به گزارش پارس، دکتر مسعود سهیلیان دبیر علمی بیست و چهارمین کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران و فوق تخصص شبکیه درباره پیشرفتهایی که علم پزشکی در این زمینه کرده است گفت: پیشرفتها بیشتر در زمینه دارو و تزریقاتی است که برای چشم انجام  شده است.
 
وی گفت: پیشرفتهایی هم در زمینه دستگاههای تشخیصی صورت گرفته است. متاسفانه  مشکلی که در کشور ما وجود دارد بالا بودن هزینه داروها است که عموما بیماران از عهده آن بر نمی آیند.از بین این داروهای جدید تنها یک نمونه آن است که برای بیماران بکار می رود واقلام دیگر آن به علت قیمت خیلی بالا نتوانسته اند در دسترس بیماران قرار بگیرند.
 
دکتر سهیلیان عنوان کرد: این داروها در بهبود بسیاری از بیماریها یاری دهنده بوده است و روز به روز که می گذرد آثار این پیشرفتها در درمان بیماری ها بیشتر نمایان می شود.
 
این فوق تخصص شبکیه در مورد کاربرد این داروهای جدید گفت: در درمان عوارض چشمی بیماری دیابت، بیماریهای شبکیه ناشی از تغییر سن و بیماریهای عروقی شبکیه بسیار موثر بوده است. این داروها چون وارداتی هستند و تولیدشان را در داخل کشور نداریم بیمه به آنها تعلق نمی گیرد و هزینه های بالا بیماران را از مصرف آن محروم می کند. فقط یک نمونه ارزان تر وجود دارد که مصرف آن رایج است.
 
وی درباره دیگر دستاوردهای فناوری در علم چشم پزشکی افزود: دستگاههای جدیدی در زمینه عکسبرادری از شبکیه تولید شده  است که  این دستگاهها قادر به تهیه عکس مقطعی  و عمیق از بافت شبکیه و کوروئید هستند و حتی انجام آنژیوگرافی را بدون تزریق ماده حاجب امکان پذیر می نمایند.
 
وی در ادامه درباره مباحثی که قرار است در این دوره از کنگره بحث شود گفت: علاوه بر برنامه های علمی، برنامه های جانبی دیگری با عنوان  business meeting داریم که به مسائل گوناگون تجاری و حرفه ای چشم پزشکی می پردازدو برنامه دیگری در زمینه استفاده از تلفن همراه (Smartphone)در درمان و پیگیری و حتی تشخیص بیماری های چشمی برگزار می شود. یک برنامه هم در زمینه روشهای تحقیق در چشم پزشکی و یک برنامه هم در زمینه آموزش چشم پزشکی در برنامه های کنگره امسال گنجانده شده است. علاوه بر این جشنواره فیلم و عکس نیز از دیگر برنامه های جانبی این کنگره است.
 
دکتر سهیلیان درپایان خاطر نشان کرد: بیست و چهارمین دوره از کنگره سالیانه چشم پزشکی ایران یک روز فوق تخصصی خواهد داشت که در آن 22 سمپوزیوم در زمینه های مختلف فوق تخصصی چشم پزشکی برگزار می گردد.
 
در سایر روزهای کنگره نیز 91 سمپوزیوم و کارگاه با حضور 29 مهمان از کشورهای آمریکا، سوئیس، فرانسه، آلمان، هلند، سنگاپور، امارات و کویت برگزار خواهد شد. همچنین آکادمی چشم پزشکی آمریکا و International Council of Ophthalmology  هر کدام  نیز یک سمپوزیوم قبل از کنگره برگزار خواهند کرد .
 
گفتنی است که این کنگره به همت انجمن چشم پزشکی ایران و با همکاری گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مشارکت همکاران چشم پزشک داخل و خارج از کشور10 تا 13 آذر93 در سالن همایشهای رازی برگزار می گردد.
منبع:باشگاه خبرنگاران