به گزارش پارس به نقل از ایسنا، منطقه همدان، دکتر طاها احمدی نژاد در همایش مردمی که به مناسبت هفته سلامت در مرکز بهداشت ملایر برگزار شد، اظهار کرد: سیگار کشیدن شیوع سکته قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه و سرطان دستگاه گوارش را افزایش می دهد و در این میان قلیان کشیدن و اعتیاد به تریاک نیز موثر بوده و افراد در معرض دود سیگار نیز در معرض خطر قرار دارند.

 

وی تاکید کرد: ترک سیگار، درمان فشار خون، کنترل چربی خون، ورزش و مصرف به موقع آسپرین از مهمترین اقدامات موثر در پیشگیری از مرگ قلبی است. وی افزود: ترک سیگار ۳۵ درصد و کنترل فشار خون تا ۲۵ درصد بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

 

احمدی نژاد با اشاره به اهمیت نقش پیشگیری در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی، گفت: بیش از ۵۰ درصد از کاهش مرگ و میر بیماری های قلبی و عروقی در کشورهای توسعه یافته، به دلیل اقدامات پیشگیرانه است. وی ادامه داد: طبق بررسی های انجام شده، ۴۴ درصد از کاهش میزان مرگ و میرهای قلبی و عروقی به دلیل پیشگیری، ۴۲ درصد به دلیل درمان های دارویی و پنج درصد به خاطر درمان های فوق تخصصی است.

 

این متخصص قلب و عروق یادآور شد: در کشورهای توسعه یافته سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و تصادفات به ترتیب بیشترین نقش را در مرگ و میر افراد دارند. وی اضافه کرد: در کشورهای در حال توسعه بیماری های قلبی و عروقی با ۲۸ درصد در رتبه نخست، انواع سرطان در رتبه دوم و تصادفات در جایگاه سوم قرار داد.