دندانپزشک گفت بيماران فکر مي کنند که ما هنگام معاينه فقط وضعيت دندان هاي آن ها را بررسي مي کنيم اما واقعيت اين است که ما با معاينه وضعيت دهان و دندان بيماران به خيلي نکات پي مي بريم حتي از روي معاينه دهان و دندان مي شود به بيماري هاي مختلف از جمله ديابت، ريفلاکس و... پي برد.

بيماري هاي شايعي که يک دندان پزشک مي تواند رديابي کند، مختلف است از جمله:

بيماري کرون
۲۰درصد از بيماراني که دچار اختلال التهاب روده هستند دچار زخم دهاني ميشوند. به گفته دندان پزشکان، برخي از افرادي که به دندانپزشک مراجعه ميکنند لب هاي متورم و زخم هايي به اندازه سکه در داخل لپ ها و لبشان ديده ميشود که توده سفيد با هاله قرمز در اطراف آن تظاهر مي کند. در صورت مشکوک بودن به بيماري کرون، از لثه ها عکس گرفته می شود تا از نبود بيماري لثه مطمئن بشوند، سپس پزشک درباره سابقه بيماري و مصرف دارو سوال مي کند و در صورت پيدا نکردن توضيح قانع کننده براي علايم، بيمار رو به پزشک متخصص ارجاع مي دهد.

در صورت کم رنگ بودن جداره داخل دهان دندان پزشک به بيماري کم خوني مشکوک مي شود

 
ديابت
شل بودن، عقب نشيني، خشکي و خون ريزي لثه ها همه علايم شايع بيماري ديابت است. به گفته دندان پزشکان، خيلي از اين علايم بر اثر رعايت نکردن بهداشت دندان اتفاق مي افتد. به گفته پزشکان سلامتي دهان با کنترل ديابت ارتباط نزديک دارد و بيماراني که از دندان و لثه مراقبت مي کنند، مي توانند کنترل بهتر قند خون داشته باشند و بيماراني که کنترل قند خون بهتري دارند کمتر به بيماري لثه مبتلا مي شوند.

 
سرطان دهان
در کشور آمريکا، سرطان دهان، در رده ششم از شايع ترين سرطان ها قرار دارد و هر سال ۳۰ هزار مورد جديد گزارش مي شود. مراجعه منظم به دندان پزشک مي تواند کمک کند تا علايم اين سرطان در مراحل اول تشخيص داده بشود. سرطان دهان به شکل زخم هاي سفيد و قرمز اغلب روي زبان، کف دهان و بافت هاي نرم کام در پشت زبان ظاهر مي شود. اين زخم ها اغلب بدون درد است و خود بيماران به سختي مي توانند متوجه آن ها بشوند. بنابراين از دندان پزشک بخواهید هنگام معاينه، براي سرطان دهان نيز بافت دهان رو کنترل کند به ويژه اگر از دخانيات استفاده مي کنید يا در معرض ويروس HPV (همان ويروس که سرطان دهانه رحم ايجاد مي کند) هستید.

 
کم خوني
در صورت کم رنگ بودن جداره داخل دهان دندان پزشک به بيماري کم خوني مشکوک مي شود. علاوه بر آن، زبان ظاهر طبيعي و برآمدگي خود را از دست مي دهد و حالت صاف پيدا مي کند.

 
بيماري ريفلاکس روده و معده
اسيد معده با pH پايين از معده به دهان مي آید و مي تواند ميناي دندان رو از بين ببرد. در حالي که بيشتر مردم که از اين اختلال رنج مي برند، آن را با علايم ناراحت کننده سوزش سردل اشتباه مي گيرند.

بيماران با مشکل خواب مواجه مي شوند و علت بيدار شدن در وسط شب رو نمي دانند. متخصصان قرص هايي مانند نکسيام که توليد اسيد رو کاهش مي ده به بيماران تجويز مي کنند.
 
استرس شديد
خيلي از مردم در واکنش به استرس دچار دندان قروچه مي شوند. اين عادت مي تواند باعث آسيب ديدن دندان بشود. افرادي که اين مشکل رو دارند، بهتره هنگام خواب، از محافظ دندان استفاده کنند.

خيلي از مردم در واکنش به استرس دچار دندان قروچه مي شوند