پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امير سعيد صبا- «آتش بس ۲» تازه ترين اثر تهمينه ميلاني با بازي بهرام رادان، ميترا حجار، آتيلا پسياني، گوهر خيرانديش و ... داستان زندگي زوج جواني را مطرح مي کند که با مشکلات زيادي از جمله مسئله اشتغال زن، روابط فرا زناشويي، تربيت فرزند، عدم مسئوليت پذيري، نداشتن تفاهم و ... مواجه هستند. مشکلاتي که کم و بيش در زندگي روزمره بسياري از مردم قابل لمس است. داستان فيلم از آن جا شروع مي شود که اين زوج جوان قصد دارند براي بهبود روابط خود به يک سفر خارج از کشور بروند، اما در فرودگاه با مشاور خانوادگي خود مواجه مي شوند. آن ها فرصت را غنيمت مي شمارند و تا لحظه پرواز مشکلات خود را با وي درميان مي گذارند.

اما نکته اي که «آتش بس ۲» را از ديگر فيلم هاي اين حوزه متمايز مي کند، اتفاقا همين حضور پررنگ مشاور خانواده است که به طور کاملا مستقيم و البته در برخي موارد کاملا نصيحت گونه به ارشاد اين زوج جوان مي پردازد.

با اين حال نکته قوت فيلم آن است که اين صحبت ها يا بهتر است بگويم اين مشاوره ها، براي مخاطبي که آمده است يک فيلم سينمايي تماشا کند نه پاي صحبت يک روان شناس بنشيند، اصلا ملال آور و خسته کننده نيست. در ادامه اين مطلب فارغ از بحث درباره مسائل فني اين فيلم، نگاهي داشته ايم به نکات به اصطلاح آموزنده که البته کاملا گويا و مستقيم در فيلم بيان مي شود.

محتواي غني تر: برخلاف آتش بس1 اين فيلم را بايد داراي محتوايي غني تر دانست که مضمون آن آميخته اي از مفاهيم روانشناسي نوين و زندگي ايراني- اسلامي است. به گزارش شما شايد بهترين تعريف محتوامحور درباره اين فيلم را خود تهمينه ميلاني ارائه داده، آنجا که گفته است : آتش بس2 انتقادي طنز به روابط زوج هايي است که تحصيل کرده و امروزي هستند، اما در روابط بين خود دچار مشکل هستند و بايد به مشاور مراجعه کنند.

حجاب؛ غصه مشترک: غصه مشترکي که در بيشتر فيلم‌هاي سينمايي وجود دارد در اين فيلم هم هست و آن اين که متأسفانه حجاب جز سليقه چيز ديگري نيست و در هر فيلم به يک شکل وجود دارد. قبح و گناه بيرون بودن موي خانم‌ها که به طور کلي از بين رفته و نمايش گردن و گوشواره هم به آن اضافه شده است. تأسف انگيزتر آن که انتقاد از اين موضوع هم ظاهراً براي برخي در جامعه مايه عقب ماندگي است!

نحوه آشنايي: هر چند دکتر مشاور راهنمايي هاي خوبي به اين زوج مي‌کند اما متأسفانه يکي از مهم ترين مشکلات را ناديده مي‌گيرد آنجا که به شيوه آشنايي اين زوج که به ازدواج شان منجر شده اشاره مي‌شود. عشق دختر به پسري در کافه تريا آن هم به خاطر خال گوشتي پشت گوش پسر که از نظر دختر شبيه قورباغه است، مي شود تنها معيار ازدواج ؟!

مهماني هاي مختلط دوستانه: نمايش مهماني مختلط با لباس‌هاي غيراسلامي و آرايش تند خانم‌ها و سربه‌سر گذاشتن مردي با همسر مرد ديگري (پژمان جمشيدي در نقش دوست بهرام رادان که جوک گفتن ميترا حجار را به سخره مي‌گيرد) اگر يک برش از نگراني عميق روابط امروزي است اشکالي ندارد به شرط آنکه راهکاري هم براي حل آن ارائه شود. در همين باره مي توان به نوع روابط خارج از عرف مرد خانه با پرستار بچه هم اشاره کرد.

لباسي براي يکديگر: يکي از نکات مثبت فيلم جمله‌اي است که از زبان دکتر مشاور بيان مي‌شود و آن اينکه : عيب يکديگر را بايد پوشش دهيم نه اينکه زن و شوهر عيوب يکديگر را به رخ همديگر بکشند. اين جمله کاملاً مبتني بر آموزه هاي اسلام هست آنجا که خداوند متعال در قرآن کريم، همسران را لباس يکديگر معرفي مي‌کند.

روشنفکري در فضاي مه آلود: در اسلام مديريت زندگي با مرد است و مطيع بودن يکي از صفات برجسته همسر متدين شمرده شده است. هرچند کم نيستند مرداني که متأسفانه از اين موضوع سوء استفاده مي‌کنند يا با فهم نادرست موضوع، مديريت را به زورگويي تبديل مي‌کنند، اما ديالوگ‌هايي نظير (تو چکاره‌اي؟) که در اين فيلم از زبان زن به مرد گفته مي‌شود يا تصميماتي که زن بدون توجه به شوهرش مي‌گيرد و حتي پرستاراني را به خانه براي پرستاري فرزندش دعوت و يا بدون موافقت شوهرش ابراز مي‌کند که بايد بيرون از خانه کار کند با آموزه هاي فرهنگي ما سازگار نيست. مؤيد اين ادعا آن است که در يک سکانس، ميترا حجار درباره کار بيرون منزل و مغايرت آن با رسيدگي به فرزند مي‌گويد : حضور فيزيکي مادر در منزل کنار فرزندش مهم نيست (مي‌شود اين غيبت را با پرستار جبران کرد!) بلکه اگر من بيرون از منزل کار کنم و سرحوصله به خانه بيايم بهتر به فرزندم رسيدگي مي‌کنم.

لزوم بهره گيري از مشاور امين: در اسلام توصيه آن است که در اختلافات، داوري از دو طرف در فاميل برگزيده شود و زن و شوهر را آشتي دهد اما بيان جزئيات زندگي زناشويي به هر يک از خانواده‌ها مجاز نيست. اين امر را دکتر مشاور هم به زوجين گوشزد مي‌کند و مي‌گويد که نبايد نزد مادرتان مسائل بين خود را مطرح و از آن گلايه کنيد بلکه از يک مشاور باتجربه بهره بگيريد تا شما را راهنمايي کند.

نفقه و دو نکته: يکي از نکات منفي اين فيلم اين است که ميترا حجار در يک سکانس مي گويد: (مدتي بود که سر کار نرفته بودم و پول نداشتم و مجبور بودم از شوهرم پول بگيرم) صرف نظر از آنکه در اين سکانس رفتار نادرست بهرام رادان در نوع نفقه دادن و تحقير همسر نقد شده است و دکتر مشاور به درستي توصيه مي کند که نفقه دادن را احترام آميزتر انجام دهد (مثلاً پول را در کشوي ميز بگذارد يا به حساب همسرش واريز کند) ولي بايد توجه داشت که خود بحث نفقه گرفتن قبحي ندارد!

روابط فرا زناشويي ممنوع: يکي از نکات بسيار مثبت اين فيلم تأکيد درست دکتر مشاور بر اين مسئله است که عشق قبلي بايد کاملاً از صحنه زندگي وقتي به يک زندگي جديد وارد مي‌شويم پاک شود تا با همه توان در موضوع عاطفه و عشق به زندگي جديد وارد شويم. حتي در سکانسي مشاور خيلي جدي و قاطعانه مرد جوان را از ادامه روابط به ظاهر عادي مانند صرف ناهار با نامزد قبلي اش برحذر مي دارد و از او مي خواهد هرچه سريع تر روابط خود را با وي قطع کند.

دوستت دارم!: ديگر نکته مثبت اين فيلم اشاره درست مشاور به بهرام رادان بود که اصرار داشت عباراتي نظير «دوستت دارم» را به همسرش بگويد. اين همان توصيه اکيد اسلام است که در حديثي وارد شده است اگر مردي به همسر خود اظهار علاقه کند اين اظهار علاقه هيچگاه از قلب زن بيرون نمي رود.

توجه به آراستگي: از جمله نکات مثبت ديگر فيلم آن بود که دکتر مشاور در پاسخ به گلايه ميترا حجار مي‌گويد: نبايد مرد در خانه ظاهري ژوليده و کثيف داشته باشد، اما وقتي به مهماني يا سرکار مي‌رود خود را خوشبو و خوش‌تيپ کند. اولويت اصلي همسر انسان است نه ديگران!