به گزارش پارس به نقل از فارس، رئیس سازمان انتقال خون در آیین امضای تفاهمنامه این سازمان و سازمان نظام پزشکی با ارائه آمار ۲۷ واحد خون به ازای هر هزار نفر جمعیت در ایران از صادرات ۱۵۰ هزار لیتر پلاسما و کسب ۴۵ میلیارد تومان ارزش افزوده در سال گذشته خبر داد.


علی اکبر پورفتح‌الله رئیس سازمان انتقال خون در آیین امضای تفاهمنامه بین این سازمان و سازمان نظام پزشکی درباره وضعیت اهداء خون در ایران گفت: در ایران به ازای هر هزار نفر 27 واحد خون داریم که بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت این رقم برای کشورهای در حال توسعه 12 واحد است و این آمار برای کشورهای توسعه یافته 40 واحد به ازای هر هزار نفر است.

پورفتح‌الله که در آیین امضای تفاهمنامه تأسیس کمیته کشوری ترویج آموزش و تدوین دستورالعمل‌های مصرف خون و فرآورده‌های خونی حضور داشت ادامه داد: بر اساس آمارها اختلاف و شکافی زیاد در دسترسی به منابع خون در نقاط و جوامع مختلف جهان وجود دارد، به گونه‌ای که 50 درصد منابع خونی در اختیار 15 درصد جمعیت جهان در کشورهای صنعتی است و 50 درصد باقیمانده منابع خون در اختیار 85 درصد دیگر جمعیت جهان.

وی افزود: از نظر چرخه انتقال خون مشکلی وجود ندارد بلکه مشکل بخش مصرف و پخش خون است که ساماندهی به این مورد برعهده سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی شرکت کننده در این نشست است. از آنجا که انتقال خون جزء درمانهای حمایتی است و نه شفابخش بنابراین هیچ‌گاه پایان اقدام تزریق خون خود را نشان نمی‌دهد بنابراین به نحوه مصرف آن عنایت و دقتی نمی‌شود.

پورفتح‌الله تصریح کرد: انتقال خون مبتنی بر آزمایشگاه و تولید محصول است و بر اساس ارتقاء فرآیندهای درمانی صورت نمی‌پذیرد. بر اساس همین نگاه درباره مصرف محصولات خونی تحقیق و شواهد اطمینان‌بخشی انجام نشده است و محصولات خونی به صورت سنتی و با دید سنتی مصرف شده است و کسی به خروجی و نتیجه مصرف خون و فراورده‌های خونی دقت نکرده است.

وی تأکید کرد: یکی از مشکلات انتقال خون و چرخه مصرف خون، نبود تحقیقاتی در مورد مشتقات یا تأثیر آن بر بیماری‌هاست.

پورفتح الله گفت: استفاده از خون و محصولات خونی در بیماران یا تخصص‌های مربوط به زنان و زایمان، اطفال، قلب و نظایر اینها با یکدیگر متفاوت است و به همین علت باید نگاه و کاربرد تخصصی خون و فرآورده‌های خونی را در دستور کار قرار دهیم.

وی تأکید کرد: در کشور مشکلات متعددی در تزریق و مدیریت خون داریم به گونه‌ای که خون بجا مصرف نمی‌شود.

رئیس سازمان انتقال خون گفت: سازمان انتقال خون ایران به عنوان نماینده تنها کشور توسعه یافته منطقه است که در سال گذشته 150 هزار لیتر پلاسما را فرآوری کرد و با صادر کردن این محصول مقدار زیادی آلبومین و داروهایی نظیر آن را دریافت کرد. این کار بسیار بزرگی است و حدود 45 میلیارد تومان ارزش افزوده در پی داشته است.

در پایان این نشست تفاهم‌نامه تأسیس کمیته کشوری ترویج آموزش و تدوین دستورالعمل‌های مصرف خون و فرآورده‌های خونی بین علی‌اکبر پور فتح‌الله رئیس سازمان انتقال خون و علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی به امضاء رسید.