به گزارش پارس ، دکتر شهناز نوحی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: زمانی که دختران و پسران مهارت برقراری ارتباط و مدیریت هیجانات و احساسات خود را نداشته و حتی از تفاوت‌های روانشناختی خود با جنس مخالف اطلاع نداشته باشند نمی‌توانند به‌درستی با او ارتباط برقرار کنند و به علت نداشتن اطلاعات صحیح در خواستگاری و ازدواج به موفقیت دست پیدا نمی‌کنند و حتی در صورت تشکیل خانواده نیز شکست می‌خورند. زمانی که خانواده متزلزل می‌شود، جامعه در خطر قرار می‌گیرد و کل اجتماع زیر سوال می‌رود.

این روانشناس در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: بیشترین نگرانی جوانان بویژه پس از فراغت از تحصیل دانشگاهی، نبود امنیت شغلی و اقتصادی است چون آنان انتظار دارند که براساس مدرک خود شغل قابل قبولی پیدا کنند. در حال حاضر نیز تب قبولی در آزمون کارشناسی ارشد و دکترا افزایش پیدا کرده است. در واقع با بالا رفتن سطح تحصیلات، انتظارات افراد از شغل خود بالاتر می‌رود و به همین نسبت نگرانی‌های آنان افزایش می‌یابد.

وی در ادامه گفت: نگرانی بعدی جوانان، ازدواج است. در شرایطی که امنیت شغلی وجود ندارد، جوانان احساس ناامنی اقتصادی می‌کنند و نگران هستند که آیا می‌توانند زندگی موفق و کارآمدی را حتی در سطح متوسط تشکیل دهند یا نه؟

این روانشناس یکی از نگرانی‌های مهم جوانان را ناشی از تردید آنان نسبت به امکان برقراری روابط خوب با همسر خود دانست و اظهار کرد: در حال حاضر آمار طلاق افزایش یافته است، از طرفی دیگر با کاهش آمار ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج، نگرانی‌هایی بین جوانان به وجود آمده است البته بخشی از این نگرانی‌ها از فقدان روابط صحیح عاطفی و احساسی نشات می‌گیرد.

نوحی تصریح کرد: براساس برخی از اطلاعات غلط ارائه شده از سوی بعضی سازمان‌ها، تعداد پسران در سن ازدواج کمتر از دختران است و این موجب ایجاد برخی نگرانی‌ها شده است. نگرانی ناشی از ازدواج نکردن به علت کمبود تعداد پسران برای ازدواج نیست بلکه از نداشتن مهارت ارتباط صحیح سرچشمه می‌گیرد و فقدان این مهارت یکی از دلایل از هم‌پاشیدگی خانواده‌هاست.

این روانشناس درباره راهکارهای رفع نگرانی جوانان گفت: تنها نمی‌توانیم از دولت انتظار حل مشکلات جوانان را داشته باشیم، البته دولت باید تدابیر لازم را در زمینه‌هایی مانند حوزه‌های اقتصادی بیندیشد اما لازم است سازمان‌هایی مانند مدرسه‌های غیرانتفاعی نیز در جهت ارایه آموزش‌های پیشگیرانه عمل کنند. آنها می‌توانند مهارت‌های ارتباطی و چگونگی حل مشکلات را به افراد آموزش دهند.

نوحی در پایان تصریح کرد: ازدواج جزو دغدغه‌های اصلی همه جوانان است. در دوران کنونی نباید انتظارات عجیبی از پسران برای تشکیل زندگی مشترک داشت، چراکه اکنون خرید خانه و فراهم کردن امکانات رفاهی به مراتب مشکل‌تر از گذشته است و پسران 25 تا 30 ساله هنوز به خانواده‌های خود وابسته هستند و به عبارتی از مرحله نوجوانی خارج نشده‌اند. بنابراین نباید انتظارات مادی زیادی از آنان داشت.