به گزارش پارس به نقل از ایسنا، فاطمه رهبر رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در ابتدا سوال‌هایی از دکتر مولاوردی پرسید و از وی خواست تا درباره وضعیت فعلی برنامه توسعه پنجم به ویژه ماده 227 و 230 توضیح دهد.


وی ادامه داد: می‌خواهم بدانم پیش‌بینی شما برای برنامه توسعه ششم چیست؟ و برای جبران کمبودهای جامعه زنان و کودکان چه کار می‌خواهید انجام دهید؟

وی همچنین از معاون رییس جمهور در امور زنان توضیحاتی درباره بیمه زنان خانه‌دار و مرخصی زایمان خواست و خاطرنشان کرد: عدم اجرایی شدن قانون مرخصی زایمان به اجرا نشدن افزایش جمعیت دامان می‌زند.

رهبر ضمن انتقاد از مصاحبه اخیر مولاوردی درباره افزایش جمعیت افزود: مصاحبه شما درباره بحث افزایش جمعیت که گفته‌اید داشتن بیش از دو بچه غیرعقلانی است، چالش‌زاست. برخی رسانه‌ها به اختلافات دولت و مجلس دامن می‌زنند و این مصاحبه بازتاب بدی داشت.

وی خواستار صدور اصلاحیه و تکذیبیه از جانب مولاوردی شد.

در ادامه سخنان فاطمه رهبر، شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان در پاسخ به وی درباره برنامه پنجم توسعه گفت: طبق ماده 230 برنامه توسعه معاونت باید از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌ها اقدامات عملی انجام دهد. مشخصا در سال 92، 6 تفاهم‌نامه داشتیم.

وی با اعلام اینکه در سال 93 نیز 10 تفاهم‌نامه آماده شده است، توضیح داد: این تفاهم‌نامه‌ها با آموزش و پرورش، کمیته امداد امام خمینی (ره)، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کار، دانشگاه شریف و فردوسی مشهد به مرحله امضاء رسیده است.

مولاوردی با بیان اینکه اخیرا کارگاه آموزشی سه روزه‌ای برای تدوین سند "امنیت زنان و کودکان" در رامسر برگزار شده ، ادامه داد: قرار بود این سند طبق قول فرهمندپور معاون وزیر کشور در امور زنان تا شهریورماه امسال، آماده شود؛ اما گفته شده به دلیل اسیدپاشی‌های اخیر نیاز به بازنگری دارد.

معاون رییس جمهور در امور زنان با بیان اینکه برخی افراد سند امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی را با لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت یکسان دانستند، گفت: لایحه تامین امنیت زنان دربرابر خشونت تدابیر جامعی دارد و با سند امنیت زنان یکسان نیست. این ایراد از لایحه تامین امنیت گرفته شد که بخش‌هایی از آن جنبه قضایی دارد و باید با توافق قوه قضاییه باشد. بنابراین ما آن بخش را تفکیک کردیم.

وی ادامه داد: ارتباط با قوه قضاییه مساله مهمی بود و دادگستری می‌تواند به عنوان حلقه رابط بین قوه مجریه و قوه قضاییه عمل کند.

مولاوردی خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ها دائم پایش می‌شود و نظارتی قوی روی آنها صورت می‌گیرد.

معاون رییس جمهور در امور زنان درباره عملی شدن تفاهم‌نامه‌ها توضیح داد: یکی از تفاهم‌نامه‌ها با وزارت آموزش و پرورش و درباره بهبود وضعیت بهداشت مدارس شبانه مناطق محروم بود که به آنها بسته‌های بهداشتی ارائه شد. همچنین موافقت‌نامه‌های متعددی با وزارت بهداشت انجام شد که نمونه‌ای از آن، ساماندهی مشاوره قبل از ازدواج از طریق آموزش 37 هزار و 500 نفر زوج در سیستان و بلوچستان و گلستان است.

