به گزارش پارس به نقل از «نسیم»، این روزها وقتی در برخی از خیابان های شمال تهران در حال گذر هستی با برج‌ها و آسمان‌خراش‌هایی مواجه می‌شوی که زیبایی و شکوهش نظر هر ببینده‌ای را به خود جلب می‌کند. بر جهایی که هرکدام از درون، کاخ هایی از اعصار مختلف زمان را یادآوری می کنند. اشرافیت در خانه‌های شمال تهران به قدری است که حتی اگر از دور هم به آنها نگاه کنی باز هم برق میلیاردها دلار ثروتی که به پای این ساختمان‌ها ریخته شده چشم‌ها را می‌زند. سرمایه در گردش صاحبان این خانه‌ها به قدری است که اگر قرار باشد خانه‌ای ویلایی یا آپارتمانی فوق‌لوکس با قیمت‌های چند صد میلیارد تومانی بخرند نه‌تنها خدشه‌ای به سرمایه‌شان وارد نمی‌شود بلکه این املاک برایشان حکم سرمایه‌ای جدید را پیدا می‌کند که پس از مدتی با چند برابر قیمت اولیه معامله خواهد شد.

اما در گوشه دیگری از این شهر ساختمان‌هایی با نمای آجری، و در برخی موارد ساختمان‌هایی ساخته شده از جنس حلب که دغدغه هر لحظه ساکنان آنها فرو ریختن سقف خانه‌هایشان است، وجود دارد. ساختمان‌هایی با قد و قامتی کوتاه که دارندگان آنها سالهاست که نتوانسته‌اند، نمای خانیشان را حتی با یک سنگ معمولی جلا دهند. در شهری که برخی دغدغیشان قطع یارانه ۴۵ هزار تومنیشان است عده‌ای دیگر به دنبال خرید ملک در برج‌های آسمان‌خراش با امکاناتی همچون دیوار طلا کوب، شیرآلات طلا، تراس‌هایی با وسعت بیش از ۲۰۰ متر، دید پانورامای ۳۶۰ درجه(دید سراسرنما و چهارطرفه)، سالن‌های مطالعه، مبلمان‌های ساخت معروف‌ترین برندهای دنیا، قفل و کلیدهای هوشمند و انگشتی، سونا و جکوزی اختصاصی، سالن بیلیارد، آشپزخانه با مبلمان‌های مارکدار و سینمای خانوادگی هستند.

در چنین شرایطی برخلاف اظهارات متولیان امر روند رو به رشد بهای خانه هنوز متوقف نشده هرچند که دیگر خبری از صعود نجومی سال‌ ۹۱ خبری نیست اما همچنان فاصله بسیاری بین بهای ملک و ساختمان و متوسط درآمد هر خانوار وجود دارد البته گرانی و تورم‌های امروز به علاوه بالا رفتن نرخ مسکن امری است که بر قشر متوسط و ضعیف اثر می‌گذارد و بالا‌نشین‌ها هیچ فشاری از این اوضاع نا‌به سامان اقتصادی حس نمی‌کنند و همچنان به دنبال زندگی لوکس‌تر هستند، اما دهک‌های پایین جامعه هر روز کمر خود را زیر بار فشار‌ها خم می‌کنند و از ترس و دلهره گرانی نجومی نان و برنج و قطع ناگهانی یارانه‌ها شب را به صبح می‌رسانند.

در این بین در حالی که مسئولان امر از ثبات در بازار مسکن سخن می‌گویند اما گزارش‌های میدانی خبرنگار ما از بازار مسکن تهران از رشد ۵ تا ۱۵ درصدی قیمت مسکن در مقایسه با نیمه دوم سال گذشته حکایت می‌کند.


