به گزارش پارس به نقل از افکارنیوز: شهرداری تهران به تازگی بخشنامه ای قدیمی را رو کرده است که حسابی جنجالی شده است. این بخشنامه همه‌ی مدیرهای ارشد و رده‌ی میانی شهرداری تهران را موظف می‌کند که تنها از کارمندان مرد برای سمت‌های منشی‌گری، ماشین‌نویس، مسئول دفتر و مسئول پی‌گیری استفاده کنند.

شهردار تهران می‌گوید که این بخشنامه به دنبال این نبود که زن‌ها را از کار در سمت‌های دفتری و اجرایی شهرداری منع کند. او مدعی است که حرف او این بود که اگر در یک مجموعه چند کارمند زن و چند کارمند مرد کار می‌کنند، می‌توان کاری کرد که این افراد در اتاق‌های جداگانه کار کنند.

ابوالفضل قناعتی، عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران می گوید: «تفکیک جنسیتی بحث تفکیک جنسیتی نیست و بلکه بحث ارتقای جایگاه کاری و منزلت خانم ها و اقایان در حوزه فعالیت آنهاست. این محور بحث شهردار بوده است.»

او می افزاید: «ما در جامعه ای زندگی می کنیم که تصمیماتی که در کشور اتخاذ می شود باید بر اساس دستورات اسلامی باشد. تصمیمی که مدیریت شهری گرفته است پایه و اساس موازین دینی ، اعتقادی و اسلامی دارد. این حرکت ها باعث می شود هم کانون خانواده ها در آرامش و آسایش باشد و هم با مشکلات کمتری روبرو شوند. همچنین راندمان کاری در مجموعه های اداری به دنبال این تفکیک افزایش یابد.»

اما مصوبه جنجالی شهرداری تهران با واکنش دولت مواجه شد. محمدتقی حسینی، قائم‌مقام وزیر کار امور بین‌الملل در نامه‌ای به شهرداری تهران خواستار لغو بخشنامه اخیر شهرداری برای جداسازی فضای فیزیکی فعالیت کارمندان زن و مرد شد و اعلام کرد که این بخشنامه خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی کار از جمله کنوانسیون عدم‌تبعیض در اشتغال و حرفه است.

عضو شورای شهر تهران در واکنش به نامه وزارت کار نیز می گوید: «من از رفتار مدیران داخلی، دولتی و نامه وزارت کار وزارت کار تعجب می کنم. افرادی در جمهوری اسلامی ایران از مواضعی سخن می گویند که متاسفانه دشمنان ما در طول انقلاب اسلامی دوست داشتند زیر سوال رود. آنها به دنبال این بودند تا همیشه ما را استحاله فرهنگی و اعتقادی کنند. حالا که حرکتی اعتقادی و جهادی در بخشی از کشور و شهرداری آغاز شده است انتظار بر این است که دولتی ها از این موضوع حمایت کنند و از این حرکتی که در بخش مدیریت شهری اتفاق افتاده استفاده کنند و آنجا هم این حرکت را انجام دهند.»

قناعتی تاکید می کند: «انتظار این است که دوستان داخلی ما در زمین دشمنان اسلام بازی نکنند. بیایند ببینند ایران و اسلام چه می خواهند. به قوانین اسلامی توجه کنند و نسبت به موضوعاتی که در داخل کشور تصویب شده است، توجه داشته باشند.»

او با اشاره به «موضوعاتی که در خارج از کشور هر روز در قالب کنوانسیون ها مطرح می شود» می افزاید: «چه زمانی سازمان ملل از کشورهای محروم، دفاع کرده است؟ کی سازمان ملل به اعتقادات دینی کشورها پایبندی نشان داده است؟ سازمان ملل طبق کنوانسیون های خود چه عکس العملی نسبت به غزه نشان داده است؟ حالا سازمان ملل همه اتفاقات را رها کرده و به مسائل کشوری وارد شده است که قوانینش براساس اعتقاداتشان و در جهت حفظ کانون خانواده و در جهت افزایش راندمان کاری است.»

وی علت این اختلافات را «در خطر افتادن منافع آنها» می داند و می افزاید: «منافع سازمان ملل و کنوانسیون های آنها به خطر افتاده است. من متاسفم از بعضی از دوستان که به جای دفاع از منافع اسلام از منافع کنوانسیون ها دفاع می کنند و قوانین کنوانسیون های سازمان ملل را به قوانین اسلامی ترجیح می دهند. واقعا جای تاسف دارد که این دوستان قوانینی که خدا و پیامبران به آنها اصرار داشته اند را کنار گذاشته و به قوانین و اصرار سازمان ملل توجه دارند.»

قناعتی همچنین در مورد زمان اجرایی شدن تفکیک جنسیتی می گوید: «بخشنامه تفکیک جنسیتی فعلا در حد حرف و بحث است. اما شکل اجرای کار به صورتی که موضوع کرامت انسانی چه در زن و چه در مرد حفظ شود و به چه شکلی اجرا شود باید فرایند خاص خود را طی کند. همین الان که نیامده اند میز و صندلی ها را جدا کنند و سیستم را به هم بریزند.»

وی تصریح می کند: «این باید طبق یک قاعده و با یک شیب ملایم که هم کرامت خانم ها و آقایان حفظ شود و هم کار به مشکل برنخورد، اجرایی شود. این موضوعیست که طرح آن در شهرداری آغاز شده است. امیدواریم این تفکر که مبتنی بر یک تفکر دینی است، در جاهای دیگر خصوصا دولتی، نیز الگو برداری شود و دولتی ها به سراغ تفکرات سازمان مللی نروند. این الگویی که ما داریم منشا تمام عالم است. آنها سراغ کسانی می روند که یک شخص نشسته تفکر کرده و اشخاص نیز احتمال اشتباه دارند و ما باید از کسی الگو بگیریم که کمترین اشتباه را داراست و آن هم خداست.»