به گزارش پارس به نقل از مهر ؛ مسیح انصاری رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، با بیان اینکه انجمن حمایت از مصرف کنندگان 8 ماه قبل در رابطه با استفاده از روغن پالم در فرآورده های لبنی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داده بود، گفت: متاسفانه علیرغم اینکه دو بار به این وزارتخانه هشدار داده بودیم، اما وزارت بهداشت جوابی در پاسخ به این هشدار نداد و به یکباره وزیر بهداشت، سخن از استفاده از روغن های پالم در فرآورده های لبنی داد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان افزود: نکته حائز اهمیت این است که اگر روغن پالم در فرآورده های لبنی به کار می رود، چرا تاکنون به صراحت به مردم گفته نشده یا اینکه اگر استفاده از این روغن ها استاندارد است، چرا تا کنون آگاهی رسانی کافی به مردم در این زمینه صورت نگرفته که در خریدهای خود به آن توجه داشته باشند.

وی تصریح کرد: سوال اصلی این جا است که چطور اگر کالایی منطبق با استاندارد تولید نمی شود، در بازار به صورت گسترده توزیع می شود و هیچ نهاد نظارتی نیز بر این عملکرد کارخانه های لبنی نظارت ندارد. این در حالی است که اگرچه دولت هم اکنون موضوع وجود روغن پالم در فرآورده های لبنی را علنی کرده است، هزینه سلامت مردم و افرادی که تاکنون از بابت مصرف این کالاها، ضرر کرده اند، را چه ارگانی پرداخت خواهد کرد.

به گفته انصاری، نکته جالب توجه این است که اکنون لبنیات پرچرب در ایران گرانتر از لبنیات کم چرب فروخته می شود، در حالیکه روغن پالم به کار گرفته شده در این نوع لبنیات، بیشتر است و بنابراین دولت نباید با واحدهای تولیدکننده فرآورده های لبنی رودربایستی داشته باشد و بلکه باید به سرعت نام آنها را اعلام کند.

وی اظهار داشت: اگر از نظر سازمان ملی استاندارد، روغن پالم به کار رفته در 8 فرآورده ای که مجاز به استفاده از چربی گیاهی هستند، بالاتر از حد معمول و عرف تعیین شده است، این سازمان باید به صورت شفاف با مردم سخن گفته و نام متخلفان را اعلام کند و سلامت مصرف کنندگان وجه المصالحه قرار نگیرند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خاطرنشان کرد: باید با سوداگرانی که از عدم اطلاع رسانی به مردم سوءاستفاده کرده و علیرغم بالا بردن قیمت، تخلف در کیفیت را صورت داده اند، به شدت برخورد شود.