او که جایزه‌ی موزه‌ی سال اروپا را هفته پیش دریافت و به معدن کاران کشته شده اهدا کرده بود، این روزها چهره روشنفکری منقد به سیاستهای دولت اردغان را به خود گرفته است. اورهان پاموک به دلیل برخورداری از نگاهی جهانی در ادبیا از دویگر نویسندگان ترک متمایز است.

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اورهان پاموک، نویسنده سرشناس خالق رمان «نام من سرخ» و «استانبول»، غفلت دولت ترکیه نسبت به قربانیان حادثه انفجار معدن سوما در هفته‌ی گذشته را محکوم کرد و افزود: انتقاد نکردن به محدودیت‌هایی که دولت ترکیه در مورد آزادی بیان اعمال می‌کند، خیلی سخت است.

وی که هفته‌ی پیش جایزه‌ی موزه‌ی سال اروپا را با «موزه‌ معصومیت» کسب کرد، در ادامه اظهار کرد: این‌گونه که دولت عمل می‌کند و شبکه‌های اجتماعی «یوتیوب» و «توییتر» را ممنوع کرده‌، استبداد محض است. غیرممکن است آدم‌ صادقی باشی و به دولت انتقاد نکنی‌؛ به‌ویژه وقتی از حقوق بشر، آزادی بیان و کنترل رسانه‌ها سخن به میان می‌آید.

پاموک که برای معرفی ترجمه فرانسوی رمان «آقای جودت و پسرانش» راهی لیون شده بود، در میان سخنانش به ۳۰۱ قربانی حادثه معدن سوما اشاره کرد.

وی درباره‌ی آزادی بیان در کشورش گفت: آزادی بیان آنقدر محدود شده که سوال درباره شرایط کارگران معدن هم غیرممکن است. ۳۰۰ و شاید ۴۰۰ نفر در معدن سوما به دلیل اهمال شدید دولت جان خود را از دست دادند. جان مردم در ترکیه خیلی بی‌ارزش است. آن قدر آزادی وجود ندارد که بشود به ایدئولوژی خصوصی‌سازی و شرایط بد کارگردان انتقاد کرد.

این نویسنده‌ی برنده‌ی نوبل همچنین درباره‌ی «رجب طیب اردوغان» گفت: نخست‌وزیر زبان بسیار تندی دارد، اما با این حال‌، حدود ۴۵ درصد رای‌دهندگان در انتخابات داخلی ۳۰ می این دولت را انتخاب کردند. این شرایط سیاسی را پیچیده‌تر می‌کند.

به گزارش حریت دیلی نیوز‌، پاموک در پایان سخنانش گفت که دیگر مثل گذشته طرفدار پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا نیست، چون این ایده از طرف اتحادیه اروپا هم رد شده و دیگر بی‌معنی است.

خالق «کتاب سیاه» جایزه‌ موزه سال اروپا را طی مراسمی که از سوی موزه هنرهای استونی برپا شد، دریافت کرد. پاموک پس از دریافت جایزه برای «موزه معصومیت» که براساس رمانی به همین نام ساخته شده، تأسف خود را از بزرگترین حادثه معدن ترکیه ابراز کرد و گفت: این جایزه را به یاد کارگردان معدنی که کشته شده‌اند، به دست می‌گیرم. اکنون عزای عمومی در ترکیه برپاست.

اورهان پاموک به عنوان یکی از بزرگترین رمان‌نویسان ترکیه، خالق آثار تحسین‌شده‌ای چون «نام من سرخ»، «کتاب سیاه» و اثر زندگینامه‌ای «استانبول» است که تاکنون به ۶۰ زبان دنیا ترجمه شده‌اند. وی نوبل ادبیات را در سال ۲۰۰۶ به خود اختصاص داد.