به گزارش پارس به نقل از جام جم ، در گذشته‌ای نه‌چندان دور تصور می‌شد سفرهای دریایی و هوایی به منزله قطع ارتباط با دنیای اینترنت است، اما چند سالی است​ ردپایی از اینترنت در آسمان دیده می‌شود. در خطوط بعضی شرکت‌های هواپیمایی، مسافران می‌توانند طی پرواز از اینترنت WiFi استفاده کنند.

یکی از روش های اتصال به اینترنت استفاده از روشی مشابه اتصال تلفن های همراه به اینترنت است که در این روش هواپیما باید به دکل های مخابراتی مستقر در سطح زمین متصل شود. روش دیگر استفاده از ماهواره هاست که با توجه به هزینه زیادی که دارد تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اما این روزها از دسترسی به اینترنت در دریاها و اقیانوس ها صحبت می شود و تردیدی وجود ندارد که تنها روش موجود برای دسترسی به اینترنت در یک سفر دریایی باید استفاده از ماهواره ها باشد. این موفقیت به این معنی است که دیگر اینترنت مرز و محدوده ای نمی شناسد. محققان این روزها در تلاشند کشتی​های بزرگ تفریحی را به پیشرفته ترین امکانات مجهز سازند.

کشتی های کروز ازجمله کشتی هایی که مجهز بودن آنها به ویژگی ها و امکانات لوکس و تجملی همواره مورد توجه بوده است. اکنون شرکت رویال کاریبین اعلام کرده است در ساخت جدید ترین مدل از کشتی های خود از پیشرفته ترین فناوری ها استفاده می کند و به این ترتیب این کشتی ها بیش از پیش می تواند مورد توجه گردشگران و مسافران قرار گیرد.

«کوانتوم دریاها»؛ کشتی تفریحی پیشرفته

شرکت آمریکایی رویال کاریبین از شرکت های بنام و مطرح در زمینه ساخت خدمات کشتی های تفریحی است که سال 1968 میلادی در کشور نروژ تاسیس شد و از 17 سال پیش ساختار این شرکت سازماندهی و در نتیجه به ایالات متحده آمریکا منتقل شد. جدیدترین کشتی ساخت این شرکت که در آینده ای نزدیک رونمایی می شود «کوانتوم دریاها» لقب گرفته است. این کشتی به اینترنت پرسرعت، سیستم پیشرفته ناوبری مسافران با استفاده از RFID یا سامانه شناسایی امواج رادیویی و همچنین ربات های پیشخدمت و بسیاری از دیگر امکانات مبتنی بر فناوری های پیشرفته دیجیتال مجهز خواهد بود.

البته در دنیای امروز در کنار پیشرفت هایی که در حوزه های مختلف زندگی بشر اتفاق افتاده است کشتی ها نیز در مقایسه با گذشته مجهزتر شده است و روز به روز بر امکانات آنها افزوده می شود. شرکت رولز رویس بتازگی طرح های بلندپروازانه ای با هدف ساخت کشتی های بدون سرنشین ارائه کرده است، اما آنچه کشتی جدید رویال کاریبین را از طرح های بلندپروازانه مطرح شده از سوی شرکت های دیگر متمایز می سازد، این است که در این کشتی مسافران با در اختیار داشتن امکانات بیشتر، راحتی و آسایش بیشتری را تجربه خواهند کرد.

استقبال دیجیتال از مسافران

اگر بخواهیم مجموعه ای از امکانات و خدمات مبتنی بر فناوری های هوشمند و پیشرفته دیجیتال را در این کشتی ها مورد بررسی قرار دهیم در نخستین مرحله به فرآیندی برخورد می کنیم که مسافران در بدو سفر با آن مواجه می شوند. قرار است در این کشتی از مسافران در فرآیندی با عنوان پذیرش هوشمندانه مسافران استقبال شود. به این ترتیب همه مسافران در مدت زمان ده دقیقه وارد کشتی می شوند. همه اسناد و مدارک لازم برای ورود مسافران به کشتی از قبل آماده شده است و مسافران آنها را پیش از خروج از منزل چاپ و آماده می کنند. به این ترتیب تشریفات لازم برای پذیرش مسافران به حداقل زمان ممکن کاهش پیدا می کند. پیش از این که مسافران وارد کشتی شوند برچسب های RFID روی چمدان های آنها چسبانده می شود و به این ترتیب مسافران قادر خواهند بود با استفاده از گوشی تلفن همراهشان چمدان ها را پیگیری کرده و​ از موقعیت مکانی آنها مطلع شوند.

