پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: گرچه سازمان غذا و دارو طی چند ماه اخیر مدیریت خوبی در زمینه دارو داشته و بسیاری از مشکلات و کمبودهای دارویی برطرف شده است، اما همچنان مشکلات دارویی به طور کامل مرتفع نشده است.

دکتر حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، اظهار داشت: هنوز بازار دارویی کشور ما وابستگی زیادی به خارج از کشور دارد. حدود 60 درصد ارز دارویی ما برای 4 درصد نیازهای دارویی کشور هزینه می‌شود که این رقم بسیار بالایی است و باید به سمتی پیش برویم که کشور از این وابستگی‌ها نجات پیدا کند.

وی افزود: از سال 84 تا الان سهم دارویی کشور سه برابر شده است، زیرا به محض ورود دارویی با «تکنولوژی بالا» به کشور، بسیاری از پزشکان ما آن را تجویز می‌کنند. الان برخی داروهای گرانقیمت بیماران مبتلا به سرطان که پزشکان تجویز می‌کنند، تاثیر چندانی در بهبود وضع بیمار ندارد، ولی بیمار به تشخیص پزشک مجبور می‌شود به هر طریق ممکن این دارو را تهیه کند.

وی با اشاره به میزان واردات دارو گفت: سال گذشته حدود یک میلیارد و 800 میلیون دلار برای واردات دارو هزینه شد که این رقم بالایی بوده و واجب است تخصیص این منابع ارزی کاهش پیدا نکند تا رسیدن به آرامش دارویی در بازار کشور محقق شود. تداوم آرامش دارویی بازار وابسته به کاهش وابستگی دارویی به خارج از کشور است.

شهریاری افزود: اگر می‌خواهیم آرامش دارویی بازار در سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد، باید هرچه سریع‌ تر وابستگی دارویی به خارج از کشور کاهش پیدا کند، زیرا احتمال دارد در آینده باز هم تحریم‌های دارویی جدیدی اعمال شود.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به طرح موفق «نظام سلامت» گفت: امسال از دو منبع به نظام سلامت کمک می‌شود، البته هر دو منبع به نوعی از همان جیب مردم تامین می‌شود. اولین منبع همان یک درصد ارزش افزوده کالاهاست که حدود 3000 میلیارد تومان می‌شود و دومین منبع هم اختصاص 10 درصد از درآمد هدفمندی یارانه‌هاست که آن هم 4800 میلیارد تومان خواهد شد. البته برای تحقق کامل این موضوع، دولت باید بتواند از افزایش حامل‌های انرژی، 48 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.

وی خواستار مدیریت مالی دولت بر بخش بهداشت و درمان شد و گفت: دولت در سال 93 باید بین 37 تا 38 هزار میلیارد تومان به مردم یارانه بدهد و امیدواریم در این بین، بودجه ارتقای بیمه‌ها فراموش نشود.

وی افزود: در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده وزارت بهداشت باید بسته خدماتی بیمه پایه و بیمه تکمیلی را تعریف کند، اما پس از گذشت چهار سال از این قانون برنامه، تاکنون چنین کاری انجام نشده است. دولت باید ابتدا بسته بیمه پایه را برای مردم تعریف کند تا همه مردم از یک بیمه همگانی و یک بسته خدماتی یکسان استفاده کنند و استثنایی هم در آن وجود نداشته باشد. یعنی وقتی 77 میلیون نفر بدون تبعیض از یک بسته خدماتی بیمه پایه استفاده کنند، آن وقت رقابت بیمه‌ها می‌تواند به سمت رقابت بیمه تکمیلی هم کشیده شود.

شهریاری اضافه کرد: در قانون برنامه پنجم، بسته‌های خدماتی تعریف شده است که مواد این قانون نیز به هم پیوسته است و دولت نمی‌تواند از بین مواد قانونی، مثلا یکی را به اختیار اجرا کند. در این قانون، تمام‌وقت‌شدن پزشکان در بخش دولتی، ارجاع ندادن بیمار از بخش دولتی به بخش خصوصی، حذف پدیده زشت زیرمیزی و همچنین ارتقای خدمات بیمه‌ها پیش‌بینی شده است. دولت برای اجرای کامل این قانون باید مدیریت‌ها را اصلاح کند، بهره‌وری را افزایش دهد و نظارت‌ها را هم جدی بگیرد. به همین منظور ما هم از دولت انتظار داریم در بحث ثبت نام از افراد فاقد بیمه، خدماتی به مردم ارائه شود که قابل قبول و آبرومند باشد و بتواند مشکلات درمانی مردم را برطرف کند.

وی با تاکید بر اینکه درمان در تمام دنیا هزینه ‌بر است، عنوان کرد: در کشوری مثل آمریکا که سرانه درمانشان 10 تا 11 هزار دلار است، باز هم در این زمینه مشکل دارند. حالا شما فکر کنید در کشور ما با وجود منابع مالی محدود، حداکثر پولی را که می‌توانیم صرف سرانه درمان مردم کنیم، بین 400 تا 700 دلار است. بنابراین می‌بینید چه اختلاف فاحشی بین سرانه درمان ما و دیگر کشورهای توسعه‌ یافته وجود دارد و واقعیت هم این است که توان کشور ما بیشتر از این نیست. به همین دلیل باید منابع را مدیریت و درست مصرف کنیم.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به هزینه های درمان پیش از اجرای طرح موفق «نظام سلامت» گفت:  هزینه‌های درمان مردم به شکلی درآمده بود که جای سهم 70 درصدی دولت و سهم 30 درصدی مردم با یکدیگر عوض شده است و درواقع این مردم هستند که حتی گاهی تا صد درصد هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کنند.

وی افزود: امیدواریم امسال دست ‌کم10 تا 20 درصد از سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمان کاهش پیدا کند، اما این‌که فکر کنیم امسال می‌شود یکباره سهم 70 تا 80 درصدی مردم را به زیر 30 درصد رساند، قدری خوشبینانه است و چنین اظهارنظری را باید از زبان افرادی شنید که با هزینه‌های درمان آشنایی چندانی ندارند.

شهریاری اضافه کرد: درکل گمان می‌کنم با وجود بودجه‌های بهتری که در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته، اگر امسال 20 درصد هم از سهم هزینه‌های درمان مردم کاهش پیدا کند، باز هم قدم بزرگی برداشته شده است.