به گزارش پارس به نقل از مهر، تصویب کامل لایحه جامع وکالت که از جلسه گذشته در دولت آغاز شده بود امروز پس از بحث و بررسی به تصویب هیات وزیران رسید. این لایحه در حالی به تصویب رسید که حقوقدانان و وکلا نسبت به نظارت قوه قضائیه در آن انتقاداتی را داشتند.

اعضای کانون وکلای دادگستری مدعی بودند در این لایحه استقلال کانون وکلا نادیده گرفته شده است. از سوی دیگر قوه قضائیه مدعی است در این لایحه استقلال وکیل به قوت خود باقی است و تنها از بروز برخی تخلفات جلوگیری شده است.

استقلال گرفته شده است

دکتر علی نجفی توانا رئیس کانون وکلای دادگستری معتقد است در حال حاضر بحث نظارت قوه قضائیه بر روی کانون وکلا از جمله احراز صلاحیت هیات مدیره کانون وجود دارد ولی در لایحه جدید این نظارت تبدیل به دخالت شده و کانون با استقلال ظاهری زیر مجموعه قوه قضائیه می شود.

وی افزود: در واقع آن چیزی که از استقلال کانون وکلا باقی مانده توسط این لایحه جدید کاملا از بین خواهد رفت این در حالی است که چنین اقدامی همانند بسیاری از قوانین مصوب غیرکارشناسی می تواند به قوه قضائیه، نظام، مردم و بیت المال هزینه گزافی تحمیل کند.

کانون و کلای دادگستری همچنین در این زمینه چندی قبل همایشی را با حضور حقوقدانان، نمایندگان مجلس و مسئولین دولت برگزار کرد.

استقلالی سلب نشده است

از سوی دیگر معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به مهر در خصوص انتقادات کانون وکلا به این لایحه اظهار داشت: ما وکالت را یک امکان برای خودمان و اصحاب دعوی تلقی می کنیم. اصلاح نظام وکالت در سیاست مصوب مقام معظم رهبری قرار دارد. قانونی که در دستگاه قضایی تهیه شد با مشاوره کانون وکلا و دفتر مشاوره ماده 187 بود که باید در مجلس بررسی شود. از مجلس می خواهیم ساز و کار وکالت را در جهت تصویب تسریع کند.

وی ادامه داد: بر امر وکالت باید نظارت شود این نظارت تضمین سلامت وکالت است. افرادی از این جایگاه سوء استفاده می کنند که نیاز است ساز و کاری جامع تهیه شود تا نظارت را کامل کند. این نظارت سلب استقلال وکیل نیست. مگر نظارت بر روی قاضی استقلال قضات را سلب می کند؟ اگر وکیل ناسالم باشد تهدیدی برای نظام عادلانه است.

بر اساس این گزارش وزیر دادگستری طبق قانون تا 23 تیرماه فرصت دارد تا لایحه جامع وکالت را به مجلس ارائه دهد. حال باید منتظر ماند تا این لایحه در مجلس بررسی و پس از تصویب به صورت قانون اجرا شود.