به گزارش پارس به نقل از ایسنا ، اینترنت  مزایایی دارد و معایبی، به مذاق خیلی ها خوش آمده وبرخی هم اصلا با آن میانه ای ندارند؛ در این میان برخی هم معتقدند این خود ما هستیم که از اینترنت بد استفاده می کینم.

این مترجم پیشکسوت درباره این‌که آیا استفاده روزافزون جوانان از اینترنت باعث پایان دوره کتاب و کتاب‌خوانی را رقم خواهد زد، گفت: این موضوع یک بحث علمی و جامعه‌شناسی است که تشخیص آن نیازمند آمار و کار پژوهشی است. من در این زمینه آماری ندارم اما اصولا در این زمینه صحبت‌هایی شده و کارگزاران صنعت اینترنت نیز مدعی چنین چیزی هستند.

مترجم آثار ماریو بارگاس یوسا ادامه داد: چند وقت پیش مقاله‌ای از یوسا خواندم که اتفاقا آن را هم ترجمه کرده‌ام. در آن‌جا آقای بیل گیتس مدعی شده که صفحه مانیتور جای کتاب را گرفته است، اما یوسا مخالفت می‌کند و می‌گوید درست است که اینترنت و مانیتور اطلاعات زیادی به ما می‌دهند ولی ما هر وقت بخواهیم «جنگ و صلح» یا «شکسپیر» بخوانیم به سراغ کتاب می‌رویم.

او با بیان این‌که ما از طریق اینترنت می‌توانیم اطلاعاتی در موضوعات مختلف به‌دست آوریم اما اینترنت نمی‌تواند کتاب را از ما بگیرد اظهار کرد: البته ما می‌توانیم از طریق دانلود کردن از اینترنت هم استفاده کنیم اما با این حال در برخی از حوزه‌ها از جمله ادبیات و فلسفه، کنار گذاشتن کتاب غیرممکن است.

کوثری سپس توضیح داد: ماهیت، خلوت و تأملی که کتاب به‌وجود می‌آورد در صفحه مانیتور نیست. گرچه اینترنت و دیگر ابزارهای ارتباطی تا به حال تاثیراتی در کتاب‌خوانی داشته‌ اما آن‌ها نمی‌توانند به طور کامل کتاب را از صحنه بیرون برانند. فراموش نکنیم که همین الآن پزشکان مدام هشدار می‌دهند که استفاده زیاد از مانیتور روی اعصاب،‌ چشم و سلامتی انسان تأثیرات منفی زیادی دارد، که کتاب هیچ‌یک از این معایب را ندارد.

او با بیان این‌که در حوزه‌های ادبیات، علوم انسانی و رشته‌های وابسته هیچ چیز جایگزین کتاب نخواهد بود افزود: فکر نمی‌کنم کسی بتواند دیوان حافظ را پشت مانیتور بخواند. با این حال مشکل ما ایرانی‌ها کلا در مطالعه نکردن است و حتی بدون اینترنت هم وضع‌مان خراب است چون جوانان ما فرهنگ کتاب‌خوانی ندارند؛ نه در خانواده یاد می‌گیرند کتاب بخوانند و نه در دانشگاه‌ها. اینترنت، موبایل و بازی‌های آن‌ها هم مزید بر علت شده است تا اگر خدایی ناکرده احتمال می‌رفت کسی دستش به کتاب برسد این احتمال هم از بین برود و همه چیز آن‌چنان با هم جمع شود تا جماعتی که کتاب‌نخوان بودند، کتاب‌نخوان‌تر شوند.

کوثری با اشاره به سهل‌الوصول بودن برخی از اطلاعات درباره موضوعات مختلف از جمله جمله‌ها یا بخش‌هایی از آثار ادبی اظهار کرد: ببینید در اینترنت و در سایت ویکی‌پدیا شما هر چه بخواهید پیدا می‌کنید، اما ارزش مقاله‌هایی که در این‌گونه سایت‌ها نوشته شده بالا نیست چون عمیق آکادمیک نیستند، اما همین سهل‌الوصول بودن، استفاده از آن‌ها را راحت کرده و همین باعث دور شدن جوانان از کتاب شده است، در حالی‌که در دوره ما اگر نمی‌توانستیم «تاریخ مشروطه» احمد کسروی را به دست بیاوریم حتما می‌گشتیم و خلاصه‌ای از آن را که به صورت کتاب بود پیدا می‌کردیم، اما حالا در اینترنت مقاله‌ای یک‌صفحه‌یی که معلوم نیست چه کسی آن را نوشته مدام بازنشر داده می‌شود و از آن نسخه‌برداری می‌شود، البته این عیب اینترنت نیست؛ عیب ماست.

او در همین‌باره توضیح داد: استفاده از اینترنت و نسخه‌برداری از قسمت‌های مقاله‌ها و کتاب‌ها در واقع یک نوع آگاهی کاذب ایجاد می‌کند. البته اینترنت وسیله خوبی برای گرفتن برخی اطلاعات است اما این‌که ما تمام اطلاعات‌مان به همان محدود شود به فرهنگ و تربیت ما برمی‌گردد که متأسفانه در کشور ما خیلی نمی‌توان روی آن حساب باز کرد.