به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر «محمدرضا مخبردزفولی» در کارگاه «به سوی برنامه ششم ناجا» در محل دانشگاه علوم انتظامی افزود: «عدم رعایت اصل» جانشینی جمعیتی جامعه را به سمت عقیم شدن و مقطوع النسل شدن سوق داده است، در حالیکه خود غربی ها در کشورهایشان «زاد و ولد» و افزایش جمعیت را تبلیغ و پیگیری می کنند.


وی ادامه داد: در سال 1335 برای اولین بار، موضوع «کنترل جمعیت» دستور نهادهای بین المللی در برنامه کاری رژیم پهلوی قرار گرفت و همین نهادها در سالهای ابتدایی دهه 70 شمسی مجددا این خسارت را به کشور وارد کردند.



** تهاجم فرهنگی یک واقعیت غیرقابل انکار است

رییس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: تهاجم فرهنگی و جنگ نرم یک واقعیت غیرقابل انکار است و همه مختصات و مشخصات جنگ و نبرد در آن مشاهده می شود.

مخبر دزفولی افزود: در این جنگ و نبرد فرهنگی ما هم صدمه دیده ایم و هم توانسته ایم به جریان مقابل خود ضربه بزنیم.


** نظام اسلامی گفتمان غرب را به چالش کشیده است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نظام اسلامی برآمده از انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مظاهر تحقق وعده الهی، توانسته گفتمان بنیادین تمدن غرب را به چالش بکشد.



** امام خمینی(ره) نظام سلطه را با مشکل مواجه کرد

مخبر دزفولی تاکید کرد: امام خمینی(ره) با نگاه دوراندیشانه و الهی خود، توانست برنامه نظام سلطه مبنی بر حاکمیت بلامنازع بر جهان را از طریق ترویج گفتمان و قدرت نرم اسلام با مشکل مواجه کند.

وی افزود: در حقیقت تهاجم فرهنگی غرب علیه نظام اسلامی، مقابله غرب با جریانی است که ریشه در انقلاب دارد و توانسته هیمنه غرب را در هم شکند.


** نظم نوین جهانی بر مبنای اسلام

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: غرب به عنوان یک ساختار سلطه گر و استکباری می خواست نظم نوین جهانی را برای مدیریت تحولات آینده جهان، حاکم کند ولی امروز نظم نوین جهانی بر مبنای اسلام در حال شکل گیری است.


** تفکر غرب «اباحه گرا» است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: تفکر غرب که ما آن را «سکولاریسم» می خوانیم؛ در حوزه اخلاق «اباحه گرا» و «لذت طلب» در اعتقادات «مادی انگار» و «بی اعتقاد» و در رفتار «سودطلب» و «منفعت گرا» است.

وی افزود: بر طبق این تعریف، دین باید به عنوان یک امر شخصی بین «انسان» و «خدا» تعریف شده و اصلا نباید وارد مدیریت جامعه شود.


** بی اخلاقی جنسی، بنیاد خانواده سکولار

رییس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: در نگاه غرب بنیاد خانواده سکولار بر حذف ازدواج، قباحت زدایی از طلاق، بی اخلاقی جنسی و ... بنا شده است.

وی گفت: طبق تفکر غرب سکولار، اقتصاد استعمارگر، مصرف گرا و سودجود است و تمام برنامه های اقتصادی جهان را به این سمت سوق می دهد.


** ترویج معنویت غیرعقلانی، راهبرد غرب

وی افزود: ترویج معنویت غیرعقلانی، تکلیف گریز و بدون توجه به تحولات اجتماعی از طریق عرفان های کاذب، راهبرد غرب برای مقابله با دین و مذهب در جهان امروز است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: آمریکا یی ها در راهبردی که برای قرن 21 جهان تدوین کرده اند، به صراحت از لزوم حاکمیت فرهنگ آمریکایی برای همه جهان حتی بر اروپا سخن گفته اند.



** تغییر سبک زندگی، از طریق رسانه های

مخبر دزفولی گفت: این تغییر در فرهنگ و سبک زندگی، از طریق سیطره سخت افزاری بر رسانه های جهان و ابزارهایی مانند اینترنت و فضای مجازی در حال انجام است و اگر برای مقابله با این جریان فکری نشود، با مشکلاتی عدیده مواجه خواهیم شد.



** شکل گیری ساخت جدید

وی با اشاره به برخی تغییراتی که در دو دهه اخیر در کشور ایجاد شد، افزود: تحول پرشتاب فناوری و ظهور جنبه های غیرقابل تصور از فناوری جمعی، مرجعیت های سنتی را بر هم زده و با گسترش ابعاد حریم خصوصی و فردی موجب شکل گیری ساخت جدیدی از زندگی شده است.


** «باربی» نماد سلطه، آمریکایی

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: عروسک «باربی» به عنوان نماد سلطه و تسلط فرهنگ آمریکایی بر افکار عمومی کودکان جهان یکی از مظاهر قدرت نرم آمریکاست و در هر برهه از زمان این عروسک مانند یک انسان، به مقتضای منافع دولت آمریکا تغییر شکل پیدا می کند.

