معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از مخالفت این سازمان با انتقال آب بین حوضه‌ای خبر داد.

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، احمدعلی کیخا در خصوص تعیین سرنوشت ببر روسی که هم اکنون در قرنطیه به سر می‌برد و نظر سازمان محیط زیست راجع به معدوم‌سازی این گونه جانوری اظهار داشت: سازمان دامپزشکی موافق معدوم‌سازی ببر سیبری قرنطینه شده در ایران است.

وی ادامه داد: برای تعیین تکلیف ببر موجود مکاتباتی انجام شد و سازمان دامپزشکی معتقد است که این ببر باید معدوم شود.

کیخا یادآور شد: سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه مسیر مکاتباتی با نهادهای بین‌المللی صورت داد که نتیجه آن عدم اعلام نظر قاطع نهادهای بین‌المللی برای معدوم‌سازی ببر سیبری بود و بنابر این در آخرین مکاتبه‌ خواستار شدیم که یک بار دیگر آزمایش‌های لازم از ببر سیبری انجام شود.

وی متذکر شد: هم اکنون و در شرایط کنونی همکاران ما در سازمان حفاظت محیط زیست نظری برای معدوم‌سازی ببر سیبری ندارند.

مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست مخالف با انتقال آب بین حوضه‌ای

کیخا در رابطه با طرح انتقال آب میان حوضه‌ای که هم اکنون در وزارت نیرو در حال بررسی است، اظهار داشت: محیط زیست نمی‌تواند مانع انجام مطالعات در سایر بخش‌ها شود اما برای اجرای طرح‌ها طبق قانون کسب مجوز از محیط زیست الزامی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: سیاست این سازمان انتقال آب بین حوضه‌ای نیست زیرا معتقدیم مشکل آبی یک منطقه باید با توجه به ظرفیت همان منطقه برطرف شود و بر همین اساس تا کنون هیچ مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای طرح انتقال آب بین حوضه‌ای صادر نشده است زیرا اعتقادی به این کار وجود ندارد.

وی صدور مجوز برای انتقال آب بین حوضه ای را تنها در صورتی میسر دانست که انتقال در شرایط بحرانی و برای تامین آب شرب باشد و راه دیگری برای تأمین آب شرب منطقه نباشد.

سازمان حفاظت محیط زیست مخالف احداث سد جدید در کشور است

کیخا با اعلام این موضوع که سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل شرایط خشکسالی و کمبود آب کشور با هر گونه احداث سد جدید حتی احداث یک سد جدید مخالف است، اظهار داشت: منابع آبی کشور در وضعیتی است که نیازمند بازنگری در وضعیت سدسازی و سدهای موجود در کشور هستیم. مگر اینکه سدی در شرایط ضروری و برای تامین آب شرب احداث شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به استانداردهای بین المللی مبنی بر اینکه در شرایط ایده آل تنها 20 درصد از منابع آبی کشور باید مورد استفاده قرار گیرد و 80 درصد منابع آبی باید ذخیره و در اختیار طبیعت قرار گیرد، گفت: متاسفانه در حال حاضر در ایران از 75 درصد منابع آبی برای شرب، صنایع و دیگر مصارف مورد استفاده قرار می گیرد و فقط 25 درصد برای طبیعت باقی می ماند و این آمار نگران کننده ای است.

وی تاکید کرد: برای مدیریت درست منابع آب کشور، نیاز به بازنگری در برنامه های توسعه ای و کشاورزی کشور داریم.

معاون سازمان محیط زیست ضمن تشکر از شفاف‌سازی وزیر نیروی دولت یازدهم در زمینه سدسازی و میزان بهره وری سدهای ساخته شده در کشور، افزود: هم اکنون 290 سفره آب زیرزمینی شرایطی به مراتب بدتر از دریاچه ارومیه دارند؛ بر همین اساس باید رویکردهای برنامه‌ای کشور در حوزه منابع آب تغییر کند و در مورد سدسازی‌ها تجدیدنظر صورت گیرد.

کیخا همچنین در مورد احداث سد شفارود در استان گیلان گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مخالف احداث این سد است.