قیمت مشخصی برای خانه‌های شمال تهران وجود ندارد

در این بین یکی از فعالان بازار در منطقه زعفرانیه تهران در گفتگو با «نسیم، با بیان اینکه قیمت ثابتی برای ملک در مناطق شمال تهران نمی‌توان اعلام کرد، از جهش ناچیز قیمت‌ها سخن گفت و اظهار داشت: در هر یک از خانه متناسب با نوع امکانات و تجهیزات به کار برده شده قیمت متفاوتی ارائه می‌شود که مشتری می‌تواند مورد دلخواه خود را متناسب با موجودی و سلیقه خود انتخاب کند.

بهرامی با بیان اینکه رکود در بازار خرید و فروش همچنان حکم‌فرماست، ادامه می‌دهد: البته در مقایسه با نیمه دوم سال گذشته، تعداد معاملات خرید و فروش افزایش یافته است اما در مقایسه با مدت مشابه در سال‌های گذشته همچنان تعداد تقاضا پایین است.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار ما در حال حاضر یک واحد ۱۵۰ متری در برج مروارید به عمر ۱۲ سال به قیمت ۱.۵ میلیارد تومان به فروش می‌رسد این در حالی است که برای خرید یک واحد نوساز در این منطقه حداقل باید متری ۱۷ میلیون تومان هزینه شود.

گفتنی است یک واحد ۶ سال ساخت، طبقه اول، دو خوابه ۱۲۰ متری در الف، ب، ج محمودیه به قیمت یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده این در حالی است که برای خرید یک واحد نوساز ۱۰۰ متری در این منطقه دست‌کم باید باید یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت کنیم.

بر همین اساس پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد که قیمت پایه آپارتمان‌ها در زعفرانیه ۱۳۵ میلیون ریال برابر هر مترمربع است و در هر طبقه دو درصد به این قیمت پایه افزوده می شود؛ بدین صورت یک واحد مسکونی نوساز در سیمین زغفرانیه، ۹۰ متری، دو خوابه، ۱.۲ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است.

تعیین قیمت سلیقه‌ای است

محمودی یکی دیگر از بنگاهداران منطقه شمال تهران در گفتگو با «نسیم» در خصوص اینکه این قیمت ها بر چه اساس و نحوه ای تعیین می شود تاکید کرد: تعیین قیمت‌ در بازار مسکن این روزها سلیقه‌ای و بدون دخالت مشاوران املاک به متقاضیان اعلام می‌شود و از طرف دیگر خریداران هم چاره ای جز قبول کردن خواسته اجباری فروشنده‌ها ندارند.

اما در محدوده خیابان دولت که از مناطق قدیمی تهران محسوب می‌شود به اذعان فعالان ساختمانی تغییر چندان محسوسی در قیمت‌ها ایجاد نشده و بالا بودن قیمت در این منطقه باعثشده تا مالکان چندان بر افزایش نرخ تاکید نکنند تا خریدار راحت‌تر اقدام به خرید مسکن مورد نظر کند.

به گفته این فعال بازار بهای ملک در محدوده دولت از ۸ تا ۱۰ میلیون تومان متغیربوده چنانکه قیمت یک واحد ۲۵۰ متری در دیباجی فرعی ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و در سه راهی دولت حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تعیین شده است، البته بهای هر مترمربع از یک خانه نوساز با فول امکانات در منطقه دروس تا ۱۴.۵ میلیون تومان هم می‌رسد.

کاهش ساخت‌سازها در سال جدید

ناگفته نماند که خانه‌های کلنگی در منطقه اختیاریه نیز به قیمت متری ۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد هرچند که تعداد فروشندگان این واحدها بسیار محدود هستند اما به اذعان بنگاهداران این منطقه تعداد تقاضا برای خرید و ساخت این واحدها نیز در مقایسه با گذشته کاهش پیدا کرده چراکه درصد سود این بازار در مقایسه با سال‌های قبل خیلی کمتر شده و همین امر عامل اصلی رنگ‌تر شدن فعالیت بساز بفروش‌ها به شمار می‌آید.

