به گزارش پارس به نقل از واحد مرکزی خبر، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی امروز در فسا از اجرای موفق طرح مطالعه هم گروهی موسوم به کوهورت(Cohort Study) که به صورت پایلوت در گلستان اجرا شد خبر داد و گفت: پس از اجرای موفق طرح کوهورت این طرح در نقاط دیگر کشور نیز اجرایی خواهد شد.
دکتر ملک زاده هدف از اجرای این طرح را ارتقا سطح سلامت جامعه، تشخیص و نحوه پیشگیری از علل بروز بیماری ها و شیوع آن و پیشگیری از بیماریهای مزمن بخصوص جلوگیری و کاهش مرگ و میرها از بیماریهای مزمن مانند، سکته های قلبی و مغزی و کاهش آن عنوان کرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی افزود: علل سکته های قلبی و مغزی چربی خون، قند خون و رژیم غذایی غلط است.
در مطالعات هم گروهی، یک گروه از مردم که بیمار نیستند اما بعضی از آنها با عوامل بیماری مواجه هستند در طول یک دوره زمانی مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرند تا میزان بروز بیماری در دو گروه مواجهه با عامل بیماری و گروه غیر مواجهه با عامل بیماری بررسی شود.
اجرای طرح مطالعاتی هم گروهی دوره زمانی خاصی ندارد و افراد گروه به تدریج در درمانگاه های تعیین شده حاضر می شوند و آزمایشات دوره ای شامل اندازه گیری میزان قند، چربی و فشار خون و دیگر آزمایشان بر روی آنها انجام می شود.