فراگیر شدن نهضت تفنگ کشان

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز خرسندی از تسری نهضت توبه کردن شکارچیان، شکستن تفنگ ها و کنار گذاشتن تفنگ و شکار از استان کردستان به سایر استان های کشور، گفت: شکستن اسلحه‌های شکاری اندیشه‌ای سمنی در مریوان بود و بر اساس اصل 50 قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست وظیفه همه مردم است و فرهنگسازی در این زمینه می تواند نقش مهمی در تشویق مردم برای ایفای درست این وظیفه داشته باشد.

کیخا یکی از چالش های محیط زیست را رویکرد نادرست توسعه در گذشته عنوان کرد و یادآور شد: بحرانی که امروز گریبانگیر دریاچه ارومیه شده است، نتیجه توسعه بی ضابطه کشاورزی در این منطقه است.

وی با تأکید بر لزوم تدوین طرح هایی برای مقابله و سازگاری با پدیده خشکسالی در کشور، تصریح کرد: علی رغم حرکت بسیاری از کشورها در این زمینه، هنوز در ایران اقدامی صورت نگرفته است.

تأمین 40 درصد آب شیرین کشور از جنگل های زاگرس

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت جنگل های زاگرس در کشور، گفت: تأمین 40 درصد آب شیرین کشور از جنگل های زاگرس تنها یکی از تاثیرات مهم این جنگل ها در کشور است و به همین منظور تغییر وضعیت این جنگل ها نیازمند عزم ملی و اهتمام ویژه مسئولان است.

وی با تأکید بر این موضوع که جنگل های هیرکانی با قدمت بیش از یک میلیون سال جزو ذخایر با ارزش طبیعی ایران هستند و باید حفظ شوند، تصریح کرد: برای حفاظت از جنگل های هیرکانی باید نگاه حفاظتی بر نگاه بهره برداری اقتصادی غالب شود.

کیخا در خصوص وضعیت جنگل های بلوط زاگرس گفت: متاسفانه جنگل های بلوط از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند و طی جلسات مختلفی هم که تا کنون با متخصصان برگزار شده است، دیدگاه های مختلفی در زمینه حفاظت از درختان بلوط ارایه شد که اجرای آنها نیاز به بررسی بیشتر دارد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برخی معتقدند باید جنگل را به حال خود رها کرد زیرا برخی تجربه های جهانی نشان می دهد که جنگل به طور طبیعی موفق به احیا خود خواهد شد اما برخی معتقدند که باید در وضعیت جنگل مداخله کرد ولی به صورت هوشمندانه و علمی تا درختان از نابودی نجات یابند.

وی با تأکید بر این موضوع که معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با مداخله علمی و هوشمندانه برای نجات جنگل های بلوط موافق است، تصریح کرد: در حال حاضر برنامه هایی برای احیای درختان در برخی مناطق تحت پوشش در حال پیگیری است.

کیخا گفت: در محدوده زاگرس مرکزی حدود 100 هزار هکتار از پدیده خشکسالی متاثر شده از این رو درختان این محدوده نیز تحت تاثیر و آسیب آفت قرار گرفته اند.

بازنگری در قانون معادن

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز تأسف از تدوین ماده 24 قانون معادن به گونه ای که منجر به تخریب محیط زیست کشور خواهد شد، گفت: به همین دلیل در بیانیه ای که پس از نشست مدیران کل حفاظت محیط زیست استان های کشور در شیراز تدوین شد، از مجلس خواسته شد تا این قانون را مورد بازنگری و اصلاح قرار دهد.

کیخا به مشکلات بودجه ای و کمبود بودجه سازمان حفاظت محیط زیست نیز اشاره داشت و افزود: بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در تمام بخش ها ازجمله بخش تنوع زیستی جوابگو نیست به گونه ای که در بودجه 93 سازمان محیط زیست، اعتبار بخش محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کمتر از 11 / 0 درصد از کل بودجه کشور است.

