به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مجید ارشاد امروز در آیین گشایش نخستین همایش گردشگری معاصر که در اتاق بازرگانی شیراز برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه بزرگ شیراز افتخار دارد که میزبان همایش ارزشمندی مانند این همایش بوده و رابط دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی باشد.

وی با بیان این‌که مقوله اقتصاد دغدغه مقام معظم رهبری است، افزود: برای اجرای اقتصاد مقاومتی چاره‌ای جز حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان نداشته و برای تولید علم و حل بسیاری از مشکلات باید از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده شود.

رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به اهمیت برجسته صنعت گردشگری در اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: برگزاری این همایش برای برقراری ارتباط دانشگاه با بخش‌های خصوصی و دستگاه‌های اجرایی بوده و این نکته حائز اهمیت است که صنعت گردشگری صنعتی کم‌هزینه، سالم، پاک و اشتغال‌زا است.

ارشاد با اشاره به نگاه علمی همه کشورهای دنیا به صنعت گردشگری، تصریح کرد: تمام کشورهای دنیا سعی بر استفاده هرچه بیشتر از این صنعت داشته و جایگاه ایران از نظر اکوتوریسم در دنیا رتبه پنجم، از نظر فرهنگ گردشگری رتبه دهم و در زمینه صنایع دستی در جهان دارای رتبه سوم بوده و همه این موارد ایجاب می‌کند در این صنعت اقدامات قابل توجهی برای جذب گردشگر انجام شود.

وی با بیان این‌که استان فارس به استناد مستنداتی که وجود دارد آثار جهانی بسیاری در خود جای داده است، اظهار کرد: وجود علما و ادیبان مشهور جهانی در استان فارس، سومین حرم اهل بیت(ع) بودن برای جذب گردشگران مذهبی، وجود زیبایی‌های طبیعی و مهم‌تر از همه مهمان‌نوازی‌های مردم شیراز و استان فارس مجموعه‌ای از بهترین گزینه‌ها برای جذب گردشگر را فراهم کردند.

رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به وجود چنین مزیت‌هایی در سایر استان‌های کشور، افزود: برخی از این مزیت‌ها در دیگر استان‌ها فقط مذهبی بوده و برخی فقط زیبایی‌های طبیعی را داشته ولی استان فارس تمام این موارد را باهم داشته و باید از این ظرفیت‌ها بیشترین بهره را برد.

ارشاد رهایی از اقتصاد تک محصولی را وظیفه مراکز علمی دانست و گفت: اگر نگاه به صنعت گردشگری نگاهی علمی نباشد این صنعت دچار آسیب شده و باید چالش‌ها و راهکارهای این حوزه به صورت علمی و بسیار دقیق بررسی شود.

وی چالش‌های این حوزه را به دو بخش کلان و خرد تقسیم کرد و افزود: بررسی و بهبود چالش‌های بخش کلان باید توسط دولت انجام شده و چالش‌های بخش خرد مربوط به بخش خصوصی بوده و بهبود روابط بین‌الملل، بالابردن امنیت داخلی، تعامل با دیگر کشورها، صدور ویزا و تغییر قوانین موجود، مشکلات ارائه دهندگان خدمات گردشگری و غیره از جمله مسائلی است که قابل بررسی بوده و باید راهکار مناسب برای هریک ارائه شود.

رئیس دانشگاه شیراز طراحی نهادهای بازاریابی و خلاق در این عرصه را لازمه ارتقای این صنعت دانست و خاطرنشان کرد: در دنیا در کنار کار و تلاش خلاقیت سبب تولید فکر و اندیشه شده و بسیاری از مشکلات به موجب این تولید فکر حل شده و راهکار جدید و مناسب ارائه می‌شود.

ارشاد با بیان این‌که پیمودن راه کار، تلاش و خلاقیت در زمینه جذب گردشگر الزاماتی دارد، تصریح کرد: باید کار گروهی با کیفیت خوب سازمان‌دهی شود که با ارائه خدمات مطلوب خود بهترین تبلیغ را برای جذب گردشگر انجام دهد.

وی افزود: استفاده از خرد جمعی در اتحادیه‌ها و بخش‌های خصوصی، شناخت و درک تفاوت‌های فرهنگی و احترام به آنها برای زندگی کردن ملت‌ها با آرامش در کنار یکدیگر بسیار مهم است.