وی افزود: البته برخی از مولفه های توسعه یافتگی مانند گسترش شهرنشینی، رشد علمی و فناوری، گسترش ارتباطات، مهاجرت های داخلی و در تغییر شکل سبک زندگی در کشور موثر بودند.



** عفاف و حجاب، مورد توجه شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی افزود: موضوع «عفاف و حجاب» به عنوان یکی از مظاهر بارز تغییر سبک زندگی و محمل های تهاجم فرهنگی، همواره مورد توجه و رصد شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است و مصوبه عفاف و حجاب این شورا برای همه دستگاه ها در این زمینه تکالیفی مقرر کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: متاسفانه برخی از نهادها و دستگاه ها از انجام وظایف خود در زمینه عفاف و حجاب استنکاف و خودداری کرده اند و بار این کم کاری ها بر دوش نیروی انتظامی افتاده است.

رییس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: به موازات آسیب هایی که در موضوع عفاف و حجاب متوجه جامعه ما شد، دشمن متزلزل کردن کانون خانواده را هدف گیری کرد.

وی افزود: بدیهی است که اگر در جامعه معیارهای عفاف رعایت نشود و فضای عمومی جامعه به بازار آزاد تبادلات بی ضابطه جنسی مبدل شود، دیگر رغبت برای تشکیل نهاد خانواده کاهش می یابد.

مخبر دزفولی ادامه داد: پیچیده تر شدن آسیب های اجتماعی، تغییر در روابط اجتماعی بر اثر شکل گیری کلانشهرها و امکان بکارگیری هویت مجازی و پنهان، تسهیل دسترسی به عوامل آسیب زا مانند مواد مخدر و ... بخشی از چالش های فرهنگی و اجتماعی کشور است که همه دلسوزان باید درباره این تهدیدات و راهکارهای رفع این تهدیدات بیاندیشد.



** کشور از نقاط قوت چشمگیری برخوردار است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: در کنار این تهدیدات و چالش ها، خوشبختانه کشور و فرهنگ اسلامی ما از نقاط قوت و امتیازات چشمگیری نیز برخوردار است.

وی در تشریح برخی از این نقاط قوت افزود: شبکه گسترده و توانمند نهادهای مذهبی مانند مساجد، آیین های فراگیر مذهبی مانند محرم و رمضان، الگوگیری هم مستضعفان جهان از انقلاب اسلامی و ایجاد یک جبهه قدرت نرم در جهان، میراث تمدنی غنی اسلامی و ایرانی، روحیه ایثار و از خودگذشتگی، هشت سال پرافتخار دفاع مقدس و ... تنها بخشی از نقاط قوت فرهنگ کشورمان در مقابله با تهاجم فرهنگی است.


** توان علمی کشور ریشه در اعتقادات اسلامی ما دارد

رییس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: توان علمی کشور که امروز حتی دشمنان ما هم به آن اعتراف داشته و از آن ابراز نگرانی می کنند، ریشه در اعتقادات اسلامی ما دارد و دانشمند مسلمان ایرانی فعالیت علمی را یک فعالیت مقدس می داند و به همین دلیل حضور در آزمایشگاه و فعالیت علمی را یک عبارت تلقی می کند.


** دشمن می کوشد قدرت نرم انقلاب را به چالش بکشد

مخبر دزفولی گفت: دشمن با ترویج اختلافات قومی و مذهبی، ایجاد گسست های هویتی، اعتمادزدایی از نظام، جنگ و تحریم اقتصادی، تضعیف ایمان دینی مردم و ... می کوشد تا قدرت نرم انقلاب ما را به چالش بکشد.


** «نقشه مهندسی فرهنگی» مراحل اجرایی را طی می کند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تدوین سند «نقشه مهندسی فرهنگی کشور» به عنوان نقشه راه مقابله با تهاجم فرهنگی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، خوشبختانه مراحل اجرایی خود را طی می کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تدوین اسناد ملی ذیل «نقشه مهندسی فرهنگی» مانند «سند ملی موسیقی»، «سند ملی سینما»، «سند ملی هنرهای سنتی»، توجه به دیپلماسی فرهنگی، ساماندهی بازار اسباب بازی و نوشت افزار و ... از دیگر برنامه های شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی افزود: اجرای کامل «نقشه جامع علمی کشور» و اسناد ملی ذیل این نقشه، پیگیری «تحول بنیادین آموزش و پرورش، اجرایی شدن «پیوست نگاری فرهنگی»، «تدوین منشور ملی نخبگان» و .... از اقدامات پیش روی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

** تدوین سیاست های کلی علم و فناوری

مخبر دزفولی ادامه داد: تدوین و پیشنهاد سیاست های کلی علم و فناوری به مقام معظم رهبری برای گنجانیدن در برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به منظور استمرار رشد علمی و فرهنگی کشور هم، در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان ضمن تقدیر از اقدامات و خدمات نیروی انتظامی گفت: هر چند تهاجم فرهنگی از سوی دشمن با تمام قوت ادامه دارد، اما نقاط قوت و توانایی های فرهنگی ما بیشتر از توان دشمن است.