به گزارش پارس به نقل از  مردم سالاری، در سرمای زمستان، رگ های سطحی بدن جمع و منقبض می شوند تا بدن گرمای کمتری از دست بدهد و دمای آن ثابت بماند. لذا خون و اکسیژن بیشتری به سمت اندام های داخلی و خصوصاً مغز می رود اما زمانی که بهار فرا می رسد، با گرم شدن هوا، رگ های خونی گشاد و منبسط می شوند، لذا فشار خون کم شده و بیشتر جریان خون به سمت پوست می رود و خون و اکسیژن کمتری به سمت مغز می رود. همچنین افزایش فعالیت سوخت و ساز بدن در بهار نیاز به اکسیژن بیشتری دارد، لذا اکسیژن کمتری به طرف مغز فرستاده می شود. لذا مغز به مدت زمانی نیاز دارد که خود را با شرایط جدید وفق دهد و تا این هماهنگی صورت بگیرد حالت خواب آلودگی فصل بهار بروز می کند.

این یک بیماری محسوب نمی شود و بعد از مدتی فرد بدون درمان بهبود می یابد؛ ضمن اینکه سستی و خواب آلودگی بهاری قابل کنترل نیز هست و می توان از بروز آن جلوگیری کرد.  

خوردن روزی چهار تا پنج عدد خرما، مصرف غذاهای حاوی ویتامین B نظیر حبوبات، مصرف مایعات بین هشت تا ۱۰ لیوان در روز و مصرف انجیر و آلو در بهبود وضعیت خواب آلودگی افراد بسیار تاثیر گذار است. ضمن اینکه برای رفع کسالت بهاری، خواب عصر در فصل بهار نباید بیش از نیم ساعت باشد و بین شام و زمان خواب باید حداقل سه ساعت فاصله باشد. همچنین خوردن غذاهای گرم و سنگین، یبوست، عدم تحرک و فعالیت فیزیکی احساس خواب آلودگی در افراد را بیشتر می کند.