وی اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران و تأثیر این تحریم ها بر محیط زیست را یکی دیگر از چالش های این حوزه اعلام کرد و اذعان داشت: تحریم ها مانع ورود فناوری های جدید به منظور پایش و حفاظت از مناطق تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست شده است و به همین دلیل در یکی از بندهای بیانیه مدیران کل حفاظت محیط زیست استان های سراسر کشور در شیراز از دولت و وزارت امور خارجه خواسته شد تا با دیپلماسی فعال محیط زیست، خواسته‌های محیط زیست و علاقمندان آن را به گوش جهانیان برسانند.

احتمال افزایش آتش سوزی جنگل ها به دلیل تشدید خشکسالی در سال جاری

وی با اعلام این موضوع که احتمال افزایش آتش سوزی جنگل ها به دلیل فرا رسیدن فصل گرما و تشدید خشکسالی در سال جاری وجو دارد و تنها در پارک بمو استان فارس از ابتدای سال جاری تا هفته گذشته 22 مورد آتش سوزی رخ داده است، اظهار داشت: متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست ابزار و امکانات مورد نیاز برای خاموش کردن آتش را ندارد و به تنهایی قادر به برخورد عاجل با پدیده آتش سوزی جنگل ها نیست.

کیخا با بیان یادآوری وظیفه کلیه دستگاه های لشگری و کشوری برای انجام اقدامات پیشگیرانه قبل و بعد از وقوع آتش‌سوزی، افزود: رسانه ها و به وی‍ژه رسانه ملی نیز باید با آموزش مردم، در کاهش وقوع حوادث آتش سوزی سازمان حفاظت محیط زیست را یاری دهند، زیرا بسیاری از آتش سوز‌ی‌ها به دلیل عدم آگاهی مردم از عواقب رفتارهای پر خطری همچون درست کردن آتش های کوچک رخ می دهد.

این مقام مسئول تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در حد بودجه محدود خود اقداماتی از قبیل تجهیز برخی خودروها به دستگاه های اطفای حریق را انجام داده است که با توجه به وسعت مناطق حفاظت شده و جنگلی در کشور این میزان تجهیزات جوابگو نیست.

از ظرفیت سمن ها استفاده شود

این مقام مسئول با ابراز خرسندی از نگاه مثبت دولت تدبیر و امید به فعالیت سمن ها و استفاده از ظرفیت آنها، تأکید کرد: سمن ها ظرفیت زیادی در زمینه حفاظت از محیط زیست دارند و با برنامه ریزی مدون می توان از این ظرفیت های به نحوه مطلوب استفاده کرد و بر همین اساس از استانداران خواستار شدیم در ثبت و تسهیل شرایط کاری سمن‌ها همکاری ویژه‌ای داشته باشند.

وی با یادآوری اهمیت نقش آموزش در حفظ محیط زیست، گفت: از همین رو سازمان حفاظت محیط زیست با امضای تفاهم نامه ای با وزارت آموزش و پرورش بر گنجاندن آموزه های زیست محیطی و اهمیت حفاظت از آن در کتاب های درسی تأکیدی ویژه داشت و در ادامه همین روند مکاتباتی با وزارت علوم انجام شد تا مقوله محیط زیست در دانشگاه ها هم مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

کیخا ادامه داد: قطعاً نقش شهرداری ها و شوراهای شهر و روستا در حفظ محیط زیست بسیار پررنگ است و از این رو در یکی دیگر از بندهای بیانیه ای که پس از نشست مدیران کل حفاظت محیط زیست استان های کشور در شیراز تدوین شد، از این نهادها خواسته شد تا در اجرای پروژه های مختلف در مناطق تحت پوشش خود به ملاحظات زیست محیطی هم توجه کنند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی شدن مصوبه ایجاد دفتر توسعه پایدار و محیط زیست در نهادها و سازمان های دولتی را از دیگر بندهای این بیانیه اعلام کرد و گفت: از استانداران خواسته شد این طرح را به اجرا برسانند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه سخنان خود ضمن تشکر از رئیس قوه قضائیه برای برخوردهای شایسته دادستانی‌ها در جهت حفظ محیط زیست کشور اضافه کرد: در این باره استان فارس در مقایسه با سایر مناطق کشور عملکرد شایسته‌تری داشته است و در برخورد با متخلفان و متجاوزان زیست محیطی عملکرد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

