به گزارش پارس به نقل از تسنیم ، رضا روستاآزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف پیش از ظهر امروز در نشست‌خبری که با حضور خبرنگاران و به منظور تجلیل از خبرنگاران حوزه علم و فناوری برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار، گفت: دنیای غرب امروز از رسانه به خوبی برای رشد جامعه خود استفاده می‌کند و در جامعه ما نیز این ظرفیت به خوبی وجود دارد و با وجود اینکه کارهای زیادی در خصوص اطلاع‌رسانی و خبررسانی صورت گرفته هنوز جای رشد وجود دارد، زیرا ما کشوری هستیم که نسبت به کشورهای پیشرفته با عقب‌ماندگی روبه‌رو بوده‌ایم، اما قدم‌های بلند خوبی برداشته شده که به نظر کافی نیست و می‌توان با تعهد و دلسوزی در این مسیر حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت کشور نیازمند زیرساخت‌های مختلف است، گفت: دانشگاه‌ها و به خصوص دانشگاه صنعتی شریف در این زمینه باید نقش خود را ایفاء کند و ما در دانشگاه صنعتی شریف به دلیل مسئولیت و تعهد اجتماعی که نسبت به جامعه داریم گاهی اوقات از منافع‌‌ بخشی دانشگاه نیز گذشته‌ایم، زیرا در این دانشگاه اصل حفظ هویت نظام و صیانت از کیان ملی است و سعی می‌کنیم به اندازه خود در این پیشرفت نقش خود را ایفاء کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به عملکرد چند ساله خود در دانشگاه شریف، گفت: بنده از مردادماه سال ۱۳۸۹ مسئولیت ریاست این دانشگاه را برعهده داشتم و در دوره مدیریت خود و برای انعکاس اخبار این دانشگاه با خبرنگاران مختلفی مواجهه شدم که اکثرا تلاش کردند اخبار دانشگاه را به شکلی درست و بدون اغراض منعکس کنند، اما چند مورد از خبرنگاران بودند که اخبار را به شکلی مغرضانه و در راستای اهداف خود منعکس کردند.

روستاآزاد با بیان اینکه سند راهبردی دانشگاه صنعتی شریف تهیه شده است، ادامه داد: در جلسه هیئت‌رئیسه روز گذشته کمیته پایش این سند راهبردی تصویب شد تا حرکتی در این راستا صورت گیرد و مورد بررسی و پایش قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد ۴ ساله دانشگاه صنعتی شریف در گزارش‌هایی آماده شده است، گفت: منتظرم کلید را به دست مدیر بعدی تحویل دهم، اما کسی نیست این کلید را دریافت کند. برای خود ۸ خط کاری تعریف کرده‌ام که پس از اتمام دوران مدیریت آن‌ها را دنبال می‌کنم، زیرا کسی نیستم که بتوانم بیکار بنشینم و تصورم این است بعد از این دوره در کسوت و یا منظری همدیگر را ملاقات کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه برخی ادعا می‌کنند که دانشگاه صنعتی شریف طی ۸ سال گذشته دچار رکود علمی شده است، گفت: گزارش عملکرد این دانشگاه مفصل منتشر شده است. پیشرفت‌ علمی شاخص‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها رتبه‌‌بندی دانشگاه در پایگاه‌های مختلف علمی است.

روستاآزاد گفت: در یکی از این رتبه‌بندی‌ها می‌بینیم که دانشگاه شریف در ۷ سال پیش در بازه ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان بوده، اما پس از طی دوران ۴ سال گذشته در بازه زمانی ۲۰۱۲-۲۰۱۳ که تقریبا یک سال آخر مدیریت بنده بوده این دانشگاه در بازه ۲۵۰ تا ۲۷۵ دانشگاه جهان قرار گرفته و این در حالی است که در رتبه‌بندی قبل به رتبه ۳۵۰ رسیده بود. این پایگاه‌های نظرسنجی که عمدتاً در کشورهایی مانند انگلیس هستند با در نظر گرفتن شاخص‌های علمی این رتبه‌بندی‌ها را لحاظ می‌کنند.

وی با اشاره به وضعیت آموزشی این دانشگاه، گفت: آموزش نیز یک شاخص برای نتیجه‌گیری در خصوص عملکرد دانشگاه در سال گذشته از بین ۱۰۰ نفر اول کنکور ۹۸ نفر دانشگاه شریف را انتخاب کرده‌اند و این نشان می‌دهد که آموزش این دانشگاه مورد تایید اکثر داوطلبان و خانواده‌هایشان هستند. همچنین هر عضو هیئت علمی این دانشگاه در سال ۱۳ مقاله در نشریات بین‌المللی دارد که استناد به مقالات آن‌ها در حال رشد است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: قراردادهای پژوهشی دانشگاه شریف با بخش‌های مختلف طی ۴ سال گذشته ۱۳ برابر رشد داشته است و از ۵ میلیارد به ۶۵ میلیارد رسیده است.

روستاآزاد افزود: ۲ مینی‌پارک فناوری در شمال و غرب کشور تاسیس کرده‌ایم و هفته گذشته نیز با وجود اینکه ما مجوز ۵ هکتار پارک علم و فناوری را درخواست کرده بودیم وزارت علوم مجوز ایجاد ۳۵ پارک علم و فناوری را به دانشگاه شریف داد که ۲۰ هکتار آن در شهرک قدس قرار دارد و اولین پروژه آن در خصوص طرحی به منظور آب شیرین کن است.

وی ادامه داد: مرکز تکنولوژی و تولید آن نیز در دانشگاه تاسیس شده است که در این مرکز تکنولوژی خاص آنزیم‌ها با کاربرد دارویی تولید می‌شود و در نظر داریم دانش فنی آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به سوالی در خصوص طرح کلان توربین گازی در دانشگاه شریف انجام شده است، در چه مرحله‌ای است، گفت: طرح‌های کلان در دولت یازدهم بازبینی شد که یکی از دلایل آن نبود منابع کافی برای همه آنها بود و شرطی که برای ادامه فعالیت آنها در نظر گرفته شد حضور یک بهره‌بردار در کنار این طرح بود که بخشی از هزینه آن را تامین کند.

روستاآزاد ادامه داد: آخرین خبری که بنده در این زمینه دارم این است که طرح‌های کلان ملی به ۱۵ طرح کاهش یافته است که علی‌رغم این کاهش طرح کلان توربین‌های گازی یکی از طرح‌هاست که حداکثر در ۳ حوزه به کشور خدمت‌رسانی می‌کند.

وی افزود: شرکت کمپرسور نفت به عنوان بهره‌بردار و سرمایه‌گذار این طرح شناخته شده است و این پروژه زنده با حدود ۲۵ عضو هیئت علمی در حال فعالیت است. البته درصد رشد آن به دلیل مسائلی چون تجدیدنظر یا بازبینی چندان پیشرفت نداشته است و می‌توان گفت ۴ یا ۵ درصد پیشرفت کرده است اما مدیریت این پروژه در حال حاضر بیشتر فنی است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تا چند روز دیگر رئیس دانشگاه صنعتی شریف هستید، گفت: بنده خودم هم نمی‌دانم آخرین خبری که شنیده‌ام این است که آقای فتوحی به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شده است که البته شاهد یک تغییر رویه در این زمینه بودیم و این اولین باری است که شاهد هستیم رئیس دانشگاه پیش از حکم نهایی به شورای عالی معرفی می‌شود تا پس از اعلام نظر شورا معرفی شود.

روستاآزاد گفت: سوم شهریور جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی است، مشتاق هستیم که اگر فرصت شود انتخاب ایشان نیز در این جلسه به رای گذاشته شود و تکلیف این قضیه مشخص شود. بنده مشتاقم این مساله زودتر مشخص شود تا من به کارهای دیگر خود بپردازم.

وی درباره شخصیت فتوحی گزینه احتمالی ریاست دانشگاه شریف گفت: وی مورد تایید بنده و شورای دانشگاه است، جمع اساتید و خانواده دانشگاه ایشان را می‌پسندند و تایید می‌کنند شخصا علاقه‌مندم هرچه سریعتر این جابه‌جایی رخ دهد و به کارهای دیگری که در نظر دارم برسم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف همچنین در خصوص عدم ادامه فرایند انتخاب رئیس دانشگاه شریف به دلیل اعلام وصول استیضاح وزیر علوم نیز گفت: شخصا امیدوارم این فرایند مانع از این مساله نشود.