برای همه مهمان ها مچ بند RFID تهیه شده و در اختیار آنها قرار می گیرد. مهمان ها می توانند از این مچ بندها به عنوان یک کد شناسایی برای کنسول هایی که نقش راهنما را در کشتی ایفا می کنند، بهره گیرند. با استفاده از این مچ بندها مهمان ها شناسایی شده و بر این اساس به آنها کمک می شود تا بتوانند برای استفاده از قسمت های مختلف کشتی اطلاعات لازم برای تعیین مسیر را در اختیار داشته باشند یا بتوانند براحتی اتاق خود را پیدا کنند. همچنین می توانند با استفاده از این مچ بند هزینه خرید از فروشگاه های مختلف در مرکز خرید کشتی را پرداخت کنند یا برای استفاده از امکانات مختلف رزرو انجام دهند. علاوه بر این مچ بندها RFID به عنوان یک کلید اختصاصی برای اتاق های مسافران عمل می کند.

پذیرایی از نوع رباتیک

برای راهنمایی مسافران دو برنامک یا اپلیکیشن اختصاصی طراحی شده است که روی گوشی های تلفن همراه قابل نصب است. پیش از آغاز سفر برنامه ریزان تور مسافرتی، مسافران را از برنامه ها و امکانات مختلفی که در طول سفر برای آنها در نظر گرفته شده مطلع می کنند، اما بعد از آغاز سفر یعنی درست از لحظه ای که هر یک از مسافران وارد کشتی ​ شده و این برنامک ها روی گوشی های تلفن همراهشان نصب می شود، آنها می توانند خدمات مشابهی را از این طریق دریافت کرده و در طول سفر از راهنمایی هایی که دریافت می کنند برای برنامه ریزی فعالیت های روزانه شان استفاده کنند. در میان رستوران های مختلفی که برای مهمانان در نظر گرفته شده است، رستوران مجازی هم وجود دارد که مسافران می توانند با کمک تبلت هایی که در اختیار آنها قرار داده شده است، وارد فضای مجازی این رستوران شده و غذای مورد نظرشان را سفارش دهند. پس از ثبت سفارش ربات های پیشخدمت غذای آنها را تحویل خواهند داد.

در اتاق های موسوم به TWO70، منظره پانوراما 270 درجه از دریا روی شیشه هایی که از کف اتاق تا سقف امتداد پیدا می کند به نمایش درمی آید. روی این سطح شش صفحه متحرک رباتیک وجود دارد. در بخش دیگری از این کشتی یک کپسول شیشه ای ژله ای شکل وجود دارد که ستاره قطبی نامگذاری شده است. این کپسول می تواند تا 91 متر از سطح زمین فاصله گرفته و در هوا معلق بماند به این ترتیب مشاهده منظره 360 درجه از داخل آن قابل مشاهده است.

اینترنت پرسرعت برفراز آب

مسافران کشتی کروز کوانتوم دریاها در این سفر به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. برای تامین اینترنت پرسرعت در این کشتی از ارتباطات ماهواره ای استفاده شده است. به گفته متخصصانی که در تامین امکانات دیجیتال در ساخت این کشتی همکاری داشته اند سرعت اینترنتی که برای مسافران کشتی در نظر گرفته شده است با سرعت ارتباطات سریع باند پهن در خشکی برابری می کند. بنابراین امکان استفاده از خدماتی مانند تماس ویدئویی، مشاهده برنامه های تلویزیونی و انجام بازی های آنلاین که مبتنی بر اینترنت پرسرعت است برای همه مسافران وجود خواهد داشت.

اما امکانات فناورانه این کشتی به اینها محدود نمی شود. برای هریک از مسافران در اتاق های اختصاصی شان امکانات دیگری در نظر گرفته شده است. در اتاق هایی که به منظره اقیانوس دید ندارد یک بالکن مجازی طراحی شده است که همزمان با حرکت کشتی یک تصویر واقعی از منظره بیرون کشتی روی نمایشگر LED 80 اینچی آن به نمایش در می آید. طول این کشتی 348 متر و عرض آن 41 متر است که در مجموع شامل 18 طبقه است. چهار موتور با قدرت 4694 اسب بخار نیروی لازم برای به حرکت​درآوردن این کشتی را تامین می کند و سرعت حرکت این کشتی حدود 46 کیلومتر بر ساعت برآورد شده است. براساس برنامه زمان بندی شده نخستین کشتی تفریحی مجهز به آخرین فناوری های دیجیتال پاییز امسال نخستین سفر دریایی خود را تجربه می کند.