به گزارش پارس به نقل از فارس: علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مجمع عمومی فدراسیون ورزش دانش‌آموزی کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهارداشت: در سند تحول نظام آموزشی کشور که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1391 رسیده است با 6 ساحت تربیتی در حوزه آموزش و پرورش برخورد می‌کنیم.


وی افزود: به استناد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در سند تحول بنیادین باید در 6 حوزه به تربیت دانش‌آموزان بپردازیم.

فانی با بیان اینکه تربیت اخلاقی، اعتقادی و عبادی نخستین ساحت تربیت به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: براساس این ساحت، دانش‌آموز در مدرسه باید با مبانی دینی و اخلاقی آشنا شود.

وزیر آموزش و پرورش دومین ساحت تربیت را موضوع علمی و فناورانه عنوان کرد و گفت: براساس ساحت علمی و فناورانه، دانش‌آموز در مدرسه باید از آخرین دستاوردهای علمی بهره‌مند شود.

وی به سومین ساحت تربیتی در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی اشاره و تصریح کرد: تربیت زیباشناختی و هنری سومین ساحت است که دانش‌آموز باید به آن ورود کند و در رفتار گروهی و فردی بحث زیباشناختی متجلی باشد.

فانی ساحت اقتصادی و حرفه‌ای را به عنوان چهارمین ساحت تربیتی در آموزش و پرورش برشمرد و گفت: براساس این ساحت دانش‌آموز باید در مدرسه حرفه‌ای را بیاموزد که در آینده در کشور موثر باشد.

وزیر آموزش و پرورش ساحت پنجم تربیت را تربیت اجتماعی و سیاسی عنوان کرد و گفت: با توجه به این ساحت، دانش‌آموز در مدرسه باید طوری تربیت شود که در آینده و در جامعه خودش بدرخشد و بتواند با دیگران تعامل داشته باشد.

وی ششمین ساحت در تربیت اسلامی را تربیت جسمانی و بدنی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: دانش‌آموز باید در مدرسه در دوره‌های مختلف تحصیلی به تربیت جسمانی و تربیت بدنی برسد.

وی افزود: ساحت ششم تربیت کاری است که به عهده معاونان تربیت بدنی و سلامت کشور است؛ همانطور که در آموزش و پرورش اعتقاد داریم که دانش‌آموز باید یک تربیت متوازی پیدا کند به دنبال تربیت انسانهای تک‌ساحتی نیستیم.

فانی ادامه داد: در آموزش و پرورش دولت یازدهم به بحث تربیت بدنی و تربیت جسمانی، روحی و روانی دانش‌آموزان اهمیت قائل هستیم و شخص رئیس جمهوردر بسیاری از موضع‌گیری‌ها بر این نکته تأکیدداشته است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 131 راهکار در سند تحول بنیادین پیش‌بینی شده است، اظهارکرد: از این تعداد راهکار و در سال 93-94 به حدود 40 راهکار وارد شده‌ایم.

وی افزود: در جدول اجرایی سال تحصیلی 94-93 تعداد 99 برنامه ذیل این 40 راهکار تعریف کردیم که تعدادی از این برنامه‌ها در ساحت تربیت‌بدنی و جسمانی است.

فانی با بیان اینکه در آموزش و پرورش دولت یازدهم یک استراتژی مهم را انتخاب کرده‌ایمف خاطرنشان کرد: زمانی بود که 19 میلیون دانش‌آموز در آموزش و پرورش وجود داشت و نتیجه آن این شد که بعضی مدارس 2 ، 3 و 4 شیفته بود.

وی افزود: امروز دانش‌اموزان به 12.5 میلیون کاهش پیدا کرده‌اند و فضا و تجهیزات هم در سال‌های اخیر 1.5 برابر شده است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: استراتژی آموزش و پرورش در دولت یازدهم ارتقاء کیفیت آموزشی و تربیتی است.

وی گفت: حدود 750 چالش و مسئله در آموزش و پرورش وجود دارد که از دل این چالش‌ها 5 سیاست را استخراج کردیم.

فانی با بیان اینکه 4600 مدرسه در کشور از یک تا 5 دانش‌آموز دارد، تصریح کرد: در یکی از روستاها مدرسه‌ای داریم که یک دانش‌آموز دارد و در برخی دو دانش‌آموز وجود دارد و غریب به 100 مدرسه کشور تک دانش‌آموزی است.

وی گفت: المپیادهای درون مدرسه‌ای که توسط معاونت تربیت بدنی و سلامت اجرا خواهد شد نشاط را در بین دانش‌اموزان زیاد و مسئولیت‌پذیری را تقویت می‌کند.