به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سفارت ژاپن در تهران در بیانیه ای اعلام کرد: » در این میان دکتر سیدمحمدحسین عادلی نشان افتخار « خورشید تابان، ستاره زرین و سیمین» که به زبان ژاپنی kyokujtsu jukosho خوانده می شود را دریافت می کند. عادلی، سفیر پیشین ایران در ژاپن بود و تاکنون در تبادلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و تعمیق درک متقابل میان دو کشور ژاپن و ایران نقش مهمی ایفا کرده اند.

عادلی از پایه گذاران انجمن دوستی ایران و ژاپن است و در حال حاضر برای دومین بار عهده دار ریاست انجمن دوستی ایران و ژاپن است و در گسترش روابط فرهنگی دو کشور فعالانه تلاش کرده است.

دکتر عادلی هم چنین در دوره ریاستش در بانک مرکزی با استفاده از تجربه هایی که در ژاپن به عنوان سفیر کبیر جمهوری اسلامی ایران داشت مدل اقتصادی ژاپن را معرفی کرده و اقتصاد ایران پس از جنگ ایران و عراق را هدایت کرد. به علاوه پس از جنگ افغانستان به ابتکار وی که معاون وقت وزیر امور خارجه ایران بود ژاپن و ایران توانستند تا در زمینه کمک به کشور افغانستان با یکدیگر همکاری کنند.

اخیرا بلافاصله پس از زلزله بزرگ ژاپن در یازده مارس ۲۰۱۱، ایشان با نگارش مقاله ای در روزنامه شرق به تشویق ژاپنی ها پرداخته و از مردم ایران برای کمک به آن ها استمداد کردند.

وی تاکنون در سمت های مهمی هم چون سفیر ایران در انگلستان و کانادا، ریاست بانک مرکزی ایران، معاون وزیر امور خارجه، استاد دانشگاه تهران و غیره فعالیت داشته و هم اینک به عنوان دبیر کل مجمع جهانی کشورهای صادرکننده GECF بسیار پرمشغله است.

امسال هشتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ژاپن و ایران است. سفارت ژاپن در ایران امید دارد که جناب آقای دکتر عادلی از این پس نیز هم چنان در زمینه های گوناگون از جمله توسعه روابط دوستی بین ژاپن و ایران فعالیت کند. »