از سالن‌های بی‌ستون تا شیرآلات کریستال

البته این روزها مشتریان خانه‌های لوکس در برج‌های تهران به شدت افزایش یافته و هر روز هم بر تعداد کسانی که زندگی در پنت‌هاوس‌های لوکس مدرن را بر زندگی در خانه‌های ویلایی ترجیح می‌دهند افزوده می‌شود. در حال حاضر برج‌هایی در فرمانیه، زعفرانیه، کامرانیه و سایر مناطق شمیران وجود دارد که متراژ آن از ۳۰۰ متر شروع و تا ۱۲۰۰ متر افزایش می‌یابد در حالی که سالن‌های بی‌ستون، استخرهای معلق داخل واحدها، آشپزخانه‌های تمام اتوماتیک، شیرآلات کریستال، حسگرهای امنیتی، چوبکاری‌های دست‌ساز ایتالیا، زمین تنیس، تونل‌های آبی دوار، برکه و آبشار، باغ پرندگان، پارک کودک، سالن‌های مخصوص برپایی همایش‌ها و جشن‌ها و کارواش تنها بخشی از امکانات موجود در آنهاست.

رقابت بر سر ارائه امکانات رفاهی در برج‌های شمال تهران

رمضانی یکی از فعالان بازار در خصوص بهای خانه در برج‌های تهران می‌گوید: با توجه به میزان امکانات و درجه لوکسی بهای هر برج متفاوت با برج دیگری است و هر برج جدیدی که ساخته می‌شود تعریف تازه‌ای از رفاه را ارائه می‌دهد.

وی بر این باور است واحد‌های مسکونی در برخی از برج‌های تهران حتی از بهترین هتل‌های پنج ستاره کشور نیز زیباتر و مجهزتر است به طوری که نور، صدا و موسیقی در همه واحدهای این برج با سیستم هوشمند کنترل می‌شود.

به گفته وی، در صورتی که علاقه‌مند به خرید ملک در طبقات بالایی برج‌های آسمان خراش در منطقه ولنجک تهران باشد دست‌کم باید برای هر مترمربع از این واحدها که متراژ‌های داخلی آنها کمتر از ۳۰۰ مترمربع نیست، ۱۷۰ میلیون ریال پرداخت کنی. پیگیری‌ها نشان می دهد، قیمت آپارتمان‌ در این برج‌ها با احتساب افزایش دو درصدی در طبقه در پانزدهم به ۲۲ میلیون تومان هم افزایش می یابد. ناگقته نماند در این بازاری که بسیاری قادر نیستند برای خرید خانه ۱۵۰ میلیون تومان هزینه پرداخت کنند مشتریانی که برای خرید یک پنت‌هاوس فوق لوکس در منطقه ولنجک تهران با دیوارهای طلا کوب بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنند.

خانه‌هایی که با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توان خرید!

اما یکی از دیگر از فعالان بازار از افزایش ۵ تا ۱۵ درصدی قیمت ملک در متراژ‌های کوچک تر خبر داد و تصریح کرد: هرچند که دارندگان خانه‌های نوساز تمایل چندانی به فروش ملک خود با قیمت‌های قبلی ندارند و معتقدند که قیمت مصالح ساختمانی در سال گذشته بعضا تا ۳۰ درصد افزایش یافته است بر همین اساس عرضه بر اساس قیمت‌های گذشته دور از منطق است.

البته در صورتی موجودی اولیتان حدود ۶۰۰ میلیون تومان باشد قادر به خرید خانه‌ای با متراژ ۷۴ متر در میدان هروی پاسداران و یک واحد ۸۰ متری در قلهک(یخچال) خواهید بود البته نباید فراموش کرد قیمت ملک متناسب با محدوده ساخت، نوع طراحی و امکانات آن متفاوت بوده و در برخی موارد بهای یک مترمربع از آن حتی به کمتر از ۷ میلیون تومان و در برخی موارد به حدود ۹ میلیون تومان افزایش می‌یابد.