به گزارش پارس به نقل از ایرنا، پیشتر دولت عراق هزینه ویزای ویژه اربعین را که قرار است در مرزهای زمینی و هوایی عراق برای زائران صادر شود، 80 دلار تعیین کرده بود.


این مطلب در جلسه ویژه هماهنگی با مسوولان استان واسط و شهر مرزی زرباطیه عراق با مسوولان ایرانی، جهت سفرهای اربعینی زائران ایرانی اعلام شد.

هزینه ویزای سفر به عراق که در سفارت این کشور در تهران و کنسولگری های عراق در کرمانشاه، مشهد و اهواز صادر می شود، 40 دلار است، اما دولت عراق از یک ماه پیش اعلام کرده بود که 'جهت تسهیل و رفاه زائران اربعین، در مرزهای زمینی و هوایی، ویزای فوری ، اما با قیمت 80 دلار صادر می کند'.

با اینحال با پیگیری های مسوولان ایرانی، بویژه سفارت ایران در بغداد و نظر مساعد مقام های

عراقی، ویزای ویژه اربعین امسال، همانند سفارت و کنسولگری های عراق در ایران، در مرزهای ورود عراق نیز 40 دلار خواهد بود.

با توجه به پیش بینی های بعمل آمده در خصوص موج بزرگ سفر زیارتی اربعین به کربلا، یک ستاد ویژه ساماندهی زائران ایرانی در کشور تشکیل شده است و سفیرایران در عراق نیز طی 2 ماه گذشته در دیدارهای متعدد، با مقام های عراقی، از جمله وزیران کشور، خارجه، مالی، گردشگری و نیز مسوولان استان های کربلا ، نجف و همچنین استان واسط و شهر مرزی زرباطیه، برای ایجاد زمینه های لازم برای رفاه زائران ایرانی در اربعین حسینی، هماهنگی کرده است.

'حسن قشقاوی' معاون کنسولی ، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه نیز این هفته در سفر به بغداد و دردیدارهایش با مقام های عراقی از جمله وزیر دادگستری، رییس قوه قضاییه، نایب رییس پارلمان عراق و نیز همتای عراقی خود موضوع سفر زائران ایرانی اربعین امسال به کربلا را بطور جدی پیگیری کرد.

انتقال برخی امکانات از جمله چادرهای گروهی از ایران جهت اسکان زائران ایرانی و نیز اتوبوس های ایرانی برای نقل و انتقال زائران در کربلا و مناطق حومه، طی روزهای اخیر نتیجه پیگیری های بعمل آمده است.

برآوردها از سفر امسال زائران ایرانی زیارت اربعین به کربلا ، بیش از 700 هزار نفر است. سال گذشته دستکم 500 هزار زائر ایرانی خود را به این مراسم رسانده بودند.

مقام های عراقی اعلام کرده اند که سال گذشته بیش از 20 میلیون عراقی در اربعین حسینی به کربلا رفته اند و امسال نیز پیش بینی می شود که دستکم 20 میلیون شیعه از عراق و صدها هزارتن از سراسر جهان در این ایام وارد کربلا شوند.

میلیون ها زائر عراقی هرساله بصورت پیاده از نقاط دور و نزدیک به کربلا می روند که این امر مورد توجه جهانیان واقع شده است. این مراسم به لحاظ تعداد جمعیت شرکت کننده، در جهان بی سابقه است.

حرکت پیاده زائران اربعین از روز یکشنبه این هفته از بصره در 450 کیلومتری جنوب بغداد شروع شد که این زائران با طی نزدیک به 500 کیلومتر طی 10 تا 15 روز آینده به کربلا خواهند رسید.

موج اصلی حرکت پیاده زائران اربعین از اواخر این هفته شروع خواهد شد.