به گزارش پارس دكترهاشمي كه پيش از اين گفته در تأمين سلامت مردم با كسي تعارف ندارد، صراحتا از سازمان‌حفاظت ‌محيط‌زيست به‌دليل آنچه خودش «توليد بيمار خواند» انتقاد كرد و گفت:مطالبات وزارت بهداشت ازسازمان‌حفاظت ‌محيط‌زيست زياد است. اين مطالبات به اين موضوع برمي‌گردد كه برخي اقدامات باعث شده تا سازمان حفاظت محيط‌زيست براي ما بيمار توليد كند. و اين ميزان بيش از آن است كه سازمان حفاظت محيط‌زيست از بيمارستان‌هاي ما ايراد بگيرد.


وزير بهداشت در رابطه با وضعيت آلودگي و محيط‌زيست، گفت: تفاهمنامه‌اي با سازمان حفاظت محيط‌زيست تنظيم شده اما اين تفاهمنامه داراي اشكالاتي بود كه امضاي آن فعلاً منتفي شده است به همين دليل در جلسات بعدي در مورد آن بحث خواهد شد. او در ادامه موضوع آلودگي هوا، خواستار پرهيز از نگاه سياسي به موضوع سلامت مردم شد و گفت:من اصولاً معتقد هستم موضوعات سلامت را نبايد وارد سياست و دعواهاي شخصي و جناحي كرد، ‌حالا بنزيني بوده و آلودگي ايجاد مي‌كرده، اين بنزين فعلي هم مانند ساير بنزين‌هاي دنيا آلودگي ايجاد مي‌كند، ‌بنزين، بنزين است و فرقي نمي‌كند. اينكه بگوييم بنزين قبلي چطور بوده، دردي را دوا نمي‌كند و نبايد در اين دام‌ها بيفتيم، بلكه بايد تمام مردم را ببينيم.

دكتر هاشمي البته تأكيد كرد كه در آلوده بودن بنزين پتروشيمي ترديدي ندارد و با اشاره به تشكيل كارگروهي براي بررسي ميزان آلايندگي اين نوع بنزين، افزود: مطالعات زيادي در اين‌باره انجام و گزارش آن تقديم مجلس شده است. وزارت بهداشت اختلاف نظري با وزارت نفت و سازمان حفاظت محيط‌زيست در مورد آسيب‌رساني بنزين‌ها ندارد. اگر مطلبي خلاف اين موضوع به نقل از وزارت بهداشت اعلام شده را تكذيب مي‌كنم. بنابراين در وزارتخانه نوشته يا مصاحبه‌اي مبني بر اينكه گفته باشد آسيب‌رساني بنزين‌هاي قبلي بيشتر است، وجود ندارد. آلوده‌بودن بنزين يك بحث علمي است و مشخص است كه ميزان بنزن در بنزين‌هاي فعلي و قبلي چقدر است و در اينكه بنزن سرطان‌زاست و بيماري ايجاد مي‌كند، ترديدي وجود ندارد. وي با رنج‌آور توصيف كردن وجود نگاه‌هاي سياسي در حوزه سلامت، گفت: اينكه عده‌اي به هر دليلي كمك كرده‌اند تا مردم كمتر بيمار شوند، بايد از آنها تشكر كرد. يكي آمده و بنزين بهتري آورده، نبايد ديگر كاري به حاشيه‌ها داشته باشيم و بايد از آنها تشكر كنيم.

وزير بي‌تعارف
اين نخستين بار نيست كه وزير بهداشت و درمان بي‌توجه به تعريف و تعارف‌هاي مرسوم، دغدغه‌اش درباره سلامت مردم را شفاف بيان مي‌كند. او بود كه براي نخستين‌بار موضوع پالم را مطرح كرد؛مسئله‌اي كه تا مدت‌ها خبر اول رسانه‌ها بود و كمترين منفعتش تغيير سبك زندگي مردم در مصرف شير و لبنيات پرچرب بود. دكتر هاشمي پرونده زيرميزي و تخلفات پزشكي را هم با قاطعيت باز كرد و تا‌كنون دنبال كرده است. اخبار غيررسمي مبني بر فشار فزاينده برخي پزشكان بر وزارت بهداشت براي راه‌اندازي سامانه ۱۶۹۰وجود دارد اما آقاي وزير همچنان موضوع را با جديت دنبال مي‌كند.

او همچنين براي نخستين بار و به‌طور بي‌سابقه‌اي از اقدامات وزارت آموزش و پرورش در حوزه سلامت و توزيع خوراكي‌هاي ناسالم انتقاد كرد. حالا هم وزير محبوب دولت يازدهم بي‌توجه به همان قواعد مرسوم، از سازمان حفاظت محيط‌زيست انتقاد كرده است. او هم از آلودگي بنزين‌هاي قبلي ناراحت است و هم از بيمار‌سازي‌ سازمان محيط‌زيست و نگاه سياسي به موضوع سلامت گلايه دارد. تمركز دكتر هاشمي بر موضوع آلودگي هوا از اين جهت قابل درك است كه در نتيجه سالم نبودن هوا، انبوهي از بيماري‌ها سراغ شهروندان مي‌آيند. بروز اختلالات و بيماري‌هايي مانند سوزش و خارش در چشم، گوش، بيني و سردرد، حالت‌تهوع، سرگيجه، بيحالي، ميگرن، انواع بيماري‌هاي آلرژيك، بروز لكه‌هاي پوستي ‌، اختلال در سيستم عصبي بدن، التهاب ريه، آسم، عفونت‌هاي مجاري تنفسي، سرطان ريه، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و سكته‌هاي قلبي از عوارض آلودگي‌هوا هستند. ‌

براساس آمار در تهران سالانه بين ۲۴۰۰تا ۴۸۰۰نفر به‌علت عوارض ناشي از آلودگي هوا فوت مي‌كنند كه اين ميزان با سقوط هواپيماي مسافربري در هر هفته برابري مي‌كند. حالا انتقاد وزير بهداشت مي‌تواند نقطه شروعي در يك پرونده پيچيده باشد كه سال‌هاست نه‌تنها به آن رسيدگي نشده بلكه هر سال پيچيده‌تر و قطور‌تر از گذشته مي‌شود؛ آلودگي هوا... .

مرگ خاموش‌تهراني‌ها
۴۰شهروند تهراني طي ۶‌ماه نخست سال بر اثر مسموميت با منواكسيدكربن جان خود را از دست داده‌اند. به گزارش اداره كل پزشكي قانوني استان تهران، اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه تعداد مرگ در اثر مسموميت با گاز منواكسيدكربن ۳۶نفر گزارش شده بود، ۱۱/۱درصد افزايش يافته است. ۳۰نفر از اين متوفيان مرد و ۱۰نفر زن بوده‌اند.
منبع: همشهری