به گزارش پارس، محمود گلزاری در دیدار با خیرین و مشاوران ازدواج در استان آذربایجان غربی اظهار داشت: ازدواج امری فطری و ذاتی است و در دین مبین اسلام تاکیدات و توصیه های فراوانی در این خصوص صورت گرفته است.

وی افزود: بحث ازدواج در بین تمامی موجودات زنده به نوعی رایج است ولی انسان تنها موجودی است که در امر ازدواج علاوه بر رفع غرایز شهوانی و تولید مثل می تواند با اتکا به عقل و منطق به اهداف متعالی و کمال دنیوی و اخروی رسیده و با پرداختن به امر ازدواج تکامل و سعادت آخرت را برای خود فراهم کند.

گلزاری ادامه داد: انسان ذاتاً کمال طلب است و زیبایی ها را دوست دارد و در این میان رسیدن به زیبایی درونی و ابدیت الهی یکی از خصیصه هایی است که در بطن انسان و وجود او نهاده شده است.

وی افزود: تشکیل خانواده و ساختن مامن و محلی امن و آرام بخش یکی از هدف های مهم در امر ازدواج است به شرطی که به دور از هرگونه ظاهربینی و تجمل گرایی و در راستای رسیدن به کمال انسانی و الهی انجام گرفته باشد.

گلزاری گفت: ازدواج امری است که می تواند موجب کاهش ناهنجاری های اجتماعی شود و خانواده ای که بتواند کانون گرم خود را حفظ کند توانسته جامعه ای عاری از هرگونه فساد، ناهنجاری و بی بندوباری را برای خود و اعضای خانواده اش فراهم سازد.

* "بی‌میلی جوانان نسبت به ازدواج" باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد

معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: بیکاری و وجود مشکلاتی همچون تامین مسکن مناسب و هزینه های سرسام آور ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج موجب بی میلی جوانان برای تشکیل خانواده شده که باید مورد توجه مسئولان کشور قرار گیرد.

گلزاری حضور تنگاتنگ و مستمر مشاوران و خیران ازدواج در کنار مسئولان و رفع مصائب و مشکلات جوانان را امری مهم و ضروری دانست و افزود: روانشناسان مراکز مشاوره رایگان در امر راهنمایی زوج های جوان و افراد دارا و خیری که می توانند بخشی از هزینه های ازدواج جوانان را متقبل شوند دو اهرم موثر در همکاری و مساعدت با دولت هستند که می توانند کمک حال ما در امر افزایش آمار ازدواج پایدار و مستحکم باشند.

وی افزود: در این راستا وزرات ورزش و جوانان تفاهم‌نامه ای با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور منعقد کرده تا بر اساس آن برنامه ای هدفمند و موثر در راستای ارائه مشاوره های قبل و بعد از ازدواج به زوج های جوان و جوانان در حال ازدواج داشته باشیم.

* کاهش وام ازدواج از سه به دو میلیون تومان/ اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار برای کمک به وام ازدواج

گلزاری در خصوص پرداخت وام ازدواج که از عید فطر امسال مجددا آغاز شده است گفت: دولت در این خصوص با مشکلات عدیده ای مواجه است و سقف این وام ها در حال حاضر از ۳۰ میلیون ریال سابق به ۲۰ میلیون ریال کاهش پیدا کرده است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان همچنین گفت: مراکزی که با نام مراکز ازدواج در سطح کشور فعالیت دارند، باید بدون سوء استفاده از نام "ازدواج آسان" اقدام به ارائه خدمات کنند و وظیفه دارند طبق وظایف محوله اقدام کنند.

* تدوین سند ملی مشاوره پیش از ازدواج تا پایان شهریور/ تشکیل مجلس ملی جوانان

وی افزود: یکی از برنامه های معاونت امور جوانان تهیه و تنظیم سند ملی مشاوره پیش از ازدواج باشد که با ایجاد وحدت رویه ای در ارائه مشاوره در تمام مراکز ایجاد خواهد شد.

گلزاری ادامه داد: تنظیم و تهیه این سند تا پایان شهریور ماه به اتمام می رسد و با اخذ مجوز از سوی سازمان نظام در مراکز مشاوره قصد داریم فعالیت عملی این مراکز را به زودی آغاز کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه همسریابی نیز با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی طرح جامع همسرگزینی در دست اجرا است که همزمان با فرا رسیدن هفته ازدواج که از چهارم مهر ماه آغاز می شود، اعلام خواهد شد.

گلزاری گفت: امسال نمایندگان مجلس طرحی را به مجلس داده اند که طرح یک فوریتی آن به تصویب رسیده و مقرر شده است از محل صندوق توسعه ملی ۵۰۰ میلیون دلار برای پرداخت تسهیلات ازدواج در اختیار زوج های جوان قرار گیرد.

وی افزود: امسال راه اندازی مراکز مشاوره خانواده، مراکز آموزشی کنترل خشم، فعال کردن حوزه های مشارکت اجتماعی و سمن ها، تهیه پرتال جامع اوقات فراغت و تاسیس مجلس ملی جوانان را در دستور کار داریم که بر اساس پیش بینی های به عمل آمده قصد داریم در شش ماه آینده نزدیک به ۴۰ درصد از این برنامه ها عملیاتی و به مرحله اجرا در آید.