به گزارش پارس، دکتر نسرین امیدوار دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با ایرنا در این مورد توضیح داد: نوشیدن مایعات بسیار سرد بر عملکرد دستگاه های مختلف بدن مانند روده، معده و کبد تاثیر منفی می گذارد و آن را دچار اختلال می کند.

وی با بیان اینکه در روزهای گرم تابستان باید حداقل 6 تا 8 لیوان در روز آب نوشید، افزود: حدود 65 درصد از وزن انسان را آب تشکیل می دهد که البته این میزان در کودکان و نوجوانان متفاوت است. بنابراین کمبود آب و از دست دادن آب بدن در روزهای گرم می تواند صدمات بسیار زیادی را به بدن وارد کند.

امیدوار با یادآوری اینکه در فصول گرم سال بدن به دلیل تعرق و دفع املاح، نیاز به مایعات و آب فراوان دارد، اظهار کرد: منظور از مایعات زیاد آب آشامیدنی است چراکه سایر نوشیدنی ها و آب میوه ها نمی تواند جایگزین آب شود.

متخصص تغذیه گفت: آب منبع خوبی برای حفظ سلامتی عمومی و قدرت عملکرد بدن به شمار می رود؛ از این رو نوشیدن آب به میزان لازم به ارتقای سلامتی کمک خواهد کرد.

به گفته امیدوار، مصرف میوه و سبزی تازه نیز در روزهای گرم سال می تواند به حفظ سلامتی و تامین آب بدن کمک کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سبزی و میوه های تازه حاوی مقدار زیادی آب است و بدن با مصرف این مواد غذایی می تواند به تدریج آب مورد نیاز خود را دریافت کند و میزان تشنگی کاهش یابد.

امیدوار تاثیر مصرف غذاهای سبک و کم حجم در حفظ آب بدن را یادآور شد و افزود: به دلیل همین در گذشته خانواده ها در فصل تابستان غذاهای کم حجم و سبک مانند آب دوغ خیار، سوپ ساده، غذاهای کم چرب، نان و ماست، آش دوغ و آش گوجه را در برنامه غذایی خود می گنجاندند و از مصرف زیاد و مداوم گوشت و غذاهای پرحجم و سرخ کردنی و کبابی پرهیز می کردند.

به گفته متخصص تغذیه، مصرف غذاهایی که ماندگاری و هضم آنها در معده دیرتر صورت می گیرد، در روزهای گرم تابستان مناسب نیست چراکه سبب تشنگی و عطش زیاد می شود.

امیدوار به انواع نوشیدنی ها و عرقیات گیاهی خنک کننده بدن در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: انواع نوشیدنی ها مانند شربت بیدمشک بهترین و مناسب ترین انتخابی است که مصرف آنها در فصول گرم سال می تواند آرامبخش، نشاط آور، تقویت کننده قلب، معده، اعصاب و دستگاه گوارش باشد.

وی اظهار کرد: خاکشیر نیز یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها است که خاصیت خنکی دارد و برای ازبین بردن کهیر و التهابات پوستی مفید است. خاکشیر خاصیت ضدمیکروبی دارد و حاوی ویتامین c است و برای بیماری های روده ای و رفع اسهال مفید است.

امیدوار افزود: تخم شربت، شربت بهار نارنج، سکنجبین، شاتره، کاسنی، گلاب، آویشن و پونه نیز از دیگر نوشیدنی های مناسب فصل تابستان است که طبع خنکی دارد.

متخصص تغذیه با بیان اینکه مایعات کافئین دار مانند چای و قهوه و نوشابه های گازدار، ادرارآور است و آب بدن را دفع می کند، گفت: کافئین سبب افزایش متابولیسم و نیاز بدن به مایعات می شود بنابراین بهتر است که از خوردن بی رویه این نوشیدنی ها پرهیز کرد.

وی با بیان اینکه در طول سفر باید از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده، شیرینی ها، شکلات و خامه اجتناب کرد گفت :هنگام سفر از آب آشامیدنی مطمئن یا آب معدنی مورد استفاده قرار گیرد و سعی شود از غذاهای پرحجم و سرخ کرده هنگام سفر استفاده نشود و غذاهای ساده و ساندویچی را در برنامه غذایی بگنجانید.

وی همچنین توصیه کرد: از مصرف سوسیس وکالباس در هنگام سفر خودداری کرد زیرا در طول سفر برای حفظ سلامتی و حفظ ایمنی غذا و پیشگیری از انواع مسمومیت ها باید غذای مورد مصرف کاملا پخته باشد.