به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر پرویز ورهرام با اشاره به اینکه برای پیوند موفق باید عضو قطع شده را در کیسه پلاستیکی و در ظرف یخی قرار داد و طی شش ساعت به مرکز درمانی مجهز انتقال دهند، افزود: در پیوند دست همه اعضای یک بافت اعم از استخوان، عضله، شریان، ورید و اعصاب پیوند زده می‌شود و دست کارآیی پیشین خود را دارد.

 

این جراح قلب و عروق از کانادا با بیان اینکه شماری از این دست‌های قطع شده به علت قرار گرفتن دست در بیرون ماشین حین رانندگی بوده است، ادامه داد: برخی دیگر به علت تروماها حین کار در کارخانه و ... بوده است.

 

ورهرام با بیان اینکه برای عضو "له" شده نمی‌توان کاری کرد، گفت: در پیوند از جسد نیز پذیرش پیوند توسط فرد مهم است که به فاکتورهای مختلف بستگی دارد.

 

وی با بیان اینکه برای برگشت کارآیی عضو قطع شده فرد باید حداقل به مدت 7 ماه فیزیوتراپی داشته باشد، خاطرنشان کرد: بدین ترتیب دست پیوندی کارایی و توانایی یک عضو سالم را دارد و به لحاظ انجام کار سنگین محدودیتی نخواهد داشت.

 

به گفته این جراح پیشکسوت، در مواردی از پیوند دست به علت رشد نکردن شاخه‌های عصبی ناگزیر از پیوند عضله از ناحیه‌ دیگری از بدن به دست بودیم.

 

بر اساس این گزارش،‌ نهمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی با عنوان نگرشی بر جراحی‌های کاربردی (سرطان پستان، دستگاه گوارش و ...) دوم تا چهارم مهرماه در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود.