پايگاه خبري تحليلي «پارس»- اين روزها اجراي طرح تحول سلامت موجب شده تا ميزان رضايتمندي مردم از بخش بهداشت و درمان به صورت تصاعدي رشد نمايد به طوري كه استمرار اين طرح موجب خواهد شد كارآمدي روزافزون دستگاه اجرايي كشور را شاهد باشيم. در حاشيه بازديد دكتر هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از يكي از مراكز بهداشت گفتگوي كوتاهي «پارس» با وي در زمينه اين طرح، زايمان طبيعي وكمبود برخي داروها داشته است.

ghazihashemi1
دكتر حسن قاضي زاده هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» با اشاره به كمبودها در بودجه و نيروي متخصص در مورد طرح سلامت اظهار داشت: اجراي طرح تحول وظيفه ماست. اما اين تازه شروع كار است ما خيلي كارهاي مهمي داريم كه بايد با كمك دولت و مجلس انجام دهيم، براي اينكه خيال مردم را تا حدي از نظر مشكلات بهداشتي- درماني راحت كنيم. وزارت بهداشت در طول سال‌هاي اخير به دلايل مختلف، آسيب جدي ديد كه برگشت به گذشته را دشوار مي‌كند اما ناممكن نيست و نيازمند توجه بيشتر است.

وي افزود: البته كمبود‌ها جدي است و رفع آن به اين راحتي‌ها شدني نيست. در حال حاضر براي كم كردن كمبودهاي خدمات پرستاري، استفاده از دانشجويان ترم شش به بعد را در دستور كار داريم تا در مراكز آموزشي حضور داشته باشند.

وي اضافه كرد: با همه تلاش‌ها و عزمي كه وجود دارد، دولت به پرسنل و پزشكان بدهكار است و اين بدهي بالغ بر هفت ماه است. بنابراين در اين زمينه در هيات وزيران با آقاي رييس‌جمهور و معاونت راهبردي صحبت‌هايي شده است و قول‌هاي مساعدي گرفته‌ايم كه اميدواريم به‌زودي عملياتي شود تا از خجالت پرسنل زحمتكش مراكز درماني بيرون بياييم.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مورد مشكل كمبود در مورد برخي بيماريها از جمله بيماران خاص و هموفيلي گفت: اتفاقي كه براي بيماران خاص افتاد، اين بود كه در جهت حمايت از توليد داخل، پرداختي بيماران براي تهيه داروي خارجي در صورت وجود مشابه داخلي آن افزايش پيدا كرد. در عين حال كه اين داروي داخلي با همان كيفيت، بلكه بهتر ارايه مي‌شود. 

وي خطاب به پزشكان و بيماران گفت: خواهشمندم در جايي كه توليد داخلي دارويي وجود دارد، از خارجي آن استفاده نكنند. تا كي بناست واردات را ادامه دهيم؟

وي اضافه كرد: ما قصد داريم تا پايان امسال 500 ميليون دلار واردات دارو از خارج را كاهش دهيم. اين ممكن نيست مگر با همكاري و همياري بقيه مردم. ما موظف به رعايت خيلي از نكات درباره بيماران خاص هستيم ولي بالاخره منافع ملي ما ايجاب مي‌كند تا از توليد‌كنندگان داخلي حمايت كنيم.

دكتر قاضي زاده هاشمي با اشاره به توجه جدي وزارت بهداشت به طرح رايگان زايمان طبيعي گفت: بايستي براي خانم‌هاي باردار تبيين شود كه ازايمان طبيعي به سلامت آنها و نوزادان‌شان كمك خواهد كرد.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مورد استقابل مردم از اين طرح گفت: استقبال‌ها متفاوت است. نمي‌شود انتظار داشت كه يك‌دفعه آمار‌ها تغيير كند. البته وقتي زايمان طبيعي در سراسر كشور رايگان شده است، طبيعي است كه آمار ما افزايش پيدا كند البته اين افزايش آمار، خبر از پايين آمدن آمار سزارين ندارد. همانطور كه عرض كردم بايد كار تبييني هم در مورد زايمان طبيعي صورت گيرد.

دكتر قاضي زاده هاشمي اضافه كرد: آمار برخي دانشگاه‌ها از كاهش هشت تا 15 درصدي سزارين خبر مي‌دهد اما يكي از دانشگاه‌ها هم آمار افزايش سزارين را اعلام مي‌كرد، البته در منطقه‌اي بود كه دور از انتظار نبود.

ghazihashemi2