به گزارش پارس، دکتر محمد آقاجانی در گفت وگو با ایسنا، تاکید کرد: از روز دوشنبه (15 اردیبهشت ماه)، طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان در تمام بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت کلید می‌خورد.

 

وی گفت: با اجرای این طرح سهم دولت از پوشش هزینه‌های بستری بیماران به 90 درصد افزایش یافته و بیماران بستری تنها 10 درصد هزینه‌ها را پرداخت خواهند کرد. این طرح بزرگترین و مهم‌ترین اتفاق در حوزه درمان کشور است.

آقاجانی تاکید کرد: دولت یازدهم از محل اعتبارات ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، پوشش 90 درصدی هزینه‌های درمان بستری برای تمام مردم در قالب 557 بیمارستان تحت پوشش وزارت بهداشت فراهم کرده است.

 

وی افزود: به این ترتیب از فردا بیماران بستری ساکن شهر تنها 10 درصد و ساکنین روستاها، عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر که با دفترچه بیمه روستایی به بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شوند، تنها پنج درصد هزینه‌هایشان را پرداخت خواهند کرد.

زایمان طبیعی از دوشنبه در557 بیمارستان کشور رایگان می‌شود

آقاجانی گفت: همچنین به منظور ترویج زایمان طبیعی، از دوشنبه زایمان به روش طبیعی در تمام بیمارستان‌های وزارت بهداشت به صورت رایگان انجام خواهد شد و مردم هیچ وجهی بابت آن پرداخت نخواهند کرد. در این زمینه در حال برنامه‌ریزی مشوق‌های دیگری نیز هستیم که زایمان بی‌درد و بهسازی و نوسازی زایشگاه‌ها از جمله آن است و مردم می‌توانند با مراجعه به بیمارستان‌های وزارت بهداشت از آن بهره‌مند شوند.

 

برنامه ویژه وزارت بهداشت برای حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج

وی با بیان اینکه هفت برنامه از برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت به حوزه درمان مربوط می‌شود، به تسهیلات در نظر گرفته شده برای بیماران خاص و صعب‌العلاج اشاره کرد و افزود: برای این بیماران نیز برنامه مشخصی داریم که طی روزها و ماه‌های آینده به تدریج عملیاتی می‌شود. البته همین طرحی که با اجرای آن، بیماران بستری از این پس تنها 10 درصد هزینه‌های درمان‌شان را خواهند پرداخت، اغلب نیازهای بیماران خاص و صعب‌العلاج را نیز پوشش خواهد داد و این بیماران مشکلی برای تامین سلامتی‌شان نخواهند داشت.

 

آقاجانی گفت: اما در مورد آن دسته از بیمارانی که به داروهای گران قیمت یا خدمات خاص نیاز دارند، برنامه‌هایی پیش بینی شده که طی روزهای آینده اجرایی خواهد شد.

 

آموزش مدیران بیمارستان‌ها برای آغاز هماهنگ طرح تحول نظام سلامت

وی درباره آمادگی پزشکان و بیمارستان‌ها برای اجرای طرح تحول در حوزه درمان گفت: روز گذشته روسا و مدیران بیمارستان‌های سراسر کشور (حدود 1200 نفر) در سمیناری در تهران گرد یکدیگر آمده تا آموزش‌های لازم جهت اجرای این طرح را دریافت کنند. به این ترتیب تمام بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت، 15 اردیبهشت ماه هماهنگ با یکدیگر طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان را آغاز خواهند کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره چگونگی انتقال نظرات و شکایات احتمالی بیماران به مسوولان، گفت: تا قبل از آغاز رسمی طرح در روز دوشنبه شماره‌ تلفن‌های مربوط به هر استان از طریق ستاد دانشگاه علوم پزشکی مربوطه اعلام می‌شود. بیماران در مرحله نخست می توانند به سوپروایزر بیمارستان مراجعه کرده و مشکل را مطرح کنند و در صورتی که مشکل برطرف نشود می‌توانند از طریق ستاد دانشگاه مربوطه، موارد را پیگیری کنند.