از این به بعد استخدام رسمی نخواهیم داشت

استخدام‌ها کوتاه مدت و میان مدت یک تا شش سال می‌شود

معاون رئیس جمهور در امور زنان گفت: سن استخدام رسمی تا کنون حداقل 35 سال بود، طبق مصوبات فعلی در قانون فعلی ازاین به بعد استخدام رسمی نداریم و استخدام‌ها کوتاه مدت و میان مدت یک تا شش سال برای زنان و مردان خواهد بود.

بیمه زنان به صورت شرط ضمن عقد و به جای مهریه قید شود

وی درباره بیمه زنان خانه دار نیز در ادامه توضیح داد و گفت: اصرار داشتم با سازمان تامین اجتماعی لایحه مشترک بدهیم تا حتما اجرایی شود. در این رابطه مکاتبه‌ای با آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور داشتیم و چهار شکل پیشنهادی به آنها ارائه کردیم تا کمیسیون اجتماعی دولت آنرا بررسی و هر کدام که می‌تواند اجرایی شود را پیاده کنند.

معاون رییس جمهور در امور زنان افزود: در این نامه اعلام کردیم آمادگی تشکیل ستاد ملی زن و خانواده را داریم و یکی از موضوعاتی که در این ستاد مطرح می‌شود این است که بیمه زنان خانه دار به صورت شرط ضمن عقد و به جای مهریه در اسناد عقد وازدواج وارد شود و مردان بخشی از مهریه را در قبال بیمه بدهند.

مولاوردی در بخش دیگری از سخنانش درباره نشریه منتشر شده به نام بیست توضیح داد و افزود: پیشنهاد شد برای روز دختر یک ویژه نامه داشته باشیم و بنابراین نشریه‌ 20 منتشر شد.

هدفمان هم این بود که مطالب توسط مسئولان خوانده شود نه اینکه روی دکه‌های روزنامه فروشی برود.

وی ادامه داد: یکی از سایت‌های خبری گزارشی تهیه کرد و انتقاد کرد که در این نشریه احکام اسلامی زیر سوال رفته و ازدواج موقت را برابر فحشا دانسته است.

معاون رییس جمهور در امور زنان با انتقاد از مطالب این سایت خبری تشریح کرد: دراین نشریه نوشته شده که مشکلات دختران ریشه‌های فرهنگی دارد. برخی رسانه‌ها یک جمله را تقطیع می‌کنند و اینگونه حاشیه ساز می‌شود.

مولاوردی همچنین افزود: یک جای مطلب اشاره شده با توجه به افزایش سن ازدواج اجازه پدر برای ازدواج نارسایی حقوقی است و گفته که عدم نظارت به ازدواج موقت آسیب به جامعه وارد می‌کند، در حالیکه این سایت خبری این مطلب را با برداشت خودش اینگونه تفسیر کرده که ازدواج موقت برابر فحشا است.

وی همچنین با اشاره به مصاحبه اخیرش با سایت دیگری اظهار کرد: در این سایت تیتر زده شده که داشتن بیش از دو فرزند عقلانی نیست. در حالی که مجموع مصاحبه این گونه نیست و اگرموخر و مقدم بحث را بخوانیم پی به اصل مطلب می‌بریم.

وی همچنین گفت: یک جای دیگر تیتر زده بود که تحصیل دختران باعث افزایش طلاق می‌شود. این در حالی است که من گفته بودم تحصیل دختران هم در امر طلاق بی تاثیر نیست، اما نمی‌توان همه سهم را به آن داد و طلاق علل مختلفی دارد.

وی از کسانی که مطلب او را مورد انتقاد قرار داده بودند، خواست که بر اساس تیتر قضاوت نکنند و مجموعه مطالب را مورد توجه قرار دهند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان تصریح کرد:‌ دور از ذهن است که با وجود سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری درباره افزایش جمعیت من بخواهم مطرح کنم که داشتن بیش از دو فرزند عقلانی نیست. باید به این مطلب شک کرد.

به گزارش ایسنا، در این نشست همچنین با خانم بیات نماینده مردم ساوه و اشرف گرامی زادگان معاون مولاوردی نیز حضور داشتند