
وی  درباره مشکلات رفاهی زائران، می‌گوید: صحن حرم مولا ظرفیت این تعداد زائر را ندارد. تعداد زائران بسیار زیاد و خارج از شماره است. ما هم جایی برای اسکان نیافتیم و این سه روز در مضیقه بوده‌ایم.
 
علی از ساخت صحن حضرت زهرا(س) اظهار خرسندی می‌کند و می‌گوید: اگر این صحن آماده شود، بسیاری از این مشکلات برطرف می‌شود. چنان که تعداد بسیار زیادی از زائران در بخش‌های آماده شده این صحن اسکان یافته‌اند.
 
علی با تمجید از ستاد بازسازی عتبات عالیات، اظهار می‌کند: اگر این اقدامات توسط ستاد انجام نمی‌شد، طرف عراقی از عهده انجام آن بر نمی‌آمد.
 
وی که از منابع مالی ستاد بازسازی عتبات عالیات مطلع نیست، اظهار می‌کند: اگر می‌دانستم که این صحن با کمک‌های مردمی ساخته می‌شود، حتما تا جایی که در توانم هست، کمک مالی به آن می‌کردم.
 
بر اساس این گزارش، صحن حضرت زهرا(س) با مساحت 225 هزار متر مربع بزرگ‌ترین پروژه عمرانی مذهبی در خاور میانه است که قابلیت گنجایش صدها هزار نفر از زائرین حرم علوی(ع) را دارد که ظرفیت فعلی را ده‌ها برابر می‌کند و امکانات رفاهی مناسبی را برای زوار فراهم می‌کند.
 
صفا السلامی، یکی از شهروندان عراقی ساکن در نجف، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد، پیشروی ساخت صحن حضرت زهرا(س) را مستمر توصیف می‌کند و می‌گوید: مهندسان و کارگران این مجموعه را هرگز بی‌کار ندیده‌ام. آنها همیشه در حال فعالیت هستند.
 
صفا که مهندس بازنشسته شرکت پترولیوم عراق است، پیشرفت توسعه حرم علوی را نسبت به سال گذشته قابل توجه می‌داند و می‌گوید: این بنای شش طبقه که برادران ایرانی مشغول ساخت آن هستند ، دارای خیر کثیر برای زوار است و می‌تواند مشکلات زیادی را که در ایام اربعین و مناسبت‌های مذهبی در شهر نجف ایجاد می‌شود، مرتفع کند.
 
این شهروند عراقی با اشاره به این‌که در مناسبت‌های مذهبی، تعداد زائران بیشتر از آن است که هتل‌ها پاسخگوی خیل جمعیت باشد، اظهار می‌کند: در این ایام در همه کوچه‌ها چادر برپا شده و غالب زائران در خیابان‌ها می‌خوابند و مشکلاتی در عبور و مرور پدید می‌آید که اسکان دادن به آنها از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام شود.
 
این شهروند 65 ساله ساکن نجف با اشاره به فعالیت‌های تولیت حرم امیرالمومنین(ع) در گذشته، می‌گوید: پس از پایان دوران حکومت بعث که از هرگونه توسعه عتبات جلوگیری می‌شد، به دلیل بالا بودن هزینه خرید زمین‌های اطراف حرم و با توجه به هزینه‌های جاری دولت عراق برای مقابله با دشمنان،  دولت عراق عملا توان انجام چنین فعالیت‌هایی را ندارد، هرچند که مردم در حد استطاعت خود به پخش نذورات و پذیرایی از زائران می‌پردازند.
 
بر اساس این گزارش، سازمان عتبات عالیات با توجه به همین محدودیت‌ها و در راستای رفاه حال زائران غیر عراقی که بخش عمده آن را شهروندان ایرانی تشکیل می‌دهد، ضمن جمع‌آوری وجوهات و نذورات مردمی، از سه سال پیش، عملا توسعه حرم علوی را کلید زد که اکنون شاهد توسعه چشم‌گیر این پروژه هستیم، به گونه‌ای که در حال حاضر، بخش زیارتی در فاز سازه بیش از 11 درصد پیشرفت دارد و اجرای دیواره‌های پیرامونی و داخلی حدود 11 درصدپیشرفت کرده است و به طور کلی در فاز اسکلت بیش از 60 درصد پیشرفت دارد.
 
لازم به ذکر است پیشرفت این پروژه در حدی است که امسال بخشی از این صحن برای اسکان زائران در نظر گرفته شده است و زائران می‌توانند از آن بهره بگیرند.