عدم وجود نسخه ای واحد شکار برای تمام نقاط کشور

وی در ارتباط با بازنگری قانون صید و شکار با تأکید بر این موضوع که رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست، رویکرد ما تشویق برای شکار نیست، تصریح کرد: ولی باید برخورد علمی و منطقی با شکار صورت پذیرد زیرا چنین مقوله مهمی را نمی شود با احساسات مدیریت کرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به طور مثال تجربه ممنوعیت 5 ساله شکار در استان فارس نشان داد که ممنوعیت شکار مانع از وقوع جرائم زیست‌محیطی و تخلفات شکار نشد و حتی بیشترین میزان تخلفات شکار از استان فارس و استان‌های همجوار که مورد هجوم شکارچیان فارس قرار گرفته بود، گزارش شد.

این مقام مسئول افزود: نمی توان برای گونه های مختلف در مناطق مختلف کشور یک نسخه واحد تهیه کرد بلکه باید با توجه به نوع گونه و وضعیت منطقه برنامه ریزی شود؛ بر این اساس قطعاً در برخی مناطق شکار متوقف خواهد شد و در برخی مناطق دیگر با محدودیت و مشخص کردن گونه شکار مدیریت می شود.

وی ادامه داد: بر این اساس سال گذشته به 17 استان در کشور مجوز شکار داده نشد و در برخی استان ها هم به صورت محدود و با تعیین گونه های خاص مجوز صادر شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با جاده میان گذر پارک جنگلی گلستان و افزایش تلفات وحوش بر اثر تصادف در این جاده، با تأکید بر اینکه جاده موجود در پارک ملی گلستان باید تنها برای مباحث توریستی مورد استفاده قرار می گرفت، اظهار داشت: این جاده میان گذر باید به خارج از پارک انتقال یابد.

کیخا اشاره ای هم به طوفان روز دوشنبه تهران داشت و سیستانی‌ها را به واسطه صبر و استقامت در مقابل طوفان‌های 120 و 140 کیلومتری که سال‌های متمادی است با آن مواجه هستند، مورد تقدیر قرار داد.

آبگیری 30 درصدی تالاب هامون

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره تالاب هامون گفت: خوشبختانه سی درصد این تالاب آبگیری شده و شرایط آن رضایت بخش است.

وی ادامه داد: سال گذشته به علت خشک شدن تالاب هامون حدود 6 هزار خانوار از اطراف این حوضه آبی مهاجرت کردند که ادامه این روند خوشایند نخواهد بود.

این مقام مسئول گفت: خوشبختانه امسال به علت بارندگی مطلوب و برخی اقدامات داخلی و بین المللی وضعیت هامون تا حدودی رضایت بخش است و تاکنون ریزگردهای کمتری از منطقه بلند شده است و گزارش ها خبر از لانه گزینی و تخم گذاری پرندگان در هامون می دهند.

کیخا تاکید کرد: لازم است وزارت نیرو در امر لایروبی نهرهای منتهی به تالاب و وزارت جهاد کشاورزی در بخش کشاورزی جدی تر وارد عمل شوند.

عدم ارائه طرح گردشگری جزیره آشوراده به سازمان حفاظت محیط زیست

وی خاطر نشان کرد: هر مکانی که درصدد اجرای طرح گردشگری طبیعی است در ابتدای امر باید طرح خود را به سازمان حفاظت محیط زیست ارجاع دهد و این در حالی است که تاکنون طرح گردشگری برای جزیره آشوراده به سازمان محیط زیست ارائه نشده است تا ارزیابی تخصصی در مورد آن صورت گیرد.

کیخا در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی دیگر از چالش های محیط زیست در بخش معادن است که خوشبختانه تعامل خوبی بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه فعالیت معادن وجود دارد.

این مقام مسئول گفت: وجود معادن در پای قله دماوند یک تهدید برای این آثار ملی به حساب می آید از این رو این مساله در شورای عالی معادن مطرح شده و سازمان حفاظت محیط زیست خواستار مدیریت صحیح این بخ